Onbekende Bajonet

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
SebastianT1991
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2017, 17:59

Onbekende Bajonet

Bericht door SebastianT1991 »

Hallo mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb me geregistreerd omdat ik een interesse heb gekregen in militaria na het erven van een aantal militaire stukken. Waaronder het volgende, een bajonet. Ik kan echter totaal niet plaatsen wat voor een bajonet het is, wellicht dat iemand hier mij er meer over kan vertellen.
Foto 1:
http://s669.photobucket.com/user/30Zes/ ... 6.jpg.html
Foto 2:
http://i669.photobucket.com/albums/vv58 ... rka8x1.jpg
Foto 3:
http://i669.photobucket.com/albums/vv58 ... s6xrya.jpg

Ik dacht zelf eerst na wat Googlen dat het een VZ bajonet was. Maar ik zag dat daarbij vaak het heft schuin afloopt aan de kant van het pommel. Dat is bij deze niet.
Er staat op beide kanten van het lemmet (tegen de stootplaat) wel een aantal tekens, aan de ene kant: "2614" en aan de andere kant: "S7155K".
Iemand enig idee wat voor een bajonet dit is en voor welke wapens hij werd gebruikt?

Daarnaast is hij met een rode permanent marker ingekleurd, iemand nog suggesties hoe ik dit schoon kan maken zonder het heft te beschadigen?

Groetjes
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: Onbekende Bajonet

Bericht door Haplo »

Volgens mij is het een normale bajonet voor de K98.
Alleen dan grondig verslepen.
Waarschijnlijk direct na de oorlog gedaan om als broodmes te kunnen gebruiken.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende Bajonet

Bericht door Erik »

84/98 n.A., bestemd voor het Gewehr 98. De voorloper van de 84/98 III, bestemd voor K98.
Eerste wereldoorlog dus met uitloop in de Reichswehr, hoewel dat niet blijkt uit de nummering.
De staat is slecht. Ik sluit mij aan bij Haplo voor wat betreft het latere gebruik. Mijn grootvader deed hetzelfde namelijk en heeft vanaf 1945 zijn brood altijd gesneden met een Duitse bajonet. Tot zijn overlijden in 1990.
"2614" is hierbij een stamboeknummer (wapens en uitrusting waren per functie genummerd), de aanduiding S7155K moet je misschien wat beter bekijken (nu volgt een gedachtengang) Wellicht is de "S7" iets anders. Dan rest 15.5K, als in RI 15, 5e Kompagnie. IR 15 lag in Minden en heette "Prinz Friedrich der Niederlaende".
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
SebastianT1991
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2017, 17:59

Re: Onbekende Bajonet

Bericht door SebastianT1991 »

Wow, wat een informatie! Hartstikke bedankt. Ik heb het mes nog eens goed bekeken, hier en daar wat op gekuist. De S7 is inderdaad niet correct, de 7 is eigenlijk een / dus er staat S/155K .
Na wat Googlen op dat regiment kom ik uit op een Pruisisch regiment. Dan zou dit mes van voor de tweede oorlog zijn of zie ik dat verkeerd?

Daarnaast heb ik op de rug van het heft nog iets gevonden, lijkt op een tekentje met daaronder het nummer 95.
http://s669.photobucket.com/user/30Zes/media/IMG_20170406_1249531_zpskggfob2v.jpg.html

Wat betreft het gebruik heb ik geen idee, mijn opa gebruikte hem in zijn schuur als hij bezig was. Om touw door te snijden of waar je een mes ook voor kan gebruiken in een schuur. :)
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Onbekende Bajonet

Bericht door davy »

Een gewone k98 bayonet, maar grondig verslepen.
Als er S/155K staat is het een bayonet gemaakt door de firma E.u.f. Hörster (S/155)
en gemaakt in 1934 (K).
De 2614 is gewoon het fabrikatienummer. Een vroege dus want dit ging tot 9999 en dan werd er opnieuw vanaf 0001 begonnen met een 'a' erbij.
Bijlagen
s155k-6787a (0).JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende Bajonet

Bericht door Erik »

Helemaal correct. Mijn 'gedachtengang' was dus niet nodig. Hoewel ik me afvraag of dit inderdaad een III is en niet een late productie van de 84/98 n.A.
Voor WO1 hadden de stempels idealerwijs op het ricasso moeten staan (zijkant)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
SebastianT1991
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mar 2017, 17:59

Re: Onbekende Bajonet

Bericht door SebastianT1991 »

Als hij echt uit 34 is, dan is het een behoorlijk oude bajonet (vind ik).
Ik heb overigens nog het volgende gevonden op het internet. Het is een quote van iemand die op eBay een K98 bajonet verkoopt met eenzelfde S/xxxK code. :
Rare “K” code date means it was made in secret, in 1934, right after Hitler took over.
Jullie hier enig idee van? Dat de K code aangeeft dat het een geheime productie is geweest? En waarom dan?
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Onbekende Bajonet

Bericht door davy »

Die K-code was enkel om het bouwjaar aan te duiden. K voor 1934 en G voor 1935. De makerscode S/155 was om de bedrijven te beschermen omdat ze eigenlijk geen wapens mochten produceren. Vanaf 1938 lapten ze dit aan hun laars omdat het toch al bijna op oorlog zou uitdraaien en werd de fabrieksnaam en het jaartal (jaartal eigenlijk al vanaf 1936) op de bayonetten geplaatst. Vanaf eind 1940 werd dan weer de 3-letter code gebruikt (asw voor E.u.F. Hörster). Dit weeral om hun fabrieken te beschermen, vooral later in de oorlog voor bombardementen.
Plaats reactie