Identificeren van meerdere Bajonetten

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
MrWahloh
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2017, 21:18

Identificeren van meerdere Bajonetten

Bericht door MrWahloh »

Een paar jaar geleden heb ik een aantal bajonetten gekregen van mijn opa. Nou kwam ik ze laatst weer tegen en dacht ik te gaan zoeken naar informatie over deze bajonetten maar ik loop vast. Na het vinden van dit forum ben ik eens gaan bladeren en er wordt hier een heleboel geïdentificeerd, geweldig om te zien, daarom probeer ik het hier ook eens.

Wat wil ik graag weten?
- Wat voor een bajonet is het?
- Uit welk jaar komt het?
- Voor welk wapen is het?
- Hoe is de staat voor een dergelijk bajonet?
- Hoe onderhoud ik het? (Kan ik ze oppoetsen met een middel?)

Ik ben niet van plan de bajonetten te verkopen maar ik ben wel erg benieuwd naar de waarde van deze items in de huidige staat.

Alvast bedankt voor de moeite! Ben echt benieuwd wat jullie me hierover kunnen vertellen.


----------


Bajonet #1
Volgens mij is het een Duitse bajonet uit WO2 met bakeliet handvat. Na het raadplegen van google dacht ik dat het een item uit 1938 is.

Er staat het volgende vermeld op de bajonet (Jos. Corst 9494 C) en op de bovenkant staat (39). Op de holster staat 440(9?) de negen is heel slecht zichtbaar, het zou ook een 8 of 5 kunnen zijn.

Link naar fotos: https://www.dropbox.com/sh/t5dnvizp0042 ... qKUYa?dl=0


Bajonet #2
Volgens mij is het een Duitse bajonet uit WO2 met houten handvat. Na het raadplegen van google dacht ik dat het een item uit 1944 is.

Er staat het volgende vermeld op de bajonet (44 fnj 2678) dat zou aangeven dat het gemaakt is door Alexander Coppel Gmbh tussen 1941/44. Ik heb geen tekens op de holster kunnen vinden.

Link naar fotos: https://www.dropbox.com/sh/uew7g4pxltnp ... YyzYa?dl=0


Bajonet #3
Volgens mij is het een Franse bajonet uit 1878. (Deze lijkt er erg veel op: https://www.antiqueswordsonline.com/fre ... enne-1877/)

Er staat het volgende vermeld op de bajonet (M 91272) en op de bovenkant staat (Mre d'Ornet de St Etienne Mai 1878). Op de holster staat (M 91272) en nog een aantal markeringen zoals een (3) aan de onderkant en een (4) op de punt.

Link naar fotos: https://www.dropbox.com/sh/u7m93phwvag5 ... h-2ta?dl=0


Bajonet #4
Volgens mij is het een Franse bajonet. Verder kan ik er weinig over vinden.

Er staat het volgende vermeld op de bajonet (3541) en op de bovenkant stond normaal een tekst zoals bij bajonet #3 maar deze is er gedurende de jaren af gegaan en daardoor dus onleesbaar, helaas. Op de holster staat (G 73729) (E 33416) en verder een aantal markeringen.

Link naar fotos: https://www.dropbox.com/sh/j24dcfl8by80 ... NdHTa?dl=0


Bajonet #5
Van deze bajonet heb ik echt totaal niks kunnen vinden. Er zijn ook geen markeringen aanwezig. De holster is zelfmaak geweest van mijn opa denk ik.

Link naar fotos: https://www.dropbox.com/sh/7nn6nfih89t9 ... CVv1a?dl=0
Gebruikersavatar
davy
Lid
Berichten: 658
Lid geworden op: 03 jan 2005, 23:02
Locatie: België
Ontvangen: 2 keer

Re: Identificeren van meerdere Bajonetten

Bericht door davy »

De eerste twee zijn voor een K98k Mauser, de eerste is eentje uit 1939 en de schede hoorde er niet bij. Niet nummer gelijk. De tweede is uit 1944.
Geen idee van de andere.
MrWahloh
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2017, 21:18

Re: Identificeren van meerdere Bajonetten

Bericht door MrWahloh »

Ah, bedankt voor die info! Op de schede van de tweede zijn geen nummering meer zichtbaar door de aantasting van roest dus die is dan ook niet compleet, dat is jammer.

Ik neem aan dat de 39 die op de bovenkant is geslagen het jaartal aangeeft? Die link had ik nog niet gelegd, stom. :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificeren van meerdere Bajonetten

Bericht door Erik »

No. 1 en 2 weet je nou.
No. 3 is een Gras bayonette Modelle 1874.
No. 4 is een yatagan type bajonet. Zo te zien de Franse M.1870. Kan zomaar verbouwd zijn tot Duits M.71
No. 5 wordt een gok. Uitgesloten: Mauser 98-serie voor Duitsland. Wellicht een aanmaak voor iets in het buitenland?
Lengte niet bekend. Graveringen op de rug niet bekend. Schede lijkt inderdaad thuiswerk, wel mooi gedaan! Knop voor bevestiging mist.

Tip: de foto's op dropbox openen zich langzaam. Daarnaast is het fijn om ook overall foto's te zien en de lengtes van de bajonetten. Misschien een andere bron zoeken voor foto's aanbieden?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
MrWahloh
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2017, 21:18

Re: Identificeren van meerdere Bajonetten

Bericht door MrWahloh »

Dankje voor de info. Ik ben daarmee even door gaan zoeken en kwam hier uit: http://worldbayonets.com/Bayonet_Identi ... nce_2.html

Klopt het dat het om de M1866 en M1874 gaat dan?

http://arms2armor.com/Bayonets/fren1866.htm

http://arms2armor.com/Bayonets/fren1874.htm

Waaraan zou ik kunnen zien of de schede erbij hoort en daarmee compleet zijn? Bij de een komt het nummer overeen en bij de ander niet.

En ik vraag me af hoe ik ze kan onderhouden zonder de items te beschadigen. Poetsen met een natte doek of is er een middel voor? Moeten ze ingevet of ingeolied worden?

Nogmaals bedankt! Zal ook eens kijken of ik de foto's op een andere plek kan plaatsen.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificeren van meerdere Bajonetten

Bericht door Erik »

Van de M1866 zijn er meerdere uitvoeringen. Op basis van de foto's kan ik niet beoordelen over welke uitvoering het gaat. De Mle 1866 is wel overigens wel de bekendste uitvoering. Daarnaast heeft Alex Coppel (Solingen) een kopie van deze bajonet gemaakt (o.a. voor het geweer Mylonas) en is een andere uitvoering voor de Remington gemaakt (M.1970)
Afhankelijk van de uitvoering is daar een schede voor bedoeld. Dat zul je op de verzamelsites moeten zoeken.

De Franse Gras-bajonet is onmiskenbaar. Naar mijn mening één van de mooiste bajonetten. Sierlijk en smal met een kling die gelijk is aan de Nederlandse Hembrugbajonetten (T-shaped) Op de rug keurig de vermelding van productiejaar en plaats van fabricage: st. Etienne (Manufacture d'Armes St. Etienne, beter bekend onder de afkorting MAS) De bajonet in schede hoort thuis in een brede leren drager.

Onderhoud van metaal, beetje afhankelijk van de toestand: olie.
Jouw bajonetten zien er goed uit. Gebruik een heel klein beetje olie voor het metaal. Voor het houten deel van de handgreep kun je ballistol wapenolie gebruiken, verkrijgbaar in elke sportwinkel.
Niet slijpen, niet opschuren als er geen (vlieg)roest op zit.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Identificeren van meerdere Bajonetten

Bericht door John8 »

De laatste nr.5 is Belgische mauser (Belgische aanmaak normaal), dit is een model 1916.

Google op "belgische mauser M1916 bajonet"

hierbij werd de ring voor op het geweer afgevijld.
Hier werden ze na de oorlog vaak gebruikt als schroevendraaier ivm hun interessante lengte/punt !
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Identificeren van meerdere Bajonetten

Bericht door Erik »

John8 schreef:De laatste nr.5 is Belgische mauser (Belgische aanmaak normaal), dit is een model 1916.

Google op "belgische mauser M1916 bajonet"
Dank je!
Wat ik al zei, voor mij is het een gok en in ieder geval niet voor een Duitse Mauser!
Model 1916, prima! Nog redelijk gangbaar of wordt-ie al zeldzaam? Schede van metaal of van leer?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
MrWahloh
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 mei 2017, 21:18

Re: Identificeren van meerdere Bajonetten

Bericht door MrWahloh »

John8 schreef:De laatste nr.5 is Belgische mauser (Belgische aanmaak normaal), dit is een model 1916.

Google op "belgische mauser M1916 bajonet"

hierbij werd de ring voor op het geweer afgevijld.
Hier werden ze na de oorlog vaak gebruikt als schroevendraaier ivm hun interessante lengte/punt !
Ik vond hem er al op lijken nadat ik nog eens ging zoeken op deze website (http://worldbayonets.com/Bayonet_Identi ... ium_2.html) maar omdat het de ring miste begon ik te twijfelen. Bedankt voor de bevestiging.

Mijn opa was Belgisch dus het lijkt allemaal in elkaar te klikken. Hij had de wapens (of een ieder geval een aantal ervan) er ook bij maar die heeft hij verkocht voordat hij overleed omdat hij niet wilde dat de kinderen of kleinkinderen er mee aan de haal gingen en zichzelf bezeerde. Dat is op zich wel jammer want ik zou ze erg graag hebben bewaard.

Erik schreef:
John8 schreef:De laatste nr.5 is Belgische mauser (Belgische aanmaak normaal), dit is een model 1916.

Google op "belgische mauser M1916 bajonet"
Dank je!
Wat ik al zei, voor mij is het een gok en in ieder geval niet voor een Duitse Mauser!
Model 1916, prima! Nog redelijk gangbaar of wordt-ie al zeldzaam? Schede van metaal of van leer?
Zie de link in de tekst hierboven, er staan foto's bij. De schede is van metaal.
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Identificeren van meerdere Bajonetten

Bericht door John8 »

Erik schreef:
John8 schreef:De laatste nr.5 is Belgische mauser (Belgische aanmaak normaal), dit is een model 1916.

Google op "belgische mauser M1916 bajonet"
Dank je!
Wat ik al zei, voor mij is het een gok en in ieder geval niet voor een Duitse Mauser!
Model 1916, prima! Nog redelijk gangbaar of wordt-ie al zeldzaam? Schede van metaal of van leer?
De schede is inderdaad steeds van metaal.
Deze kom je vrij vaak tegen in erg slechte staat (handvaatjes die ontbreken, of echt gebuikt als tool, zoals als pook om in de kolenkachel te wrikkelen, punt afgedaan voor schroevendraaier gebruik etc.).

In goede staat met schede, mooie handvaatjes, drukknop die werkt en nog eens de frog zijn ze niet super voorkomend. Het is wel een bajonet die redelijk ondergewaardeerd is, dus de prijs blijft relatief laag.
Plaats reactie