Check van mij gevonden kogelpunt

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Jorden14
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2017, 17:06

Check van mij gevonden kogelpunt

Bericht door Jorden14 »

Hallo,
Ik vroeg mij af of iemand weet wat en waarvan deze kogelpunt is. Ik heb deze kogel gevonden in een klopt ijzer/roest op het strand van schiermonnikoog.
Bijlagen
IMG-20170605-WA0017.jpeg
Het stuk rond de kogelpunt zelf hoort er niet bij dit zijn nog restanten van de roestklomp
Het stuk rond de kogelpunt zelf hoort er niet bij dit zijn nog restanten van de roestklomp
Laatst gewijzigd door Jorden14 op 06 jun 2017, 15:08, 1 keer totaal gewijzigd.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Check van mij gevonden kogelpunt

Bericht door CollectorWo2 »

En heb je dat gelijk ff vrijgehakt?
Jorden14
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2017, 17:06

Re: Check van mij gevonden kogelpunt

Bericht door Jorden14 »

Thunderbird, deze zat in een grotere klomp waar de kogel niet zichtbaar was. Het had net zo goed iets anders kunnen wezen. Maar dat was niet mijn vraag
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Check van mij gevonden kogelpunt

Bericht door asjemenou »

Welkom op het forum, Jorden.
In de Waddenzee liggen militaire oefenterreinen. Zowel van de land- als van de luchtmacht.
http://www.waddenloket.nl/Militaire_act ... 466.0.html en http://www.ecomare.nl/fileadmin/ecomare ... language=0 .
De kogelpunt die je hebt gevonden is afkomstig van vermoedelijk een boordwapen van een straaljager. Het model herken ik wel maar het type kan ik niet zo snel achterhalen. Waarschijnlijk staat hij hier wel ergens tussen; http://www.millennics.com/olympus/ammo/ .
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Jorden14
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2017, 17:06

Re: Check van mij gevonden kogelpunt

Bericht door Jorden14 »

Heel erg bedankt voor het antwoord asjemenou! Ik heb nog 1 vraagje, is het gevaarlijk om deze te hebben? Of kan je hem gewoon rustig ergens neerleggen zonder dat er wat gebeurd?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Check van mij gevonden kogelpunt

Bericht door asjemenou »

Eerlijk gezegd ben ik geen kenner van munitie. Ik weet ook niet of dit kaliber ontploft of dat er giftige metalen inzitten.
Mijn advies is wel, als je munitie vindt beschouw het als gevaarlijk. Blijf eraf en ga het zeker niet meenemen.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
John8
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 jan 2014, 14:46

Re: Check van mij gevonden kogelpunt

Bericht door John8 »

Kan je de diameter eens opmeten bij de drijfband?

Lengte zegt niet zoveel, maar diameter = caliber. 20mm, 30mm ?
Jorden14
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 jun 2017, 17:06

Re: Check van mij gevonden kogelpunt

Bericht door Jorden14 »

Hallo john8. Het is ongeveer 20mm. Kan dit niet precies zeggen vanwege het resterende ijzer dat er aan vast zit
Plaats reactie