Mauser met omgekeerd hakenkruizen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Herman1967
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47

Mauser met omgekeerd hakenkruizen

Bericht door Herman1967 »

Ik ben in het bezit van een onklaar gemaakte Mauser K98 model 1904, en ben benieuwd naar de herkomst. Op het grendelmechanisme staat een soort logo dat aan dat van Mauser doet denken, doch in een vreemd schrift. Erboven staat een rechtsomdraaiend hakenkruis dat je vaak in het verre oosten ziet.

Bijgevoegd enkele foto's. Ik ben benieuwd of een van de experts me meer kan vertellen over de herkomst van dit wapen.
IMG_20180228_184123.jpg
Bijlagen
IMG_20180225_194221.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Mauser met omgekeerd hakenkruizen

Bericht door patrickh »

Herman1967
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47

Re: Mauser met omgekeerd hakenkruizen

Bericht door Herman1967 »

Bedankt voor de snelle reactie. Enig idee wat de waarde is? Hij is nummergelijk en heeft geen roest.

PS: Volgens de tekst in de link is hij zeldzaam en vragen ze er 350 Pond voor. Blijkbaar heb ik iets bijzonders in handen :)
Gebruikersavatar
soldaat
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 31 mei 2014, 22:06
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: Mauser met omgekeerd hakenkruizen

Bericht door soldaat »

Denk dat de waarde tegen valt ze zijn over het algemeen niet zou heel gewild zijn voor verzamelaars meestal niet zo interessant dan de Duitse mausers
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Mauser met omgekeerd hakenkruizen

Bericht door racefiets »

Als je dat geen roest noemt......
Dit soort mausers waren 20 jaar geleden vrij makkelijk te vinden op de duitse markt.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mauser met omgekeerd hakenkruizen

Bericht door Erik »

Is overigens ook geen K98 maar een G98.
350 pond is zeldzamer dan deze mauser. Als vurend wapen is het geen hoogvlieger heb ik begrepen van Duitse vrienden van mij, in de re-enactment Eerste Wereldoorlog kun je 'm niet gebruiken (stempels!)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Herman1967
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 feb 2018, 18:47

Re: Mauser met omgekeerd hakenkruizen

Bericht door Herman1967 »

Erik schreef:Is overigens ook geen K98 maar een G98.
350 pond is zeldzamer dan deze mauser. Als vurend wapen is het geen hoogvlieger heb ik begrepen van Duitse vrienden van mij, in de re-enactment Eerste Wereldoorlog kun je 'm niet gebruiken (stempels!)
Waarom is die van 350 Pond zeldzamer? De tekens zijn precies hetzelfde.

Ik vond ook nog deze informatie over de Chinese Mauser http://candrsenal.com/rifle-chinese-zho ... -kai-shek/

Het symbool bij "21st Arsenal" is precies hetzelfde als op mijn Mauser en die van 350 Pond.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Mauser met omgekeerd hakenkruizen

Bericht door Erik »

Lees eens goed?
350 pond is zeldzamer dan deze mauser. Ik vind eerder een mauser van dit soort dan 350 pond.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Latom_gamma
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 nov 2020, 16:50

Re: Mauser met omgekeerd hakenkruizen

Bericht door Latom_gamma »

De officiele naam van deze mauser is de Type 24 Zhongzheng ook wel de Chiang kai Shek rifle genoemd, de inscripties (中正式) op het geweer betekend '"Zhongzheng'' wat de naam is van Chaing Kai Shek, de leider en Generalisimo van de Chinese republiek tijdens de periode van de tweede wereldoorlog.

Het 21st Arsenaal was gelegerd in Nanking (Najing) het was eerst in het 1ste arsenaal in Hanyang, maar werd later overgeplaatst naar Nanking. Na de Chinese burgeroorlog werden deze geweren van de frontlinie gehaald en in de reservisten in Taiwan gebruikt. Uiteindelijk zijn ze als surplus verkocht. Veel van deze geweren zijn in zeer slechte staat omdat ze zoveel strijd hebben gezien. Het is daarom vrij zeldzaam om ze met gelijke nummers te zien en de één van de reden waarom ze niet zo gewild zijn is omdat ze vaak in een slechte staat verkeren.

In de VS gaan ze meestal rond de 100 dollar, mits ze in een zeer goede staat verkeren. In Europa zijn ze wat duurder en ben je voor een gedeactiveerd versie ongeveer 300-400 euro voor kwijt, althans die ik van zoverre gezien heb.
Plaats reactie