munitiekist

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
MDK
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2018, 19:03

munitiekist

Bericht door MDK »

Hallo,

Hulp gevraagd.
Deze munitiekist is op mijn weg gekomen.
Ik heb we zo netje mogelijk gemaakt.
Kan iemand me meer vertellen over de herkomst op basis van de indentificatienummers op de boven- en zijkanten ...
leeftijd , werd dit in het leger gebruikt ?
kistje gaat nog goed dicht
Voor welke divisie of dergelijke werd dit gebruikt , of is dit iets algemeen?
Een eerlijke waardebepaling is ook meegenomen.
Is de extra slot mogelijkheid origineel, het lijkt er op dat dit voor een extra (hang)slot
Alvast bedankt,
MDK
Bijlagen
DSC_1812.JPG
DSC_1811.JPG
DSC_1810.JPG
DSC_1809.JPG
DSC_1807.JPG
DSC_1806.JPG
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: munitiekist

Bericht door earlymb »

Van oorsprong is het een .50 kistje waar kennelijk 7.62 blanks in werden bewaard; 12 is de NATO code voor Duitsland. De beugel om het op slot te doen is een modificatie.

De waarde zal een paar Euro zijn denk ik.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: munitiekist

Bericht door patrickh »

Blauw voor UN misschien?
MDK
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2018, 19:03

Re: munitiekist

Bericht door MDK »

patrickh schreef:Blauw voor UN misschien?
Heb ik ook aan gedacht maar ik ben er (nog) niet echt in thuis.

Dank voor de reactie !
MDK
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2018, 19:03

Re: munitiekist

Bericht door MDK »

earlymb schreef:Van oorsprong is het een .50 kistje waar kennelijk 7.62 blanks in werden bewaard; 12 is de NATO code voor Duitsland. De beugel om het op slot te doen is een modificatie.

De waarde zal een paar Euro zijn denk ik.
Dank voor de reactie !
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1752
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: munitiekist

Bericht door earlymb »

Denk eerder dat hij blauw is vanwege de oefenmunitie die er in heeft gezeten.
MDK
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2018, 19:03

Re: munitiekist

Bericht door MDK »

een idee van de periode wanneer dit werd gebruikt ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: munitiekist

Bericht door asjemenou »

Mijn vermoeden is dat het munitiekistje oorspronkelijk van Amerikaanse makelij is. Een jaartal durf ik er niet aan te geven maar het zal na 1950 zijn. Mogelijk zelfs jaren tachtig.
Het NSN nummer geeft aan dat het kistje blanc ammunition bevat en gefabriceerd is in Duitsland, code nr.12.
Waarom de omschrijving in de Franse taal is dat is mij niet helemaal duidelijk maar het gaat om oefenmunitie. Dit zou dan ook kunnen verklaren waarom het kistje blauw is. Blauw is volgens mij de kleurcode voor oefenmunitie. In Nederland gebruiken wij voor deze oefenmunitie nogal eens de term "losse flodders". Mogelijk wordt de munitie geëxporteerd naar Frankrijk of België.
Het kaliber van de patroon, 7,62x51 en de inscriptie M14 op de deksel doet mij vermoeden dat het kistje bestemd is geweest voor oefenmunitie voor het M14 geweer, https://nl.wikipedia.org/wiki/M14_(vuurwapen) .

Kortom, een Amerikaans munitiekistje, voorzien van in Duitsland gefabriceerde munitie welke mogelijk is bestemd voor een Franstalige strijdmacht.
Omdat NATO legers steeds meer verweven worden met elkaar kan dit voorkomen. Het Amerikaanse leger is immers al sinds 1945 aanwezig in Duitsland. Door gezamenlijke militaire oefeningen verwisselen M2A1 munitiekistjes daarbij nogal makkelijk van eigenaar.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: munitiekist

Bericht door ammo »

Ik denk dat deze kist voor de Belgen gemaakt is .
En voor de MAG gebruikt links M13.
Nemo Me Impune Lacessit
MDK
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2018, 19:03

Re: munitiekist

Bericht door MDK »

asjemenou schreef:Mijn vermoeden is dat het munitiekistje oorspronkelijk van Amerikaanse makelij is. Een jaartal durf ik er niet aan te geven maar het zal na 1950 zijn. Mogelijk zelfs jaren tachtig.
Het NSN nummer geeft aan dat het kistje blanc ammunition bevat en gefabriceerd is in Duitsland, code nr.12.
Waarom de omschrijving in de Franse taal is dat is mij niet helemaal duidelijk maar het gaat om oefenmunitie. Dit zou dan ook kunnen verklaren waarom het kistje blauw is. Blauw is volgens mij de kleurcode voor oefenmunitie. In Nederland gebruiken wij voor deze oefenmunitie nogal eens de term "losse flodders". Mogelijk wordt de munitie geëxporteerd naar Frankrijk of België.
Het kaliber van de patroon, 7,62x51 en de inscriptie M14 op de deksel doet mij vermoeden dat het kistje bestemd is geweest voor oefenmunitie voor het M14 geweer, https://nl.wikipedia.org/wiki/M14_(vuurwapen) .

Kortom, een Amerikaans munitiekistje, voorzien van in Duitsland gefabriceerde munitie welke mogelijk is bestemd voor een Franstalige strijdmacht.
Omdat NATO legers steeds meer verweven worden met elkaar kan dit voorkomen. Het Amerikaanse leger is immers al sinds 1945 aanwezig in Duitsland. Door gezamenlijke militaire oefeningen verwisselen M2A1 munitiekistjes daarbij nogal makkelijk van eigenaar.
Dank Asjemenou, dat is heel wat meer info.
Leuk om te horen dat het kistje veel afgereisd heeft en links heeft met verschillende landen.
MDK
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2018, 19:03

Re: munitiekist

Bericht door MDK »

ammo schreef:Ik denk dat deze kist voor de Belgen gemaakt is .
En voor de MAG gebruikt links M13.
klopt , er staat M13 op de kist ... dus het gaat om een automatisch geweer
Er werd al gerefereerd naar M14 , de M14 heeft minder kogel in de lader of wie ik het verkeerd ?
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: munitiekist

Bericht door asjemenou »

Op het kistje staat Link M13. Dit verwijst inderdaad naar een type munitie, https://en.wikipedia.org/wiki/M13_link . De van oorsprong Belgische lichte mitrailleur MAG verschiet deze munitie. De MAG mitrailleur is in veel NATO landen in gebruik.
Het is heel goed opgemerkt van Ammo. Zoals zijn gebruikersnaam al doet vermoeden is hij een kenner op het gebied van munitie. :wink:
De inscriptie M14 op het deksel kan eerder zijn aangebracht en verwijzen naar een vorig gebruik van het kistje. Dergelijke munitiekistjes kunnen een lange staat van dienst hebben. Ze worden overigens niet alleen voor opslag van munitie gebruikt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: munitiekist

Bericht door racefiets »

De M13 slaat niet op de munitie maar puur op de gebruikte schakel. De m13 schakel wordt o.a. Voor de MAG gebruikt maar ook de Amerikaanse m60 werkt met dit type schakel.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: munitiekist

Bericht door asjemenou »

Bedankt voor de uitleg. Fijn dat er mensen zijn met verstand van zaken. :)
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
MDK
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2018, 19:03

Re: munitiekist

Bericht door MDK »

Klopt, heel erg bedankt allemaal. Fijn dat ik dit object mocht delen.
Plaats reactie