Vraag ivm schoenen / beenbeschermers / verrekijker. Mogelijk WOII?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
veerlesey
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2017, 22:24

Vraag ivm schoenen / beenbeschermers / verrekijker. Mogelijk WOII?

Bericht door veerlesey »

In bijlage ziet u schoenen/onderbeenbeschermers/ een riem en een verrekijker.

Ik heb deze gevonden bij opruim van het huis van mijn grootvader.

Kan iemand mij vertellen of dit van in de oorlogsperiode is?

En nog andere bijkomende info? Met dank!
Bijlagen
DSC_0611.JPG
DSC_0610.JPG
DSC_0608.JPG
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Vraag ivm schoenen / beenbeschermers / verrekijker. Mogelijk WOII?

Bericht door Erik »

Wederom een 'raden-maar' plaatje!
De verrekijker. Staat er iets op, qua vergroting of zo? Op de tas misschien? Dekijker zelf lijkt mij een niet-militaire 6x30 te zijn met dito tas.
Scheenbeschermers: dit zijn in feite beenkappen, gedragen door militairen in bepaalde functies maar ook door burgerchauffeurs e.d. Van onder te sluiten met een veer en metalen passant, van boven met een riempje en doorngesp. Tot in de jaren vijfitg in gebruik geweest, ook bij politie en marechaussee.
De riem die in een krulletje ligt is van het type 'Sam Browne'. Het is zo niet te zien of het een Nederlands exemplaar betreft, ik zie geen sabelhaak en ook de D-ringen ten behoeve van de sabeldrager zijn niet te zien (vzv ze er al op zitten) Ook hier zou een duidelijker foto meer inzicht kunnen verschaffen: voor- en achterzijde.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Vraag ivm schoenen / beenbeschermers / verrekijker. Mogelijk WOII?

Bericht door asjemenou »

Kan je ons wat meer details verschaffen over de objecten? Staan er stempels, merkjes o.i.d. in de objecten? Zo ja, kan je er foto's van plaatsen.
Je schrijft dat de objecten afkomstig zijn uit het huis van je grootvader. Heeft/had je grootvader mogelijk een binding met het leger, voormalig verzet o.i.d.?
Dit soort informatie kan helpen om de objecten te identificeren.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie