Driehoekige jerrycan

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
jeery can
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2019, 21:13

Driehoekige jerrycan

Bericht door jeery can »

Dag, ik hoop dat een van jullie me iets meer kan vertellen over deze jerrycan. Hij is (denk ik) gemaakt van gegalvaniseerd ijzer.
Inhoud 15 liter, lengte 37 cm, breedte 23 cm, hoogte 29 cm. Op de tuit is nog wat gele verf te zien, de originele kleur of misschien wel later aangebracht.
Aan de bovenzijde zat nog een tweede beugel. Mogelijk ging er een bevestigingsriem door de beugels.
Ik heb een foto gevonden van zulke tanks aan Duitse zijspannen. Zou dit er ook een kunnen zijn? En waar kunnen de rondjes op de onderzijde voor geweest zijn? Zaten daar mogelijk ringen die de tank op z'n plaats hielden?
Dank voor elke informatie hierover.
Bijlagen
driehoekige tanks.jpg
IMG_8247.JPG
IMG_8242.JPG
IMG_8246.JPG
IMG_8245.JPG
IMG_8244.JPG
IMG_8243.JPG
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Driehoekige jerrycan

Bericht door Jim »

Is een Duitse Jerrycan. Kan echter een burger model zijn. Dergelijk model is inderdaad ook Duits militair gebruikt tot ze het verbeterde nu bekende jerrycan invoerde net voor de oorlog. Ik weet dat ze geproduceerd zijn in 10, 15, en 20liter. Dit model is echter niet zeldzaam
Hier een link naar een (franse) restoratie van een motorfiets (jouw foto staat er ook bij)
https://restauration-sidecar-ww2.skyroc ... oires.html
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
jeery can
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jul 2019, 21:13

Re: Driehoekige jerrycan

Bericht door jeery can »

Dank je Jim.
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Driehoekige jerrycan

Bericht door 013 »

Grappig dat de term jerrycan hier wordt gebruikt, als je de oorsprong kent. Stukje geschiedenis, enkel ter info/vermaak:
Geschiedenis

De jerrycan is in 1936 ontwikkeld door de firma Eisenwerke Müller & Co. in Schwelm. Door Ambi-Budd werd in 1937 een verbeterde versie ontwikkeld. De Duitse benaming was Wehrmachtskanister. In voorbereiding op de oorlog hadden de Duitsers in 1939 er duizenden van op voorraad.

In het begin van de Tweede Wereldoorlog was het Britse leger uitgerust met blikken van slechte kwaliteit. Deze voorraadtanks leverden het Britse leger tijdens de oorlog vooral in de onherbergzame gebieden in Noord-Afrika veel onheil op. De tanks waren snel lek, waardoor veel brandstof verloren ging, en ze veroorzaakten ook vaak brand.[bron?]

De Britten ontdekten de Duitse jerrycans bij de invasie van Noorwegen in 1940. Deze waren steviger en groter dan de Britse. De Britten zijn tanks gaan gebruiken die op de Duitsers waren buitgemaakt. Britse soldaten gebruikten de bijnaam "Gerry" of "Jerry" voor een Duitse soldaat. De buitgemaakte tanks noemden ze daarom "Jerrycan".[1] Later zijn de geallieerden vergelijkbare tanks gaan produceren.
bron:wikipedia
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Driehoekige jerrycan

Bericht door Jim »

Ik moet zeggen dat ik de geschiedenis kende en het zelf tijden het schrijven van mijn eerdere antwoord eigenlijk niet graag een Duitse kannister, jerrycan noem.

De Britten hebben de Duitse uitvoering helemaal gekopieerd en Duitse kannister die buit werden gemaakt werden gewoon verder gebruikt. Deze werden gezien als waardevolle buit. Het is bekend dat een Brits schip dat de benzine blikken vervoerde ontploft is. De Britse blikken werden getransporteerd in houten kisten maar dat was niet een garantie dat de blikken niet gingen lekken. In veel scheepsruimten bleef vaak een sterk benzine damp hangen van lekkende blikken. De Britten noemden de blikken flimsies en het was de gewoonte om na gebruik ze gewoon weg te gooien.

De Amerikanen daar integen hebben een eigen versie geproduceerd die kwalitatief slechter was. Slechtere naden = lekkages en schroefdop die er met gereedschap geopend moest worden en speciale schenktuiten waren nodig.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Plaats reactie