Nieuwe aanwinsten

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Volkspolizei »

Hoewel de meningen over dit boekje verdeeld zijn heb ik het toch maar besteld:
Uniformen und Abzeichen der DDR 1956-1989 (M. Ruhl)
Band 15 dieser Reihe beinhaltet alle für den dienstlichen Gebrauch in der NVA verausgabten Tafeln zu den Uniformen, Dienstgraden und Abzeichen der damaligen bewaffneten Organen der DDR. Ein unverzichtbares schnelles Nachschlagewerk für den Uniformsammler und Historiker. Abbildungen von Tafeln folgender Organe sind enthalten: NVA (alle Teilstreitkräfte), Volkspolizei, Zivilverteidigung, GST und Zoll. Format A5 gebunden, 94 Seiten komplett in Farbe.

Afbeelding

Afbeelding
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Waar zijn die meningen dan over verdeeld? Kwaliteit, of fouten oid? En dat moet natuurlijk geen reden zijn het niet te kopen - dat het Kopfbedeckungen-boek van Zoller vol fouten (!) staat, tja... Maar 't is wel een bron van info waar je u tegen zegt!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Een aantal nieuwe aanwinsten van de afgelopen tijd.

Post 1 van vandaag.

Een uniform voor een Korvettenkapitän der Volksmarine, Medizinische Dienst. Gedateerd I/1965, dus een erg vroeg stuk van zeer goede kwaliteit (beter dan dat draagbare plastic van latere jaren...!). Nu "helaas" wéér op zoek naar een bijpassende Schirmmütze - maar die worden ook steeds duurder... :zapped:
Bijlagen
DSC04009.jpg
DSC04010.JPG
DSC04011.JPG
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

En Post 2 van vandaag!

Dames en heren, gooit allen wat u dacht dat waar was, overboord! "De Volksmarine droeg nooit Schwalbenester op hun muziekuniform!" - ik heb het hier op het forum ook nog een keer gezegd. En daarbij toegevoegd "als je zo'n uniform tegenkomt ALTIJD uit de weg gaan". Oh, hoe had ik het mis - hoe hadden we het allemaal mis.

Zie hier, het bewijs: de Volksmarine droeg WEL Schwalbenester. Deze foto's zijn waarschijnlijk uit de vroege jaren '70 (zie de foto met het "zwarte-kraag-uniform"). In ieder geval ná 1965, en vóór 1983. Deze 3 foto's zaten in een stapel van plm. 50 stuks, met foto's uit de jaren '50 tot '70. Ook minister Stoph en Heinz Hoffmann staan op één, uit 1952. Misschien dat die later nog eens gepost worden, maar het ging me (als uniformverzamelaar) om deze 3 topstukken. Zover ik weet het enige bewijs dat deze Nester gedragen zijn - niemand heeft ooit eerder foto's gezien.

Met oprechte excuses voor het "goedkope" watermerk, bestaande uit zwarte vlekken... Maar zo kunnen de foto's in ieder geval nooit worden gereproduceerd - je moet wel een hele goede kunstenaar zijn, wil je alle gezichten reconstrueren. Credits voor deze methode gaan naar een verzamelaar die dit op het WAF, in de Wehrmacht-sectie, liet zien.
Bijlagen
DSC04014.jpg
DSC04015.jpg
DSC04016.jpg
DSC04017.jpg
DSC04018.jpg
DSC04019.jpg
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Volkspolizei »

Jan Klaassen schreef:Waar zijn die meningen dan over verdeeld? Kwaliteit, of fouten oid? En dat moet natuurlijk geen reden zijn het niet te kopen - dat het Kopfbedeckungen-boek van Zoller vol fouten (!) staat, tja... Maar 't is wel een bron van info waar je u tegen zegt!
Vandaag het boekje ontvangen.
Het is een leuk boekje voor de beginner of geïnteresseerde, voor meer diepgang zijn er andere boeken.
Desalniettemin een leuk werkje als "quick reference".

Dat zijn weer allemaal mooie spullen Jan Klaassen!
"One man's rubbish is another man's treasure"
Strichy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 sep 2011, 13:45

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Strichy »

Een tijdje geleden had ik eens iets gepost van mijn nieuwe aanwinst, het uniform van een Mig piloot. Bij deze: Het winteruniform van Oberleutnant (eerste Luitenant) Andreas Schrödel, JG-2 Juri Gagarin, basis te Trollenhagen
Hij vloog er met de MiG-21PF/SPS- in de late jaren 80.

Met de bijhorende helm, Kopfhaube en zuurstofmasker.
Bijlagen
Het uniform was van Oberleutnant (eerste Luitenant) Andreas Schrödel, JG-2 Juri Gagarin, basis te Trollenhagen<br />Hij vloog er met de MiG-21PF/SPS- in de late jaren 80,
Het uniform was van Oberleutnant (eerste Luitenant) Andreas Schrödel, JG-2 Juri Gagarin, basis te Trollenhagen
Hij vloog er met de MiG-21PF/SPS- in de late jaren 80,
Verzamelaar, DDR, Warsaw pact, Balkan oorlog.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Geweldig, mooie display! Heb hier alleen nog maar zo'n winterjas voor een Major hangen - denk dat de rest, zoals je dat hebt, voor mij onbereikbaar blijft :P Toll ook dat je de naam en gegevens er bij hebt, maakt de set toch net weer iets completer!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Strichy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 sep 2011, 13:45

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Strichy »

Thnx voor de positieve reactie :) . Hier nog ene in zomeruniform.
Bijlagen
1475806_10202551684182919_1282993262_n.jpg
Verzamelaar, DDR, Warsaw pact, Balkan oorlog.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Dat is dan een oudere variant (met rangstrepen van voor, uit m'n hoofd, 1986)? Wel zelfde rang, persoon enzovoort?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Strichy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 sep 2011, 13:45

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Strichy »

De drager van dit uniform is mij jammer genoeg niet bekend. Maar ik heb nu wel een derde uniform binnen gekregen. Een VKK6 pressure suit van de Oost duitse luchtmacht. In de mouw staat de naam THURM. NA wat opzoekwerk kwam ik het volgende te weten van deze persoon.

Am 29. Januar 1976
die 933, eine MiG-21SPS (Werksnummer 94 5515, Nutzungsbeginn 06/67), abgestürzt in Polen. Der Pilot, Oberleutnant Hartmut Thurm, konnte sich katapultieren und sah am Fallschirm hängend, wie die Maschine in einen polnischen Bauernhof stürzte. Es gab aber zum Glück keine Verletzen.

Het is mogelijk dat mijn VKK6 dus een ejection/crash heeft meegemaakt. Wel een leuk detail :)
Verzamelaar, DDR, Warsaw pact, Balkan oorlog.
Strichy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 sep 2011, 13:45

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Strichy »

Hier een foto van het bewuste pak.
Bijlagen
vkk6.jpg
Verzamelaar, DDR, Warsaw pact, Balkan oorlog.
Strichy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 sep 2011, 13:45

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Strichy »

En bijkomend een foto van het toebehoren, de sokken die bij het pak horen, Handschoenen, NVA pilotenschoenen en de bijpassende Gsh-6 pilotenhelm.
Bijlagen
IMG_2593.JPG
Verzamelaar, DDR, Warsaw pact, Balkan oorlog.
Strichy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 sep 2011, 13:45

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Strichy »

Vandaag buit gemaakt,
Strichtarn veldjasje van een Oberstleutnant gedateerd op 1970.
7 paar verschillende schouderstukken.
Helmnetje
Fallihelm
Poolse helm
Poolse versie m10m gasmask
Poolse m41 gasmask.
Verzamelaar, DDR, Warsaw pact, Balkan oorlog.
Strichy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 sep 2011, 13:45

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Strichy »

Nieuwe aanwinsten die ik in Ciney gevonden heb.
Nva Beenbordje voor piloten
Nva Noodzaagje vliegtuigbemanning.
Nva Magazijntas ak 40 round
Warsaw pact pilotenparachute: compleet

Niet NVA maar gerelateerd
Afghanka wintermodel
Soviet helm
Soviet laarzen
Soviet ééndelig vdv camouflagepak
Verzamelaar, DDR, Warsaw pact, Balkan oorlog.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Ook op Ciney geweest dus! Was niet heel veel NVA te vinden, maar dat is al jaren zo. Velddienst en/of pilotenspul heb ik misschien helemaal over het hoofd gezien omdat dat buiten mijn bootje valt...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie