Onbekende Nederlandse jas

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Janssen »

Een tijd geleden heb ik een jas aan mijn collectie kunnen toevoegen, waarvan ik nog steeds niet precies weet wat het is of wat de afkomst van de jas is. Het gaat om een zwarte jas met idem staand boord, 2 zakken zonder flap en zilverkleurige leeuwknopen. Wellicht dat iemand de jas wel bekent voorkomt en deze kan identificeren?
jas.png
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Janssen »

Niemand? Wellicht dat deze topic beter past bij 'Verificatie & taxatie (geallieerd)' ? Iets zegt mij dat het ook in de hoek van het politie- of gevangeniswezen kan zitten. Ik hoor graag of iemand hier meer van af weet.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door patrickh »

Staat er een maker achterop de knopen?
Brigadier
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 aug 2015, 20:58

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Brigadier »

Hallo Patrickh,

Met deze ene foto kan ik niet zo heel veel.
Wellicht een foto van de omhoogstaande kraag en de uiteinden van de mouwen.
Het eerste waar ik aan denk is een buitenmodel jas van de cavalerie, geneeskundige dienst etc, waar het een en ander van af is gehaald.
Oude staljassen hadden ook altijd maar twee zakken maar daar ga ik niet vanuit, iets van rond 1920-1940.

Misschien eens zoeken onder ''stalbuis'' dan wel ''mouwvest''.

Groet,

Robin
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Erik »

Frank, is dit misschien een binnenjasje (bureaujasje) van de KMar? Die zijn voor maar ook na de oorlog in gebruik geweest om de lakense jas met halfsteensmuurtje te sparen.
Volgens mij hebben ze op Buren een paar van die dingen!
Vraag het eens bij het Verband Militair-Historische Uitbeeldingen, we hebben een KMar-groep!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Janssen »

Erik schreef:Frank, is dit misschien een binnenjasje (bureaujasje) van de KMar? Die zijn voor maar ook na de oorlog in gebruik geweest om de lakense jas met halfsteensmuurtje te sparen.
Volgens mij hebben ze op Buren een paar van die dingen!
Vraag het eens bij het Verband Militair-Historische Uitbeeldingen, we hebben een KMar-groep!
Hoi Erik, de huisjasjes van de Marechaussee lijken hier veel op. de huisjasjes werden van zwart wol gemaakt (terwijl deze jas meer blauw neigt, maar kan ook verkleuring zijn), met idem staande kraag, één rij knopen en twee opgenaaide zakken. Echter ontbreekt bij deze jas de 'opgenaaide' zakken (de twee zakken zitten aan de binnenkant opgenaaid) en bestaat de knopenrij uit zilveren leeuwknoopjes en niet uit de granaat knopen die gebruikt werden door de KMar. Daarom twijfel ik ook over de oorsprong van deze jas. Wellicht dat in de praktijk verschillen voorkwamen, dat zou ik in Buren moeten onderzoeken uit bestaande huisjasjes.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door patrickh »

Maar geen maker op de knopen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Erik »

Janssen schreef:....en bestaat de knopenrij uit zilveren leeuwknoopjes en niet uit de granaat knopen die gebruikt werden door de KMar. Daarom twijfel ik ook over de oorsprong van deze jas. Wellicht dat in de praktijk verschillen voorkwamen, dat zou ik in Buren moeten onderzoeken uit bestaande huisjasjes.
In de oorlog waren bij de Marechaussee (zonder 'Koninklijke') de knopen vervangen door vernikkelde leeuwenknopen. Vandaar mijn bedenking: kan het oorlogsaanmaak zijn voor de Mar?
Graag hoor ik het van je! Ik heb nu even wat minder tijd voor onderzoek dus ik moet me even verlaten op jou. Ben je er in december trouwens bij, bij Buren in Kaarslicht?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Janssen
Lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 16 dec 2013, 18:57
Locatie: Limburg

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Janssen »

Erik schreef:
Janssen schreef:....en bestaat de knopenrij uit zilveren leeuwknoopjes en niet uit de granaat knopen die gebruikt werden door de KMar. Daarom twijfel ik ook over de oorsprong van deze jas. Wellicht dat in de praktijk verschillen voorkwamen, dat zou ik in Buren moeten onderzoeken uit bestaande huisjasjes.
In de oorlog waren bij de Marechaussee (zonder 'Koninklijke') de knopen vervangen door vernikkelde leeuwenknopen. Vandaar mijn bedenking: kan het oorlogsaanmaak zijn voor de Mar?
Graag hoor ik het van je! Ik heb nu even wat minder tijd voor onderzoek dus ik moet me even verlaten op jou. Ben je er in december trouwens bij, bij Buren in Kaarslicht?
De Marechaussee verloor in Nederland inderdaad het predicaat 'Koninklijk' en haar militaire taak tijdens de bezetting maar dat door de Marechaussee leeuwknopen werden gebruikt in plaats van granaatknopen is mij onbekend. Ik heb tot nu toe nergens een dergelijke wijziging gevonden en op originele kepies en uniformen uit de periode 1940-1945 ben ik alleen granaatknopen tegen gekomen. Wel is mij bekend dat de granaatknopen door bezuinigingen van goedkoper materiaal werden gemaakt. Het zou wel mogelijk kunnen zijn.

Ik zie dat ik vergeten ben te vermelden dat er lussen (voor een riem?) aan beiden kanten van het uniform zitten.

Ik zal eens kijken van welk fabrikaat de knopen zijn.
Nooit ga ik voorbij uwe woningen, zonder op den voorgevel deze geheimzinnige onzichtbare woorden, maar welke gij door geheel uw leven daarin gegrift hebt, te lezen:
"Zonder vrees en zonder blaam"
Bruinsma
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2014, 13:55

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Bruinsma »

Het onbekende jasje blijft me intrigeren, ik kon hem onlangs overnemen. Het lijkt op een mouwvest maar dan met langere panden, twee kleine zakjes (13 cm breed met een omgeslagen rand van de stof van de binnenvoering) halverwege het voorpand. Iets hoger zit aan de linkerkant een lus met een met stof bedekte kleine knoop (14 mm).

Het jasje heeft geen biezen, wel een hoge kraag die kon worden gesloten met drukknopen; aan de ene kant aan de binnenkant van de kraag en aan de andere kant op een soort slipdasje. Er zitten geen boordhaken op.

Er is wel wat mee gebeurd want op enig moment hebben er bananenschillen op gezeten. Daarvan zijn de stikselrestanten hier en daar op de mouwen zichtbaar als lichte beschadigingen. Een klein stukje rood garen steekt nog uit bij de mouw.

De mouwen zijn vooral opvallend. Op de mouwomslag geen bies maar vlak daaronder een zilverkleurig met witte band met een brede galon van 20 mm, het laatste zilverdraad is daar nog net zichtbaar.

Helaas zijn die afgeknipt, maar de uiteinden zijn nog zichtbaar als ingenaaid in de zoom van de mouw. Onder aan de mouw op een tussenruimte ongeveer 4 cm is ook een onderscheidingsteken op de mouw aangebracht, in de vorm van een zilverkleurig met witte band met galon van 20 mm breed. Op de mouwomslag is te zien dat die band over de mouwomslag liep, bij het juiste zonlicht is een lichte verkleuring te zien zowel aan de voor- als aan de achterkant.

De knopen lijken een allegaartje, wel allemaal 22 mm en zilverkleurig. Zeven knopen waarvan de bovenste iets afwijkt. Achterop de knopen is niets te zien, mogelijk afgesleten. Aan de binnenkant zit eenzelfde knoop die is niet afgesleten en daar lijkt zuilen op te staan. Detailfoto's volgen.
Bruinsma
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2014, 13:55

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Bruinsma »

detail van de bovenste van de zeven knopen aan de voorzijde. https://www.westervoort1940.nl/images/o ... noop_1.jpg

andere knopen zijn onleesbaar
Laatst gewijzigd door Bruinsma op 04 jun 2021, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bruinsma
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2014, 13:55

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Bruinsma »

Bruinsma
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2014, 13:55

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Bruinsma »

Detail van de zoom van de linkermouw. Links is voorkant, rechts is achterkant. Er lijkt dus op de rand van de mouwomslag een witte band te hebben gelopen met zilverdraad, dus een zilveren galon van 20 mm breed. Aan de bovenkant is het rode draad zichtbaar van iets op een bananenschil lijkt die dus boven de mouwomslag begint en waarvan heel vaag de contouren zijn te zien op de mouw. Die galon daarvan lijkt 10 mm breed maar is flink afgeknipt. https://www.westervoort1940.nl/images/o ... mouw_1.jpg
Jan Eise Kuipers
Lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 sep 2019, 08:46
Ontvangen: 1 keer

Re: Onbekende Nederlandse jas

Bericht door Jan Eise Kuipers »

Bruinsma schreef: 04 jun 2021, 13:25 Detail van de zoom van de linkermouw. Links is voorkant, rechts is achterkant. Er lijkt dus op de rand van de mouwomslag een witte band te hebben gelopen met zilverdraad, dus een zilveren galon van 20 mm breed. Aan de bovenkant is het rode draad zichtbaar van iets op een bananenschil lijkt die dus boven de mouwomslag begint en waarvan heel vaag de contouren zijn te zien op de mouw. Die galon daarvan lijkt 10 mm breed maar is flink afgeknipt. https://www.westervoort1940.nl/images/o ... mouw_1.jpg
Met recht een fascinerend jasje! Mij doet het vooral denken aan een jasje dat ceremonieel of boor gala gedragen zou worden... maar dat enkel vanwege het feit dat ik me zo niks kan bedenken wat anders donkerblauw/zwart in combinatie met een, waarschijnlijk, rode bies zou dragen
Plaats reactie