Herkomst kist

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
simeon
Lid

Herkomst kist

Bericht door simeon »

Hallo,

Kan iemand me soms meer info geven over deze houten kist ?
Ik vermoed Duits ww2 aan de handvaten. Maar kan geen stempels vinden. Ook is de kist op 2 manieren aan mekaar gezet zie foto 1 deel met nagels 1 deel met zig zag afmetingen 50 op 40 op 25 cm

Alvast bedankt,
Bijlagen
20200413_154526.jpg
20200413_154512.jpg
20200413_154447.jpg
20200413_154430.jpg
20200413_154417.jpg
20200413_154409.jpg
----
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Herkomst kist

Bericht door Erik »

De kist is inderdaad platter geweest; een hobbyist heeft er nog een verdiepinkje bijgebouwd! Een kist zo plat, met zo'n mooie tandverbinding, lijkt mij inderdaad ook Duits (doet een beetje denken aan de handgranatenkisten uit WO1) Eens zien wie deze kist (in ieder geval de bovenverdieping) herkent!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
simeon
Lid

Bericht door simeon »

Ok bedankt voor de info . Zal verder zoeken met deze info. Mvg Simeon
----
013
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer

Bericht door 013 »

gezien de scharnieren en handvatten, zal dit hoogstwaarschijnlijk Duits zijn, zoals Erik al liet weten. Kist zelf, zegt mij zo niets.
Erik
Beheerder
Beheerder
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Bericht door Erik »

WO1 is-ie denk ik niet, toen waren de handgrepen heel anders bij de Duitsers. Deze handgrepen op deze kist kun je nog steeds bij de GAMMA kopen.
De plankjes van het deksel zijn met messing-groef in elkaar gezet. Dat duidt al (maar hoeft niet persé) samen met de tandverbindingen op een industrieel gemaakte kist. Waarom er twee leren passanten opzitten weet ik niet; niet eerder gezien.
De dwarshoutjes op de deksel zijn niet afgewerkt met schuine kanten wat bij na-oorlogse NATO-kisten wel het geval is (in verreweg de meeste gevallen) De sluitbeugel is zeer algemeen en kom je ook op NATO-kisten tegen. De dwarshoutjes zijn geschroefd, de schroeven zitten er technisch juist op.
De onderrzijde, die gespijkerd is, is ooit geverfd geweest. Bewijs dat de onderkant er niet bij hoort.
Mag ik gokken? Munitiekist van particulier bedrijf (op bestelling voor een krijgsmacht gebouwd), herkomst zeer waarschijnlijk Duits maar of het WO2 is durf ik ook wel te betwijfelen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
simeon
Lid

Bericht door simeon »

Ok. Bedankt voor de info. Misschien dan een kist geweest uit de mijnbouw.

Mvg Simeon
----
Plaats reactie