Hembrug 1918 Karabijn

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
ivos83

Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door ivos83 »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Hembrug 1918 Karabijn en probeer hierover wat meer te weten te komen.
Helaas is de website waarnaar vaker wordt verwezen (collectie.legermuseum.nl) en waarop de verschillende varianten van deze karabijn worden beschreven, niet meer in de lucht.

Op het opgedrukte logo op de kolf staat een W en (volgens mij) HEMBRUG 1922.

Vragen die ik over deze karabijn heb:
-Welk type/variant is deze karabijn (herkomst?)
-Zijn er eventueel makkelijk zaken bij te vinden zoals de patroonhouder en bajonet?
-Bij de karabijn zit een voor mij onbekend onderdeel, te zien op de foto's 20180430_235627.jpg en 20180430_235633.jpg. Kan iemand aangeven waarvoor dit onderdeel dient?

Ik ben benieuwd :)
Bijlagen
20180501_003418.jpg
20180501_003400.jpg
20180501_003352.jpg
20180430_235633.jpg
20180430_235627.jpg
20180430_235538.jpg
20180430_235531.jpg
20180430_235456.jpg
20180430_235450.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door Erik »

De lade lijkt van een karabijn no. 2 O.M. te zijn (KMar-karabijn), de aansluiting voor de vaste bajonet mist echter aan de haft, die vervangen is door een gebruikelijk exemplaar. Het wapen is dus omgebouwd. Het voldoet nu aan de omschrijving van een karabijn No. 2 Nieuw Model, bedoeld voor politie (en KMar)
Gebruikelijk is dat de lade een keer is gewisseld, vandaar dat op het stempel een andere datum staat.
Heb je voor mij een wapennummer, begint dat met RV?

Het afgebeelde onderdeel is het aanbrengvlak met patroontrekker en bevindt zich aan de voorzijde afsluiter.

Patroonhouders zijn net als de bajonet nog goed te vinden. De schede voor de bajonet vergt wat zoeken maar wordt ook netjes gereproduceerd. Verder hoort er een vetblik en een vetdoos bij. Als je nog wat verder wilt: karabijn-patroontassen.

De afgebeelde geweerriem is geen hembrug-geweerriem die bij dit type hoort. De originele geweerriem is niet eenvoudig te vinden, vaak worden mensen afgescheept tegen hoge kosten met een Portugese Mauserriem M1904/38 (die er inderdaad wel op lijkt maar gewoonlijk iets van 35-40 EU doet, in tegenstelling tot de originele geweerriem van Hembrug die wel wat meer mag kosten) Reproductieriemen voor de Hembrug worden gefabriceerd.

Kun je de ontlaadstok eens uit het wapen nemen en fotograferen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door racefiets »

Geweerriem lijkt me een standaard Duits model voor de K98. Zou je deze eens apart op de foto willen zetten.

Het onderdeeltje lijkt me de kop van een grendel met de patroontrekker. Of die bij dit geweer hoort durf ik even niet te zeggen maar het lijkt er wel op.
ivos83

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door ivos83 »

Ik zal vanavond even wat foto's van de riem maken. Het losse onderdeel is volgens mij niet de kop van een grendel (zal ik vanavond ook even bekijken).

Ontlaadstok uiteraard ook!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Het onderdeeltje lijkt me de kop van een grendel met de patroontrekker. Of die bij dit geweer hoort durf ik even niet te zeggen maar het lijkt er wel op.
Mijn (werkende) geweer Hembrug (1917) en (werkende) karabijn Hembrug No. 4 N.M. hebben exact hetzelfde: het is het aanbrengvlak (tegenwoordig ook wel genoemd 'voorzijde afsluiter') met patroontrekker. Dit is een van de onderdelen die je voor je ziet liggen als je de afsluitergroep uit elkaar haalt. Het gaatje in de midden van de aanbrengplaat is bedoeld voor de slagpen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
RHHvB
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 11 aug 2016, 17:40
Locatie: Smilde

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door RHHvB »

Het losse stuk is de voorzijde van de Grendel!
Deze correspondeert met het nr van de grendel zelf. zie nr.. 01
Dat heet de afsluiter... Hieraan vast zit de patroontrekkerhaak en de uitwerper.
Die zorgt ervoor dat de huls los komt...
Als het wapen onklaar kan je het niet meer controleren.
Als het wapen nog kan grendelen zal je zien dat deze eruit ligt.

@afsluiter... is Grendel! ±)

Zo te zien is de complete Grendel nr gelijk.. En de rest samengevoegd.

Als dit een Marechaussee karabijn is moet je de donkerblauwe 2delige wapenriem hebben..
Kost tussen de 100 en 150euro voor een goeie.
Het item op het hout aan de voorzijde moet volgens mij een clipje zijn die de bajonet zekerd dat die niet verder kan. En beschermd het hout. Het lijkt alleen dat deze afgebroken is. Dat is moeilijk te zien op de foto.

Leuke loop beschermer.. nog een groene! Die zie je niet vaak meer.


Een hembrug heeft geen magazijn.. maar clips... 5schot clips. Die duw je van boven naar beneden totdat deze klikt en blijft zitten. Na 4schoten en ( nog 1x grendelen...) valt deze clip naar beneden. :wink:
Altijd opzoek naar bijzondere spullen Nederlandse cavalerie ...tot heden.
CollectorWo2
Lid
Berichten: 2344
Lid geworden op: 09 jan 2012, 23:14
Gegeven: 33 keer
Ontvangen: 35 keer

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door CollectorWo2 »

Erik schreef:De lade lijkt van een karabijn no. 2 O.M. te zijn (KMar-karabijn), de aansluiting voor de vaste bajonet mist echter aan de haft, die vervangen is door een gebruikelijk exemplaar. Het wapen is dus omgebouwd. Het voldoet nu aan de omschrijving van een karabijn No. 2 Nieuw Model, bedoeld voor politie (en KMar)
Gebruikelijk is dat de lade een keer is gewisseld, vandaar dat op het stempel een andere datum staat.
Heb je voor mij een wapennummer, begint dat met RV?

Het afgebeelde onderdeel is de aanbrengplaat met patroontrekker en bevindt zich aan de voorzijde afsluiter.

Patroonhouders zijn net als de bajonet nog goed te vinden. De schede voor de bajonet vergt wat zoeken maar wordt ook netjes gereproduceerd. Verder hoort er een vetblik en een vetdoos bij. Als je nog wat verder wilt: karabijn-patroontassen.

De afgebeelde geweerriem is geen hembrug-geweerriem die bij dit type hoort. De originele geweerriem is niet eenvoudig te vinden, vaak worden mensen afgescheept tegen hoge kosten met een Portugese Mauserriem M1904/38 (die er inderdaad wel op lijkt maar gewoonlijk iets van 35-40 EU doet, in tegenstelling tot de originele geweerriem van Hembrug die wel wat meer mag kosten) Reproductieriemen voor de Hembrug worden gefabriceerd.

Kun je de ontlaadstok eens uit het wapen nemen en fotograferen?

een k98 riem zie ik toch verkocht staan voor 125 euro erik?
ivos83

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door ivos83 »

Hierbij nog een paar foto's van de riem en grendel (wapen is niet onklaar gemaakt). Ik krijg de voorzijde van de gendel er niet helemaal in. Als ik het achterste gedeelte van de grendel wat draai (anders past de grendel niet in het wapen) valt dit voorstuk er weer uit.

Waar vind ik overigens de ontlaadstok (weinig ervaring met dit soort wapens zoals jullie waarschijnlijk opmerken).

Iedereen wel ontzettend bedankt voor de reacties tot zover, erg interessant om wat meer te weten te komen ;)
Bijlagen
20180502_001140.jpg
20180502_001128.jpg
20180502_000846.jpg
20180502_000837.jpg
20180502_000835.jpg
ivos83

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door ivos83 »

Gisterenavond ben ik er na het nodige puzzelen toch in geslaagd om de aanbrengplaat goed op de grendel te bevestigen.
ivos83

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door ivos83 »

Ik zal vanavond weer wat detailfoto's maken van het serienummer en loop (gedeelte bij de bajonet)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door Erik »

De ontlaadstok steekt aan de voorzijde van het wapen onder de loop in de lade, hij passeert daarbij de bajonethaft (sterker nog, ligt in de bajonethaft) Voorzichtig draaien om 'm eruit te krijgen, hij is met schoefdraad bevestigd.

Is de slagpen geplaatst? De slagpen houdt namelijk wat onderdelen bij elkaar. Zonder slagpen blijft-ie uit elkaar vallen. Geen slagpen? http://www.eGun.de bezoeken en zoeken op 'Hembrug', 'Holland' of 'Niederlande'. Ze staan op dit moment te koop in vliegrostige toestand.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
ivos83

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door ivos83 »

Ik vind trouwens maar weinig Hembrug onderdelen op egun.de, alleen 2 bajonetten.
ivos83

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door ivos83 »

Als ik je goed begrijp moet dit de ontlaad stok zijn?
Bijlagen
ontlaadstok.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door Erik »

Yep.
RHHvB schreef:Als dit een Marechaussee karabijn is moet je de donkerblauwe 2delige wapenriem hebben..
Deze riem (singel, smal, tweedelig) werd gebruikt bij de karabijnbrigades van de politie. Is inderdaad nog wel te vinden. Wordt vaak aangeduid als riem voor het leger, hetgeen niet zo is.

NB: De afsluiter is niet de grendel.De grendel is het geheel, wat ik elders in dit artikel ook aangeduid heb met de huidige (mil.) benaming 'Afsluitergroep'. De grendel bestaat uit

- Afsluiter met patroontrekker en uitwerper;
- geleider met knop, 2 steunnokken, 2 insnijdingen, rust en kanaal;
- haan met lip, tand, spanning en kanaal voor de slagpin;
- haanpal met steel, vleugel en veer;
- slagpin met punt en schroefeinde met merkstreep;
- slagpinmoer met merkstreep;
- slagveer.
(Bron: Handboek voor den Soldaat, Hoofdstuk VI. Het Geweer, Breda 1937)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
ivos83

Re: Hembrug 1918 Karabijn

Bericht door ivos83 »

..
Laatst gewijzigd door ivos83 op 04 mei 2018, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie