Herkomst pionierschepje ?

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Ebo
Lid

Herkomst pionierschepje ?

Bericht door Ebo »

Collega forumleden,

Onlangs een schepje op de kop weten te tikken, maar voor mij vrij onduidelijk wat voor een schepje dit nu is (voor oorlogs, 2e WO, duits, Nederlands, Russisch), gestempeld (?) PRM. mischien weet iemand hier meer ?
Bijlagen
Schepje stempel.jpg
Schepje achterzijde.jpg
Schepje voorzijde.jpg
Jaxaloth
Lid
Gegeven: 6 keer

Re: Herkomst pionierschepje ?

Bericht door Jaxaloth »

Dit is het verste dat ik gekomen ben:
WW2 Soviet entrenching tool M 42 - "Lopata PTL"
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

Bericht door asjemenou »

Eerlijk gezegd, lijkt dit pioniersschopje mij niet Sovjet-Russisch. Een vuistregel voor het herkennen van Sovjet-Russische militaria is dat de stempels, slagletters e.d. in het Cyrillisch zijn. Exportproducten even buiten beschouwing gelaten.
Het "Russische" Cyrillische alfabet (азбука) bevat geen letter "R". Misschien is het pioniersschepje Duits?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Verplaatst van Bodemvondsten naar Identificatie onbekende militaria op 04 jan 2022, 17:50 door asjemenou

Ebo
Lid

Bericht door Ebo »

Jaxaloth ,

bedankt voor het meedenken en uitzoeken, echter denk ik persoonlijk niet dat het geen Russisch schepje is, al kunnen we dat natuurlijk ook nooit helemaal uitsluiten.
Ebo
Lid

Bericht door Ebo »

Asjemenou,

Bedankt voor het meedenken en uitzoeken. Ikzelf neig ook naar de Duitse kant, maar kan het stempel “PRM” nog nergens terugvinden, ook niet in het handboek “ Deutsche Werkzeughersteller & Händler.

https://www.holzwerken.de/museum/herste ... rken.phtml
asjemenou
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

Bericht door asjemenou »

Ebo schreef: 05 jan 2022, 20:33 Jaxaloth ,

bedankt voor het meedenken en uitzoeken, echter denk ik persoonlijk niet dat het geen Russisch schepje is, al kunnen we dat natuurlijk ook nooit helemaal uitsluiten.
Waarschijnlijk bedoel je dat je denkt dat het schepje niet Russisch is. :wink:
Zoals al eerder door mij vermeld, durf ook ik wel te beweren dat het schepje niet Sovjet-Russisch is. Athans niet militair.

De MPL-50 (Малая Пехотная Лопата-50, Kleine Infanterie Schop-50) welke door het WOII Sovjet leger werd gebruikt, zag er anders uit dan het model op de bovenstaande foto's; https://ru.wikipedia.org/wiki/Малая_пехотная_лопата .
Gedurende WOII had het Sovjet leger meerdere modellen veldscheppen in gebruik, welke aangeduid werden als MPL-50 "Lopata". De aanduiding MPL-50 is dan ook een ruim begrip.
In het boek "The Soviet soldier of World War Two" van Phillipe Charbonnier staan op pagina 92 en 93 enkele voorbeelden van WOII Sovjet veldscheppen. Voor wie dit boek niet heeft, heb ik de verschillende modellen op de foto gezet.

Links; Lopata met een rechthoekig blad. Het blad is door middel van klinknagels aan het verbindingsstuk en steel bevestigd. Hoewel de veldschep 100 procent Russische makelij is, heb ik de maker nog niet kunnen achterhalen. Het fabricagejaar is niet te lezen, maar dit model is sowieso vooroorlogs. Het kan zelfs WOI aanmaak zijn. Door de robuuste uitvoering werd dit model veldschep voor meerdere doeleinden gebruikt o.a. als slagwapen. Het was ook populair bij de Duitsers. Dit model veldschep past in een Duitse veldschep foedraal.

Midden; Lopata met een pentagonaal blad. Ook bij dit model is het blad door middel van klinknagels aan het verbindingsstuk en steel bevestigd. De veldschep is gefabriceerd in de Komintern fabriek (КОМИНТЕРН), oorspronkelijk de Kharkiv Locomotief fabriek. Jaar van fabricage is 1938.

Rechts; Lopata met eveneens een pentagonaal blad. Het blad en verbindingsstuk zijn uit één stuk en zijn door middel van twee schroeven en een klinknagel aan de steel bevestigd. De veldschep is 1944 gedateerd en is vervaardigd in de Nejvo-Sjajtanski Fabriek (Нейво Шайтанский Завод).
Dit model veldschep is tot in de jaren tachtig gefabriceerd. De WOII aanmaak kun je uiteraard herkennen aan het jaartal en fabrikantlogo welke er in geslagen staan. Door veel gebruik kunnen de stempels er afgesleten zijn, maar desondanks beschouw ik ongedateerde exemplaren als naoorlogse aanmaak.
Bijlagen
foto02.jpg
foto01.jpg
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie