Duitse Erkennungsmarke wo2?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
jaimyl
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 dec 2014, 11:24

Duitse Erkennungsmarke wo2?

Bericht door jaimyl »

Hallo allemaal! :)

Heb deze erkennungsmarke gevonden en vraag me af of deze wo2 of wo1 is aangezien in de tweede wereleldoorlog geen naam, plaats en geboortedatum op gezet werd? Maar de vindplaats ervan is in de buurt van een atlantikwall bunker en in wo1 niets is geweest...
als iemand info heeft ovet de persoon of het regiment hoor ik het graag! Alvast bedankt en de beste wensen voor iedereen!
Bijlagen
15780664375218958525772604745565.jpg
20200102_193328.jpg
20200102_193323.jpg
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitse Erkennungsmarke wo2?

Bericht door 013 »

Ik denk dat je gelijk hebt, dat het een WOI ekm betreft.

Hier haal ik meestal mijn informatie vandaan mbt ekm's: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/
jaimyl
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 dec 2014, 11:24

Re: Duitse Erkennungsmarke wo2?

Bericht door jaimyl »

Ja het is echt een raar geval... want het infanterie ersatz bataillon 4 vind ik enkel terug als wo2...
Thanks
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitse Erkennungsmarke wo2?

Bericht door 013 »

ja, maar ABT4 staat voor Abteilung 4. Niet voor Bataillon 4. De afkorting voor Bataillon is namelijk Btl, (in ieders geval bij WWII ekm's. Hier heb ik er zelf 2 van liggen.)

IR staat voor Infanterie Regiment. Als ik het juist heb, staat de 6 voor het 6de regiment.

Hier vind ik wel weer wat info over IR 6

http://www.militaerpass.net/inf_div.htm

Sowieso is het lastige informatie, voor een leek zijnde. Ik snap er ook niet alles van, maar probeer je een beetje de goede weg op te helpen. Wellicht dat iemand hier op het forum er wat meer over weet en kan inspringen.
jaimyl
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 dec 2014, 11:24

Re: Duitse Erkennungsmarke wo2?

Bericht door jaimyl »

Hey
Volgens mij staat de 6 voor de geboorte datum (6 3 96)
Dat van abteilung wist ik maar had me even vergist toen ik het berichtje typte sorry ;)
Is wel degelijk ersatz(ers) infaterie(ir) abteilung(abt) 4
Klötze is het dorp en kr. Staat voor kreiss (vergelijkbaar met provincie) en Gardelegen is die kreiss waar ik alle info over heb gevonden al
En de geboortedatum is iets wat er in de eerste wereldoorlog wel nog bij opstond en dat kan correct zijn 6maart 1896... mss een oudstrijder van de eerste wereldoorlog die in de tweede weer mee was en zijn plaatje nog bij had...blijft mss een eeuwig raadsel
Bedankt voor de info allesinds!
Gebruikersavatar
013
Lid
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 aug 2019, 13:28
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Duitse Erkennungsmarke wo2?

Bericht door 013 »

kijk, en zo leer ik er ook weer wat van bij. Ik wist dat ze in WWII af zijn gestapt van persoonlijke gegevens en dat het wél gebruikelijk was in WOI.

ik vind het niet aannemelijk dat de persoon zijn WOI ekm houdt, als hij wederom dient in WOII. Afdeling/batalion/regiment zal niet hetzelfde zijn als in WOI, lijkt mij. Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.

Mss heeft de persoon in kwestie wel de ekm van zijn vader bij zich gedragen in WOII, als geluks-amulet. Wie zal het zeggen?
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse Erkennungsmarke wo2?

Bericht door Erik »

013 schreef:kijk, en zo leer ik er ook weer wat van bij. Ik wist dat ze in WWII af zijn gestapt van persoonlijke gegevens en dat het wél gebruikelijk was in WOI.
Sterker nog: voorgeschreven! Dit omdat de vermelding van alleen het Stammrollenummer niet meer voldeed, vaak was betrokkenen niet meer terug te vinden!
013 schreef:ik vind het niet aannemelijk dat de persoon zijn WOI ekm houdt, als hij wederom dient in WOII. Afdeling/batalion/regiment zal niet hetzelfde zijn als in WOI, lijkt mij. Maar ik kan het natuurlijk ook mis hebben.
Een medaille die toegekend wordt blijft natuurlijk bij je. Ongeacht welke activiteit je wordt opgeroepen om in te dienen.
Het Kaiserliches Heer was in 1919 in zijn bestaande vorm opgeheven. Daarvoor in de plaats kwam de Reichswehr met nieuwe nummeringen voor eenheden.
013 schreef:Mss heeft de persoon in kwestie wel de ekm van zijn vader bij zich gedragen in WOII, als geluks-amulet. Wie zal het zeggen?
Is niet onwaarschijnlijk. Maar iemand die in 1896 geboren was kon nog heel goed gewoon dienst doen in 1940 of zelfs later. Ik ben in 1963 geboren en doe ook nog gewoon dienst en ga over twee dagen ook gewoon weer op missie. Mét mijn plaatje uit de jaren tachtig :lol:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Duitse Erkennungsmarke wo2?

Bericht door Erik »

jaimyl schreef:...Maar de vindplaats ervan is in de buurt van een atlantikwall bunker en in wo1 niets is geweest...
In WO1 zijn op delen waar later de Atlantik Wall verscheen ook bunkers gebouwd. Welke plaats heb je dit gevonden? Dorp nabij is ook goed als je de exacte vindplaats niet kwijt wilt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
jaimyl
Lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 dec 2014, 11:24

Re: Duitse Erkennungsmarke wo2?

Bericht door jaimyl »

Hoi,
Ik heb deze gevonden in De panne!
Op de plek waar een belgische militaire bakkerij en kamp was, dus hoogstwaarschijnlijk van een krijgsgevangen die voor de belgen daar moest werken
Mvg
Plaats reactie