Nederlandse onbekende riempjes (Lederwerk)

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Nederlandse onbekende riempjes (Lederwerk)

Bericht door Veltro »

Beste iedereen,

Ik heb wat Nederlands Veldleger gekocht en hierbij zaten oa wat riempjes en knopen. Ik heb zelf geen idee waarvoor ze zijn gebruikt. Misschien kunnen jullie helpen.
Hierbij:

Naast de gebruikelijke Leeuwenknopen zaten er ook bij in een grijze kleur. Is dit volgens een bepaalde bepaling in een voorschrift, of willekeur? Ze zijn gestempeld “Extra Fein”.
knoop.JPG
2 zwarte riempjes: 48 cm lang, 1,5 cm breed
1 zwart riempjes: 17 cm lang, 1,5 cm breed
(er zaten ook sporen bij met zwart lederwerk, mss zit daar een link)
zwarte riempjes.JPG
Bruin riempje: 57 cm lang, 2 cm breed
Bruin riempje 57 cm lang, 2 cm breed.JPG
Bruin riempje: 149 cm lang, 1,6 cm breed
Bruin riempje 149 cm lang, 1,6 cm breed.JPG
Bruin riempje: 50 cm lang, 1,3 cm breed
Bruin riempje 50 cm lang, 1,3 cm breed.JPG
Bruin riempje: 32,5 cm lang, 0,9 cm breed
Bruin riempje 32,5 cm lang, 0,9 cm breed.JPG
Bruin riempje aan een gesloten
Bruin riempje aan een gesloten.JPG
Bruine riem met zijriemen (mist er een 1): 77 cm lang, 2,8 cm breed
Bruine riem met zijriemen.JPG
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse onbekende riempjes (Lederwerk)

Bericht door Erik »

Naar mijn weten is geen van de riempjes Nederlands.
De zwarte riempjes met chromen gespjes en chromen holnieten zijn inderdaad voor het aanleggen van sporen. Niet Nederlands. Slechts bij veldherstellingen (zeldzaam) kwamen chromen gespjes voor. Een draadpassant in plaats van een leren passant is zeer waarschijnlijk nooit gebruikt. Doet mij na-oorlogs aan.

Het riempje wat je in je hand houdt is een kofferriem, civiel.

Het riempje met de enkele rolgesp zou kunnen maar heeft de verkeerde nagel. Bovendien is het verloopeinde veel te lang voor een militair Nederlands riempje.

De gesloten passant met geparkeriseerde holniet zou Nederlands kunnen zijn; kleur riem, de sierrand maar ook het gebruik van deze specifieke holniet zijn bekend bij Nederlands militair erfgoed. Wellicht geen Model maar door de leermaker gemaakt om een of ander probleem op te lossen?

De laatste riem mij onbekend. Nederlands militair gebruik lijkt mij niet. Lichaamsomtrek van 77 cm is rijkelijk dun. Misschien een hulpriem voor een musette of zo?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Nederlandse onbekende riempjes (Lederwerk)

Bericht door Veltro »

Hallo Erik,

Dat de riempjes vooroorlogs militair Nederlands zijn gebruikt dat staat toch wel vast. Ze zijn gebruikt door een bereden vooroorlogse officier. Ze kunnen natuurlijk privé zijn aangeschaft.

Zijn sporen waren, zoals ik vermelde, met zijn hele hebben en houwen nog aanwezig. Maar zijn sporen hebben nog hun berieming, dus ik zie niet in wat extra riempjes voor zin hebben. (Gister nog in het NMM Depot geweest en daar ook laarzen met sporen in handen gehad toevallig, ook met chromen gespjes, misschien allemaal privé aankopen)

De riempjes die ik in mijn handen houd zijn toch te fragiel voor kofferriemen

De laatste riem kan aaneengesloten worden om iets in te dragen / op te bergen.
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Nederlandse onbekende riempjes (Lederwerk)

Bericht door Erik »

Veltro schreef:Hallo Erik,

Dat de riempjes vooroorlogs militair Nederlands zijn gebruikt dat staat toch wel vast. Ze zijn gebruikt door een bereden vooroorlogse officier. Ze kunnen natuurlijk privé zijn aangeschaft.
Dat kan heel goed! Ik heb me nu gehouden aan de Rijksverstrekking omdat het gebied van privé-aanschaf veel te breed is.
Zwarte berieming komt na 1912 (dan behalve doorgebruikt) niet voor dan behalve het lijfgoed van de KMar. Alleen ceremonieel kent dan nog (gelakt) zwart leer, maar voor de velduitrusting is het mij niet bekend.
Veltro schreef:Zijn sporen waren, zoals ik vermelde, met zijn hele hebben en houwen nog aanwezig. Maar zijn sporen hebben nog hun berieming, dus ik zie niet in wat extra riempjes voor zin hebben. (Gister nog in het NMM Depot geweest en daar ook laarzen met sporen in handen gehad toevallig, ook met chromen gespjes, misschien allemaal privé aankopen)
Ik dacht er ook nog even over na maar ze zijn inderdaad te lang voor het aanzetten van sporen. Het kunnen pakriemen zijn van een (paarden) deken o.i.d. Geen Rijksverstrekking in ieder geval. Als ik tijd heb zal ik morgen even in de verzameling Cavalerie kijken, moet toch op de Bernhard zijn.
Veltro schreef:De riempjes die ik in mijn handen houd zijn toch te fragiel voor kofferriemen

De laatste riem kan aaneengesloten worden om iets in te dragen / op te bergen.
Je hebt ergens een wat langer riempje in handen van ongeveer 15mm omtrent. Dat is wel degelijk een kofferriem, de riem behoorde tot de toendertijd zeer populaire rieten koffer, waarvan beide losse delen in elkaar schoven en met een dergelijk riempje bei eenander werden gehouden. Dit riempje was indertijd voorzien van draadpassantjes, maar ook wel van leren passanten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie