Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Hallo,

Ik ben in het bezit van 2 "bajonetten" die ik van mijn vader over genomen heb. Maar waarvan ik zou willen weten of ze a) uit WOII komen en b) bajonet en schede bij elkaar horen:
1) een Hembrug (klewang?) uit NL. Deze is compleet maar uit welk jaar/periode komt hij?
2) een bajonet. Met in ieder geval een Duitse schede en gezien het jaartal uit WOII. Maar het mes zelf, hoort dat bij deze schede? Wat is het voor een mes?

Kunnen jullie me aan info helpen?
Bijlagen
De bajonet
De bajonet
Duitse schede
Duitse schede
Bajonet?
Bajonet?
Duitse schede, bajonet?
Duitse schede, bajonet?
Hembrug
Hembrug
Hembrug
Hembrug
Hembrug
Hembrug
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Jim »

Welkom.
Allereerst een foto waar het gehele voorwerp op staat in dit geval bajonet en dolk en daarna wat detail foto's cijfers letters en lokatie is meestal perfect. Nu zien we voornamelijk wat details maar die zeggen al redelijk wat.

Ik meen het heft van een Nederlandse stormdolk te herkennen (voor wo2) in een Duitse schede.
En de 2e foto meen ik een hembrug bajonet (voorwo2) te herkennen uitvoering niet te zien (helaas niet geheel) en een klewang schede.
Het zou niet moeten passen inelkaar want de bajonetten zijn normaal gesproken recht. Tenzij deze aangepast is. Iedergeval geen klewang handvat zoals die mij bekend is.
Plaats nog eens een paar hele foto's.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Hallo Jim,

Ik dacht detail foto's met gegevens/nummers zeggen misschien meer dan een totaalplaatje. Maar hierbij de setjes in het geheel!
Dank je wel alvast.
Bijlagen
20170602_205045.jpg
20170602_205058.jpg
20170602_205130.jpg
20170602_205145.jpg
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door rood »

Eerste is een nederlandse stormdolk geslepen in wat het lijkt een duitse bajonet schede.

2de wil ik ook wel wat betere foto's van. Lijkt mij een klewang ombebouwd tot bajonet. Ik heb deze niet eerder gezien
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Hierbij nog wat foto's. Hoop dat dit helpt? Er staan verder geen gegevens op de schede of de "klewang" behalve het woord Hembrug....als je meer foto's wil hoor ik het wel!
Mijn pa is op vakantie maar ik zal er eens een app aan wagen, of hij wat weet over die Hembrug. Hoe is hij eraan gekomen etc.

De NL stormdolk is wel uit de WOII periode? Weet iemand misschien welke schede er wel bij hoort. En omgekeerd, welke bajonet in de Duitse schede hoort? Zou het Duitse setje wel compleet willen maken ;-)
Bijlagen
20170603_093748.jpg
20170603_093743.jpg
20170603_093548.jpg
20170603_093541.jpg
20170603_093518.jpg
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Jim »

rood schreef:2de wil ik ook wel wat betere foto's van. Lijkt mij een klewang ombebouwd tot bajonet. Ik heb deze niet eerder gezien
Ook zeer apart. Het zou dan een ingekorte moeten zijn want de sleuf is onderbroken. Iedergeval een apart stukje privé ombouw.

Hoewel het mijn gebied niet is lijkt de stormdolk wel een origineel ding.
Die dingen zijn tot 1940 gemaakt. Hoewel er voor ceremonieele doeleinden van de landmacht ook deze dolken gedragen worden weet ik niet of die na-oorlogse productie is. maar die zullen niet zomaar in particuliere handen kunnen belanden.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Ik heb mijn pa een app gestuurd. Hopelijk heeft hij wat aanknopingspunten?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik "spulletjes verzameld heb" zonder echt te onderzoeken wat het is. Toen ik ging samenwonen is mijn vitrine op zolder beland en de hobby ingekakt. Nu ruim 10jr later is de hobby weer levend, de collectie groeit ;-) en ik wil graag weten WAT ik nu eigenlijk heb....
Klinkt raar, maar deze 2 items hebben in mijn jeugd altijd de schouw van mijn ouderlijk huis gesierd haha. Ze zijn dus al langer in de familie. Maar wat het verhaal erachter is, hoop dat pa wat weet?!
Johan.
Lid
Berichten: 180
Lid geworden op: 15 feb 2011, 19:32
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 3 keer

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Johan. »

Hallo Kim,

Stormdolk is vooroorlogs, zo te zien mariniers.
Als ik het goed zie, zit er een schroef in het handvat.
De schede moet van leer zijn, met een plaatje met mar. nummer.
Kijk maar eens op de site van sabelsnet.
Hier kun je de verschillende modellen zien, met bijbehorende schede

Gr Johan
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door asjemenou »

Kim schreef:Hierbij nog wat foto's. Hoop dat dit helpt? Er staan verder geen gegevens op de schede of de "klewang" behalve het woord Hembrug....als je meer foto's wil hoor ik het wel!
Mijn pa is op vakantie maar ik zal er eens een app aan wagen, of hij wat weet over die Hembrug. Hoe is hij eraan gekomen etc.

De NL stormdolk is wel uit de WOII periode? Weet iemand misschien welke schede er wel bij hoort. En omgekeerd, welke bajonet in de Duitse schede hoort? Zou het Duitse setje wel compleet willen maken ;-)
Eén advies, laat de stormdolk met de Duitse bajonet schede bij elkaar.
De combinatie stormdolk met een Mauser K98 bajonet schede kan een oorlog aanpassing zijn. Niets aan veranderen dus. Het is de historie van het object.
Misschien ter overvloede vermeld maar Hembrug was een munitie- en wapenfabriek in Zaandam; http://www.hembrugmuseum.nl .
De beide objecten (behalve de Duitse bajonet schede) zullen hier destijds voor de oorlog vervaardigd zijn.
Over de achtergrond van de objecten kan ik eigenlijk niets zeggen. Ze kunnen zowel een Nederlandse als een Nederlands-Indische geschiedenis hebben. Hopelijk kan je vader er iets meer over vertellen.
De klewang op de foto's is niet aangepast maar het is een bestaand model, een zg. Klèwang No. 1 (K.L.) N.M. Zie; http://www.militairmagazijn.nl/bronnen/ ... 8a94679ba/ , afbeelding 5.
Op welk type geweer/karabijn deze klewang kon worden geplaatst durf ik niet met zekerheid te zeggen maar het zou een Hembrug M95 variant kunnen zijn. De rottenhaak (krul aan kruisstuk) doet vermoeden dat de klewang van voor 1917 stamt. Je zou deze vraag tezamen met de foto's eens kunnen sturen naar het Kennis en Informatie Centrum van het Nationaal Militair Museum; kic@nmm.nl .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Asjemenou, dat is inderdaad een goede! Mijn gedachte was meteen: schede en dolk zijn "gevonden" na de oorlog en sindsdien bij elkaar. Maar ze kunnen evengoed samengevoegd zijn IN de oorlog.
Hopelijk dat mijn pa wat meer geschiedenis weet....

De stormdolk heeft 2 metalen punten in het heft inderdaad. En er staat een nr op het mes zelf. Ga eens even op genoemde site snuffelen!

Wow die Hembrug komt niet uit WOII... maar is ouder? Dat dacht ik al, het "model" keek ouder. Zal ook die site eens bekijken! En goed idee om een mail te sturen. Ga ik doen! Hou jullie op de hoogte.

Alvast dank je wel voor alle info en meedenken.
Bijlagen
20170603_141348.jpg
20170603_141310.jpg
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Hai Johan. Als ik op sabelsnet kijk, lijkt hij inderdaad op die van de mariniers. Ivm de 2 schroeven.
Dat stukje historie lijkt me helder. Nu de klewang ;-)
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Helaas, van pa worden we niet wijzer.... hij werkte op een mengvoer bedrijf en had beide van een chauffeur (wist ook niet meer of de chauffeur uit het buitenland kwam) gekregen zo'n 40jr geleden.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door asjemenou »

Dat is jammer. Je had misschien iets meer over de herkomst te weten gekomen. Nu blijft het gissen.
Zo zou de stormdolk door gedragen kunnen zijn door een Duitse soldaat. Dit doorgebruik van buitgemaakte wapens kwam in WOII veel voor.
Voor de Klewang zou ik toch het Nationaal Militair Museum benaderen. Misschien kunnen zij je vraag direct beantwoorden. Moeten ze er diep voor in de boeken duiken dan laat het antwoord iets langer op zich wachten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Kim
Lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 09 jun 2006, 22:12

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door Kim »

Dat verhaal wil ik graag aan de stormdolk hangen ;-) maar het kan ook totaal anders zijn.... nu zullen we het niet weten. Ze blijven samen in mijn vitrine, dat weet ik wel.
Voor de Hembrug heb ik inderdaad het museum gemaild. Ben benieuwd of zij nog met wat info komen. Dat is geen WOII stuk (kan evengoed ook door gebruikt zijn maar ook dat weten we niet) maar toch blijft hij in de vitrine.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Hembrug klewang(?) en Duitse(?) bajonet

Bericht door asjemenou »

Zo vergaat het de meeste (WOII) objecten. Veelal zijn de spullen die je bijvoorbeeld op een militariabeurs koopt al van hand tot hand gegaan. Het is koopwaar geworden. Op zich niets mis mee maar de werkelijke geschiedenis/afkomst is meestal niet meer te achterhalen.
In het geval van de klewang zal het NMM je waarschijnlijk kunnen vertellen uit welke periode deze stamt en door welke legereenheid het mogelijk gebruikt kan zijn maar daar zal het dan ook wel mee ophouden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie