Welk type helm is dit?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Akshara
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2018, 23:16

Welk type helm is dit?

Bericht door Akshara »

Onderstaande helm is bij mijn schoonouders in de winkel binnengebracht.
Ik verwacht dat hij van veel latere periode is.

Kan iemand vaststellen wat voor type het is en wat hij kosten mag in deze staat?

Alvast bedankt.
IMG-20180323-WA0001.jpg
IMG-20180323-WA0002.jpg
IMG-20180323-WA0003.jpg
IMG-20180323-WA0004.jpg
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Welk type helm is dit?

Bericht door earlymb »

Binnenhelm voor de Nederlandse M53 helm (lokale versie van Amerikaanse M1 helm), dit is de laatste versie van plastic. Denk dat die zo begin jaren '80 in gebruik zijn genomen en gebruikt tot het einde van de M53.
Akshara
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2018, 23:16

Re: Welk type helm is dit?

Bericht door Akshara »

Ok dankje earlymb.
Kan ik in ieder geval doorgeven wat het voor helm is :)
Iemand nog een richtprijs die zij hiervoor kunnen aanhouden?
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Welk type helm is dit?

Bericht door patrickh »

€5?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Welk type helm is dit?

Bericht door earlymb »

€5 klopt wel ongeveer, deze plastic binnenhelmen hebben voor verzamelaars weinig waarde. Iemand moet er net een nodig hebben voor een late M53 buitenhelm of het zou een prima begin zijn voor een jonge verzamelaar :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Welk type helm is dit?

Bericht door asjemenou »

Zoals al eerder vermeld in dit topic is de helm die je schoonouders in de winkel hebben liggen een binnenhelm voor de Nederlandse M53 helm. De Nederlandse M53 helm was een kloon van de Amerikaanse M1 helm. Even uit mijn hoofd gezegd was deze M53 helm bij de Nederlandse krijgsmacht in gebruik tussen 1953 en 1992.
Uitgaande van het fabrieksstempeltje in de bol van de helm is deze bij Ulbrichts Witwe in Oostenrijk gefabriceerd voor de Nederlandse Defensie. Het jaartal kan ik niet lezen maar deze staat vermeld naast de letters Us. Ik vermoed dat de helm eind jaren tachtig, begin jaren negentig is gefabriceerd.
Ulbrichts Witwe.jpg
De waarde van de helm is momenteel niet veel, maar wat niet is kan het wel worden. Leg 'm ergens op de plank en goed bewaren! De groene plunjezakken zie je immers al steeds minder op rommelmarkten e.d.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Akshara
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mar 2018, 23:16

Re: Welk type helm is dit?

Bericht door Akshara »

Ik ga hem in ieder geval niet op voorraad leggen (ben juist andere verzamelingen aan het ruimen omdat de zolder langzaam uit ging puilen ;-) )

Schoonouders hebben een tweedehands winkel en er komen dus nog wel eens onverwachte zaken binnen.
Ik hou mijn ogen open.

Mochtend er iemand interesse hebben wil ik hem best verzenden.
Plaats reactie