15-09

Moderator: Proos

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

15-09

Bericht door Proos »

Op vijftien september (15-09):
  • 1919:
    - geboren: Kees Bitter, Nederlandse verzetsstrijder echter later verrader. Schuldig bevonden door het verzet en ter dood gebracht. Wikipedia († 05-01-1945)
  • 1935:
    - Tijdens haar congres in Neurenberg aanvaardt de nazipartij de door Hitler voorgestelde rassenwetten. Hierdoor worden de Joden als minderwaardig ras uit de Duitse natie en maatschappij verbannen, gemengde huwelijken zijn niet meer toegelaten. Duitsers mogen geen Joden meer als hulp in de huishouding hebben. Daarnaast wordt besloten dat de Duitse vlag niet meer gehesen mag worden, de nieuwe nationale vlag wordt het hakenkruis (Swastika).
  • 1938:
    - Ontmoeting Hitler-Chamberlain in Berchtesgaden.
    - De Britse premier Chamberlin probeert te verhinderen dat Duitsland Tsjecho-Slowakije binnen valt maar te vergeefs.
    - Verdrag van Munchen, het Duitse leger palmt Sudetenland in. [einde 16-09-1938]
  • 1939:
    - De Sovjet-Unie, de Republiek Mongolië en Japan ondertekenen een overeenkomst, waarmee het conflict aan de Chalkin-Golrivier wordt beëindigd.
  • 1940:
    - Kritieke dag in de Slag om Engeland: enorme Duitse luchtaanval op Engeland die duurt van zonsopgang tot zonsondergang. De Britten slaan deze aanval echter af, ze schieten 56 Duitse vliegtuigen neer en verliezen er zelf 26. Winston Churchill zei achteraf : "Nooit hebben zovelen zoveel te danken gehad aan zo weinigen". Bristol, Machester, Cardiff en Liverpool worden gebombardeerd samen met Londen door 230 bommenwerpers en 700 jachtvliegtuigen.
    - In Nederland wordt de distributie van vlees ingevoerd
  • 1941:
    Verordening van de Nederlandse commissaris-generaal Schmidt over het optreden van Joden in het openbaar (verbod tot het betreden van parken, hotels, cafes enz.)
  • 1942:
    - Aanval van de gecombineerde Japanse onderzeeërs en kruisers op een Amerikaanse vlooteenheid; het vliegdekschip Wasp wordt tot zinken gebracht. Ook het slagschip North Carolina en 1 torpedobootjager worden getorpedeerd.
    - Japanse landingen op Salomonseilanden.
    - Aanvang van de grote slag om Stalingrad. De Duitsers dringen door tot de buitenwijken van de stad.
  • 1943:
    - Mussolini roept de republiek van Salo uit.
    - Oprichting van het KL-Lauen (Litouwen). Dit kamp had 14 buitencommando's voor mannen en vrouwen. Evacuatie van de gevangenen in juli 1944 voornamelijk naar Dachau.
    - Ingebruikneming van het KL-Vaivara in Estland, ongeveer 10 buitencommando's voor mannen en vrouwen zijn bekend.
  • 1944:
    - De Russen bezetten Sofia.
    - In de bevrijde gebieden in België worden de bioscoopzalen heropend. Tientallen onuitgegeven Amerikaanse en Britse films worden er vertoond.
    - Amerikaanse eenheden landen op het eiland Morotai, dat als vliegbasis voor de herovering van de Filipijnen gebruikt zal worden. Marine-eenheden landen ook op Peleliu van de Palau Eilanden.
edit: bijdrage van jurgen, Charly1975
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: 15-09

Bericht door jurgen »

Het centrum en het grondgebied van Geel zelf werd al op 13 september door de Britten bevrijd.
Op 15 september was de 15de Schotse divisie aan het proberen zijn bruggenhoofd over het Kempisch kanaal uit te breiden, waar ze 10 dagen over deden vooraleer ze Ten Aard konden innemen.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: 15-09

Bericht door jurgen »

Ik wil niet onbeschoft overkomen ofzo, maar wordt er naar opmerkingen gekeken en zonodig aangepast?
Ik gaf twee weken geleden reeds aan dat op 15 september Geel helemaal niet bevrijd is, dit kun je op 23 september zetten of eventueel op 13 september, maar elke andere datum is compleet fout.
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 15-09

Bericht door Charly1975 »

jurgen schreef:Ik wil niet onbeschoft overkomen ofzo, maar wordt er naar opmerkingen gekeken en zonodig aangepast?
Ik gaf twee weken geleden reeds aan dat op 15 september Geel helemaal niet bevrijd is, dit kun je op 23 september zetten of eventueel op 13 september, maar elke andere datum is compleet fout.
Het is inderdaad behoorlijk onbeschoft, maar mijn mening doet er niet toe.

Wellicht helpt het als je weet dat Proos dit ook vrijwillig doet en op het moment dat hij er tijd voor heeft deze aanvullingen zekers verwerkt. Geduld is een schone zaak.

Als je echt niet kunt wachten dan kun je altijd via de PB contact opnemen met Proos en je jouw probleem uitleggen.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: 15-09

Bericht door Proos »

Dank je wel Jurgen. Ik zal 'm bij de bijdrage van 13 september zetten.

Ik snap dat als iemand een bijdrage doet, je dat graag snel verwerkt wil zien. Toch hebben soms andere dingen voorrang en is er maar beperkt tijd. Zo werk ik, heb ik ook andere vrijetijdsbestedingen en moet ik ook wel eens overhemden strijken :) Het is zeker niet zo dat de bijdragen worden genegeerd, ze komen allemaal aan de beurt en ik ben er ook erg blij mee. Momenteel is het door drukte al erg moeilijk om netjes elke dag een nieuwe 'van dag tot dag' te plaatsen, maar ik hoop snel weer te kunnen bijwerken.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: 15-09

Bericht door jurgen »

Uiteraard zijn er een dozijn zaken die belangrijker zijn dan een lijstje aanpassen.
Maar aangezien er wel regelmatig een nieuwe dag werd bijgeplaatst en deze nog niet was aangepast wilde ik het toch even terug onder de aandacht brengen, meer niet. Wat ik overigens zeker aprrecieer, hier kruipt tenslotte veel werk in en dat allemaal op vrijwillige basis.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: 15-09

Bericht door Proos »

Ik begin altijd met de nieuwe dag toe te voegen: soms maak ik er ook een paar aan in de 'concepten' (gebruikerspaneel) als ik al weet dat ik de volgende dag(en) geen of te weinig tijd heb. Ook heb ik soms wel wat tijd, maar dan gaat het bijvoorbeeld op aan het onderhoud van het forum of de server. Dan kan ik in een minuut toch een nieuwe dag plaatsen, wanneer die al in concepten stond. Het kan dan lijken alsof ik elke dag een half uur besteed heb aan die dag, maar dat is dan niet zo :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 15-09

Bericht door Charly1975 »

1919
- geboren: Kees Bitter, Nederlandse verzetsstrijder echter later verrader. Schuldig bevonden door het verzet en ter dood gebracht. Wikipedia († 05-01-1945)
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: 15-09

Bericht door Proos »

Dat is handig erbij, de wikipedia link. Staat in de lijst Charly, thanks!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie