Onbekende Kist (op voertuig?) met cijfers en tekst

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Onbekende Kist (op voertuig?) met cijfers en tekst

Bericht door karell »

Hallo,

Onlangs begonnen met het restaureren van een militaire kist uit WO2. Ik tast in het duister wat voor een kist het is. Ik hoop dat iemand mij een duwtje in de juiste richting kan geven. Onderstaand wat kenmerken van de kist en mijn bevindingen tot nu toe (die niet per se waar hoeven te zijn).

Afmetingen in cm: 93 x 36 x 47
Legergroen verf op sommige plekken (mn aan de binnenkant) nog zichtbaar.
Geen handvatten
2 sluitingen

De kist kan zowel Brits (Engels of Canadees) als US zijn (of zelfs Duits). Gezien het verhaal is Canadees zeker niet ondenkbaar aangezien mijn opa (van wie ik deze kist heb gekregen) zo'n 4 maanden met Canadezen die in de buurt waren gelegerd opgetrokken (Mook/Molenhoek). Zij waren daar gelegerd tussen MG en OV (tijdens Nijmegen Saillant).

Tijdens het verwijderen van de roest werden markeringen zichtbaar.

Ten eerste een ingegraveerd/geponst nummer: Mogelijk een Canadees Service Nummer met initialen: TD13629
Ik heb het nummer nog niet kunnen traceren naar een militair. Maar mogelijk betekent het ook iets compleet anders (Tank Destroyer, Transport Department, Technical Department, etc)

Ten tweede ben ik op de achterkant linksboven een groengeverfde gevulde cirkel tegenkomen met daaroverheen in het zwart een 17 geverfd. Mijn huidige bevindingen zijn dat dat een Bridge Class 17 is dat zouden duiden op een Lorry, 6-ton, GS (Mack NR 6-ton, 6x6, 177 wb). https://www.canadiansoldiers.com/vehicl ... rkings.htm
Het is niet ondenkbaar dat deze op een voertuig heeft gezeten: het heeft geen hengsels, en in de bodem zijn in elke hoek 4 gaten te vinden welke mogelijk gebruikt zijn om deze te bevestigen aan het voertuig.

Van iemand kreeg ik te horen dat het mogelijk een kist is die gebruik werd voor een 105mm Howitzer (deze zijn daar wel in de buurt geweest). Deze worden oa getrokken door de bovengenoemde Mack 6x6. Maar ik heb nog geen bevestiging in de vorm van een foto oid kunnen vinden van deze kist op een voertuig (uberhaupt nog geen foto van de kist kunnen vinden). Wel een soortgelijke kist die bij de 105mm how hoorde, maar de tekening (uit het technische boekje van de how 105mm was te onduidelijk en verder werden er geen afmetingen aangegeven)

Ten derde ben ik op de achterkant ook andere cijfers en letters tegen gekomen (zwarte verf):

OFP/TP
PKG.NO
?H/27255
OF?3
TO-2-?7

waar vraagtekens staan weet ik niet welk cijfer/letter er staan en in sommige gevallen uberhaupt niet OF er een cijfer/letter staat.
Mijn huidige vertaling van de afkortingen is als volgt (dit is zeker NIET bevestigd of per se juist! misschien juist eerder het enige dat ik kon verzinnen):

Ordnance Field Park/TP
Package Number
?
?
Transport Officer / Technical Officer-2-?7

Mijn onderzoek stagneert een beetje...is er iemand die iets meer kan zeggen over deze kist?

Alvast bedankt!

Groeten,

Kevin (Karell)
Bijlagen
Versteving onder- achterkant.jpeg
Versteviging en bevesting vraagteken.jpeg
Versteviging en bevesting vraagteken 2.jpeg
Tekst achterkant.jpeg
TD nummer.jpg
Sluiting.jpeg
Achterkant.jpeg
Kist geheel open.jpg
Kist geheel.jpg
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Re: Onbekende Kist (op voertuig?) met cijfers en tekst

Bericht door karell »

Ordnance Field park wellicht niet correct.
Tussen o en fp staat een punt.
Dus de o kan ook een nul zijn
karell
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 31 mei 2006, 11:56

Re: Onbekende Kist (op voertuig?) met cijfers en tekst

Bericht door karell »

Helaas nog niets gevonden.
Zou het te maken kunnen hebben met een onderdeel van een veldkeuken?
Herkent iemand de sloten die gebruikt zijn van andere kisten? Brits? Amerikaans? Duits?
Ik ben benieuwd naar elke gedachte die er is, dan heb ik wellicht een idee hoe verder te zoeken?
dank!
Vanuit verschillende allied archieven ook geen uitsluitsel gekregen.
Alvast bedankt!
Plaats reactie