Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Asjemenou, hoop inderdaad wat meer te weten te komen over het wapen in het algemeen. De precieze geschiedenis van mijn exemplaar zal een raadsel blijven...
Zag met snuffelen op internet/mp wel iemand die een foto verkocht van NL pioniers in Waalsdorp meen ik, in 1940 en de officier hield een Klewang omhoog. Ik dacht nog: het kan toeval zijn dat stormdolk en Hembrug samen door het leven gaan na de oorlog, maar misschien zijn ze toch in de oorlog "gebruikt"...door een Nederlander of Duitser. Anyway het zijn en blijven stukjes geschiedenis ;-)

Ik heb onlangs een EK2 gekocht. Mijn 1e aankoop.... maar wel een zonder verhaal. Dat is het leuke van iets krijgen of vinden, dat er nog iets van een verhaal aan vast zit. Maar ja, dan duurt het zo lang voor de collectie groeit ;-)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door asjemenou »

Het klopt wat je schrijft. Van de meeste objecten in mijn verzameling ken ik de geschiedenis ook niet. Misschien is dit maar goed ook. Tenslotte berust het veelal op een grimmige werkelijkheid.
Objecten die tot op de oorspronkelijke eigenaar zijn terug te voeren zijn gewild en daar hangt dan meestal ook een pittig prijskaartje aan. Denk hierbij maar aan de fotoalbums.
Daarentegen moet je uitrustingstukken voorzien van een naam, legeronderdeel e.d. ook niet altijd meer op hun authenticiteit geloven.
Vandaag de dag kun je vanuit je luie stoel op het Internet veel registers van militaire begraafplaatsen e.d. inzien. Kies vervolgens een naam van een militair behorende tot een interessant legeronderdeel en je hebt je "verhaal". Een dode kan je verhaal immers niet weerleggen.
De uitspraak "buy the item, not the story" heb je dan ook vast al wel eens gehoord. :wink:
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Om eerlijk te zijn, ken ik die uitspraak nog niet... ik heb me eerder nooit echt in de militaria aan/verkoop wereld verdiept. Maar sinds 2015 leeft de hobby weer dankzij mijn pa en een collega van hem. Die collega heeft ook een metaal detector aangeschaft en we grappen altijd dat we op zoek zijn naar "de dode Duitser". Maar als beginners hebben we nog niet veel opgegraven hahaha. En wat er gevonden is, is geallieerd.
Ik heb wel bewust voor een EK gekozen die niet puntgaaf is. Je ziet ze ook wel eens erg netjes, met het uitgifte zalje er nog bij. Dan denk ik: is die uberhaupt wel uitgegeven? Haha. Maar goed, mijn EK kan ook de sporen dragen van 70jr ergens liggen (kruis werd meestal ook niet gedragen door de soldaat).
Ik weet wel dat je heel goed op moet letten met aankoop. Ik wil wel iets wat echt is, geen repro. Dat vervuild de collectie.

En verder wachten we op antw van het museum...
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door asjemenou »

Kim schreef:Ik weet wel dat je heel goed op moet letten met aankoop. Ik wil wel iets wat echt is, geen repro. Dat vervuild de collectie.
Duitse WOII militaria is erg populair en het wordt veel gereproduceerd en vervalst. Dit varieert van goedkope kitsch tot hoogwaardige reproducties. Je goed verdiepen in de materie is wat ik je zeker kan aanraden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Als er reactie is van het museum op de Hembrug, laat ik het weten! Ben wel nieuwsgierig ....

Ik heb me op militracks ingehouden maar daar heb ik wel een beetje "spijt" van. Niet mbt aankopen van spullen (ik heb geen geldboom...) . Maar meer om wat nuttig naslagwerk mbt WH etc aan te schaffen. Dat is sowieso een goede basis.
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Ik heb een reactie en die is veelbelovend!!!!

het betreft inderdaad een gemodificeerde klewang, die omgebouwd is tot bajonet. Dergelijke omgebouwde bajonetten zijn tamelijk zeldzaam, en het toeval wil dat wij een vergelijkbaar stuk in onze collectie hebben. Ik heb een foto van dit stuk met dit antwoord meegezonden. De klewangs zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog omgebouwd door de Japanners om (althans zo stelt Kieslling in zijn bajonet-publicatiereeks) te worden gebruikt op Japanse Nambu-mitrailleurs. Onze bajonet is door Kiesling nagetekend in zijn boekwerk "Bayonets of the World" onder nummer 312. Ook komt hij voor in de Atlas de la Baionnette de Collection onder nr. 621. Ook zouden sommigen passen op het Nederlandse geweer M.95. Bij ons exemplaar ontbreekt helaas de schede.

Met vriendelijke groet, Drs. Mathieu Willemsen, conservator
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

De foto van hun klewang waren ze bij de mail vergeten toe te voegen. Heb ze geantwoord met nog wat vragen. Alsvik de foto heb, voeg ik hem ook wel toe aan dit topic.
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Nog wat info van het museum:
Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit stuk op Nederlandse bodem is gebruikt; een herkomst uit Nederlands-Indië ligt meer voor de hand. In Nederland was geen behoefte aan dergelijke modificaties. Hij is waarschijnlijk door de Japanners gebruikt, en mogelijk ook door de Indonesische TNI in de jaren na 1945. Mogelijk dat u ergens een merkteken ziet in de vorm van een vijfpuntige ster of iets dergelijks. De klewang zelf dateert uit de periode 1911-194
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

1940. Sorry de 0 was weggevallen
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Erik »

Jim schreef:Hoewel het mijn gebied niet is lijkt de stormdolk wel een origineel ding. Hoewel er voor ceremonieele doeleinden van de landmacht ook deze dolken gedragen worden weet ik niet of die na-oorlogse productie is. maar die zullen niet zomaar in particuliere handen kunnen belanden.
Ze worden gerepliceerd, met zwartlederen schedes met gevestriem. Replicatie gebeurt door onze hofleverancier uit Solingen en de reproducties zijn ten behoeve van ceremonie bij het Regiment Infanterie Stoottroepen "Prins Bernhard". Maar pas op: ze zijn ook in de burgerij verkrijgbaar; ik heb er al een aangeboden gekregen! Volgens mij staat het ei-vormige stempeltje in de kop van het handvat er niet op.
Jim schreef:Die dingen zijn tot 1940 gemaakt.
Niet helemaal correct, ze zijn (met intervallen) tot 1940 gebruikt (en de Indische exemplaren uit Bandoeng t/m 1942) Alle stormdolken zijn in 1 doorlopende batch gebouwd in 1917/1918, getuige dit artikel uit de Arma nr. 14:
Armamentaria nr. 14 schreef:Alle Nederlandse stormdolken zijn aangemaakt in de jaren 1917-18, gedurende welke periode er enkele duizenden zijn vervaardigd. De aflevering geschiedde op instructie van de Dienst
Aanschaffing en Verstrekking, die telkenmale een exacte opgave deed van de benodigde aantallen en van het adres van het onderdeel waaraan de partij moest worden geleverd.
Er zullen er ongeveer 50.000 stuks zijn gemaakt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Dank je Erik. Ook weer wat interessante info over de stormdolk!
Er staan inderdaad geen schildjes, merktekens oid op het houten heft. Alleen het mes zelf heeft een nr, zie foto.
Eem schede heb ik er nooit bij gehad, hij is 40-45jr in ons bezit nu en we hebben hem gekregen in de Duitse K98 schede.
Bijlagen
Nr op de stormdolk
Nr op de stormdolk
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door asjemenou »

Kim schreef:Nog wat info van het museum:
Het is zeer onwaarschijnlijk dat dit stuk op Nederlandse bodem is gebruikt; een herkomst uit Nederlands-Indië ligt meer voor de hand. In Nederland was geen behoefte aan dergelijke modificaties. Hij is waarschijnlijk door de Japanners gebruikt, en mogelijk ook door de Indonesische TNI in de jaren na 1945. Mogelijk dat u ergens een merkteken ziet in de vorm van een vijfpuntige ster of iets dergelijks. De klewang zelf dateert uit de periode 1911-194
Kijk, je hebt je antwoord en het zijn ook nog eens mooie stukken.
Het vermoeden dat beide objecten afkomstig zijn uit het voormalige Nederlands-Indië is inderdaad niet zo vreemd.
De combinatie Nederlandse stormdolk met Duits Mauser bajonet schede is dan ook wel enigszins te verklaren. Kort na de oorlog zijn er door het leger en politie in Nederland en Nederlands-Indië Duitse Mauser geweren gebruikt. Mogelijk is in deze periode de combinatie samengesteld. Dit kan door een Nederlandse militair gedaan zijn maar ook door een lid van de Indonesische TNI.
Zoals je al eerder hebt vermeld heeft je vader beide objecten van één en dezelfde persoon. Mogelijk heeft deze persoon de objecten als souvenir uit Nederlands-Indië meegenomen naar Nederland.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Asjemenou ik heb altijd het idee gehad dat de Hembrug geen Europees WO2 verleden had. En zelfs van na de oorlog was, uit de tijd van NL Indie was. Maar mijn pa bleef volhouden dat hij NL was en misschien in 1940 oid door het NL leger gebruikt was. Nu klopt mijn vermoeden haha, zijn WO2 verleden ligt dus ergens bij Japanners. Maar hij heeft dus wel een WO2 verleden! Jippie ;-) Dus nu zie ik hem niet meer als vreemde eend in de bijt.
De stormdolk is dan op zich ook nog wel enigzins interessant, ook geen 12 in een dozijn stukje. Nu ben ik helemaal los! Dat gegraaf naar info is verslavend haha.
Ik heb nu mijn zinnen gezet op een K98 bajonet set compleet met frog, om de collectie uit te breiden.
Supersoldaat Julius heeft al 2 helmen, een EK2, nu een bajonet ;-) (de rest van mijn collectie is of geallieerd, of heeft niks met de uitrusting van een soldaat te maken).
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Oh dit graven is echt zo leuk en leerzaam!
Verbeter me aub als ik er naast zit, maar de schede waar de stormdolk in zit is een:
WKC= Weyersberg Kirschbaum & Company waffenfabrik GmbH.
Uit 1938
Code 0768, hier zou dus een bajonet met ook code 0768 bij horen.
En code O6815K betekend O=Ostsee en de K=Kriegsmarine.

Klopt mijn onderzoek? ;-)
Bijlagen
20170529_202406.jpg
20170529_202215.jpg
Plaats reactie