Koperen doosje met 2 verschillende sloten...?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Baronski0183
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2017, 04:19

Koperen doosje met 2 verschillende sloten...?

Bericht door Baronski0183 »

Hey daar, ik heb een vraag of iemand mij zou kunnen vertellen of dit wat met de oorlog te maken zou kunnen hebben...? Hier het bijbehorende verhaal;
Mijn ouders zijn aan het verhuizen, en gisteren was mijn vader in een oude doos dit voorwerp tegengekomen! Hij vertelde mij dat hij vroeger samen met zijn vader het gemeentehuis aan het opruimen was, en hij overal aan mocht komen en mee mocht spelen op 1 uitzondering na dit voorwerp met lederen draag riem mijn opa(destijds burgemeester ook tijdens de oorlog) zei toen ook van overal mag je aanzitten maar daar moet je vanaf blijven!! Opa vertelde hem dat dat iets van de veldwachter of politie was geweest, en dat ze daar voorzichtig mee moesten doen. Uiteindelijk heeft mijn vader dit in een onbewaakt moment veilig weten te stellen alleen opa mocht er nooit achterkomen natuurlijk vandaar dat die hem goed weg geborgen had. En gister kwam die hem weer tegen, en heeft ie hem aan mij gegeven (maar heb al gezocht op internet en aan verschillende mensen gevraagd maar niemand kon het me precies vertellen)
Baronski0183
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2017, 04:19

Re: Koperen doosje met 2 verschillende sloten...?

Bericht door Baronski0183 »

Er horen ook 2 sleutels bij deze heb ik alleen niet
Bijlagen
1
1
2
2
3
3
4
4
5
5
6
6
7
7
8
8
Bertus Bunker
Lid
Berichten: 584
Lid geworden op: 11 okt 2017, 11:33
Locatie: Alkmaar
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 5 keer

Re: Koperen doosje met 2 verschillende sloten...?

Bericht door Bertus Bunker »

Dat is waarschijnlijk een nachtwakers klok.
Een nachtwaker nam deze klok mee op zijn ronde en bij iedere deur die hij controleerde hing een sleutel waarmee hij in het apparaat draaide,
daardoor werd een aantekening gemaakt op het papieren lint
en kon hij achteraf aantonen dat hij bepaalde deuren en sleutels had gebruikt of gecontroleerd.
Plaats reactie