Onbekende Nederlandse Medaille

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Onbekende Nederlandse Medaille

Bericht door laurens jan »

Deze tegen gekomen samen met een oorlogsherinneringenkruis en een Oranje Nassau medaille. Gemaakt bij vanveluw in Zeist, die hebben helaas verder geen informatie.
Zelf denk ik aan een 20 jaar dienst medaille in de kraamzorg oid.
Hopelijk herkend iemand de medaille.
20191129_230826.jpg
20191129_211242.jpg
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Onbekende Nederlandse Medaille

Bericht door Jim »

Belgische rode kruis. (pelikaan afbeelding wordt bij belgische rode kruis gebruikt)
Pelikaan is een vogel die in geval van weinig voedsel eigen vlees van het lijft plukt /trekt en daar de jongen mee voed. ook gebruikt bij Joe Mann herdenkings theater. (Joe Mann 101st US airborne division, liet zichzelf op een granaat vallen om zijn maten te redden)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Onbekende Nederlandse Medaille

Bericht door laurens jan »

Jim bedankt!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloeddono ... prov=sfla1
Hier heb ik alles met jouw info kunnen vinden!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Onbekende Nederlandse Medaille

Bericht door asjemenou »

Zoals je inmiddels al weet is het een bloeddonormedaille van het Nederlandse rode kruis.
Ik kan mij deze medaille herinneren omdat mijn vader hem ooit ook heeft gekregen. Mijn vader is jarenlang bloeddonor geweest. Waar zijn medaille is gebleven weet ik niet maar ik heb nog wel zijn bloedafname kaart waarop een pelikaan staat afgebeeld zoals op de medaille. Het ronde schildje met het cijfer 20 heeft als betekenis dat de betreffende donor dus 20 keer bloed heeft gedoneerd.
Destijds werd mijn vader telefonisch opgeroepen om bloed te komen doneren. Meestal was het gedoneerde bloed dan ook direct nodig bijvoorbeeld bij een spoedoperatie. De bloedafname vond dan ook meestal plaats in het ziekenhuis. Zo'n oproep kon zelfs 's nachts zijn.
Tegenwoordig gaat het anders. Het afnemen van bloed wordt tegenwoordig gedaan door Sanquin, https://www.sanquin.nl . Zij hebben vaste afname tijden en locaties. Dit is mogelijk omdat het gedoneerde bloed veel langer bewaard kan worden dan vroeger. Sanquin heeft in haar logo ook een pelikaan afgebeeld.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Onbekende Nederlandse Medaille

Bericht door laurens jan »

Leuke aanvulling op het onderwerp Asjemenou!
Plaats reactie