Weet iemand wat voor type helm dit is ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Dikkie1984
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 aug 2020, 00:03

Weet iemand wat voor type helm dit is ?

Bericht door Dikkie1984 »

Is het een WO2 Duitse Luftwaffe helm ?

Met bloed?? Aan de binnenkant
Bijlagen
20200826_185536.jpg
20200826_185704.jpg
20200826_185639.jpg
20200826_185733.jpg
Verplaatst van Eenheden & Uitrusting naar Identificatie onbekende militaria op 02 sep 2020, 08:39 door Mr Mojo Risin

MvdB3
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 aug 2020, 18:24

Re: Weet iemand wat voor type helm dit is ?

Bericht door MvdB3 »

Hallo, allereest een heel raar ding, de decals zijn niet WO2, het binnenwerk is niet WO2, maar de helm zelf lijkt mij een Duitse M35. Ik zou betere fotos moeten zien van de luchtgaten. Mvrg
Ik ben nieuw hier, en jong, dus sorry als ik soms dingen zeg die niet helemaal kloppen, ik weet nog niet veel maar ik doe mn best _/-\o_
tarfu
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2015, 15:15
Ontvangen: 1 keer

Re: Weet iemand wat voor type helm dit is ?

Bericht door tarfu »

Duitse M-42 met na oorlogs binnenwerk
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Weet iemand wat voor type helm dit is ?

Bericht door asjemenou »

De helm is inderdaad een Duitse M42. De binnenhelm en de handgeschilderde merktekens zijn niet standaard voor een Duitse WOII helm, maar voordat je de helm gaat aanpassen zou ik eerst eens goed onderzoek gaan doen naar de afkomst van de helm. Misschien is de helm door een verzetsorganisatie gebruikt?! De handgeschilderde merktekens en de binnenhelm lijken mij niet recent aangebracht.
Het merkteken aan de zijkant van de helm doet mij overigens denken aan het Christusmonogram; https://nl.wikipedia.org/wiki/Christusmonogram . Misschien gebruikt door een Duitse Militärseelsorger?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2056
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Weet iemand wat voor type helm dit is ?

Bericht door Jim »

Het embleem aan de voorkant doet mij denken aan Fleur de lis / Franse lelie. Veel gebruikt in de heraldiek. Het scouting embleem lijkt heel veel op een Franse Lelie, is echter bedoelt als pijlpunt (die de juiste weg wijst).
Afleurdelisimages.jpg
Afleurdelisimages.jpg (9.78 KiB) 4851 keer bekeken
Het teken wat op het Christus monogram lijkt ook bekend als Chi Ro. Is ook als embleem gebruikt door de Vlaams Chiro jaren 50. Echter geen idee of zij ook de scouting pijl hebben gebruikt.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
LDO
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 08 dec 2005, 11:19
Locatie: Katwijk
Gegeven: 39 keer
Ontvangen: 72 keer
Contacteer:

Re: Weet iemand wat voor type helm dit is ?

Bericht door LDO »

Het kruis teken is denk ik een verwijzing naar Pax Christi, een Franse katholieke vredes beweging die direct na de oorlog is opgericht. Dat gaat dan weer goed samen met de Franse lelie aan de andere kant.
Inderdaad een M42 stijl helm. Verder zou ik nog niet gaan. Van Hongarije tot Spanje, Argentinië tot China enz., het Duitse model helm werd in heel wat landen gedragen. Dus even goed op zoek naar nummers aan de binnenkant.
Maar de Franse verwijzingen geven zeker een goede kans dat het een achtergebleven Duitse M42 is.

En naar de toepassing kunnen we alleen maar gissen denk ik.
Apart ding, zit vast een heel verhaal achter!
Plaats reactie