Fakes

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

En nu, bijna een jaar na de laatste bijdrage, een nieuwe "reproductie/fake" (we zijn hier immers allemaal een beetje om te leren, en hoe gaat dat makkelijker dan naar andermans miskopen te kijken :evil: )! Daarbovenop ook nog eens 1 uit de hogere prijsklassen (op het moment van plaatsen al 293.00!) _/-\o_

http://www.ebay.de/itm/280875285447?ssP ... 1436.l2649

De screenshots:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zogenaamd generaalsuniform, maar er zijn nogal wat zaakjes niet helemaal in de haak!

1. Stempeling in de jas. Toppunt, generaalsuniformen zijn altijd op maat gemaakt en hebben dus geen stempeling.
2. Plaats van het absolventenabzeichen. Die zit wel erg hoog boven de rechter borstzak. Dit kan er op wijzen dat er op het 'originele' officiersjasje, waar dit uit is gemaakt, een qualispange onder heeft gezeten, waardoor het absolventenabzeichen zo hoog kwam te zitten. Zonder qualispange klopt dit natuurlijk direct van geen kanten.
4. Kraagspiegels. Die zitten gewoon niet netjes op de kraag. Kraag en spiegels moeten perfect uitgelijnd zitten, en dat is hier niet het geval.
3. Armelpatten. Of in ieder geval, resten daarvan. Op de tweede foto is heel duidelijk te zien dat onderaan de mouw (vooral de rechtermouw is duidelijk) Armelpatten hebben gezeten. De vorm lijkt rechthoekig. Generaals-patten ("het zou eventueel kunnen dat die er afgehaald zijn") hebben niet die vorm, maar zijn zogenaamde "Arabesken" (zie foto hier onder).
Afbeelding

"Just my 2 Cents" :yes:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

En we hebben nog een leuke, voor het geval het nog iemand interesseert ;)

http://www.ebay.de/itm/Grenzflieger-Uni ... 19d1a8a97f

De foto's;
Afbeelding
Afbeelding

Een uniform voor een oberleutnant van de Grenzflieger. Staat voor 60 euro op ebay. Normaal een leuke prijs, in dit geval zou ik er niet aan durven komen. De Grenzflieger kregen pas in 1986 een eigen uniform. Daarom is het vooral erg vreemd dat dit uniform de stempel "F" draagt; dat staat immers voor 1979... :frownno:
De enige optie is nog dat het jasje 7 jaar in het depot heeft gelegen, maar om daar nu van uit te gaan...?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Fakes

Bericht door Memory »

Interesseren doet het zeker bij mensen ;)

Ik had hem zelf ook al gezien en er zo mijn twijfels bij....


alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Het zou natuurlijk altijd goed kunnen zijn, maar dat zijn dan van die 'als, als, als' situaties... Dan maar beter wachten tot er nog 1 voorbij komt die wel klopt!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Ai, hij is al verkocht ook! Nouja, misschien is het resultaat binnenkort te zien in de feedback van de verkoper!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

De koper van de vorige 'fake' was in ieder geval tevreden.

Nu wel een nieuwe 'fake', eentje die je makkelijk bij het generaalsuniform eerder dit topic kunt scharen wanneer het op prijs aankomt.

De link: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... ink:top:de
De foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat moet het voorstellen?
Een juweeltje in de DDR-verzamelwereld, een zogenaamd "Grau Effektiertes Dienstuniform". Deze zeer zeldzame serie uniformen, gedragen (in ieder geval uitgedeeld, er is volgens mij geen fotografisch bewijs van) gedurende slechts 5 jaren. Zeer zeldzaam en dus ook zeer duur.

Waarde?
Zo'n jasje als deze zou makkelijk 700+ kunnen halen. De bijbehorende pet (zie 'aanbiedingen tips'-topic) ging ook al voor ruim 650.

Wat is er goed?
De kraagspiegels zijn vast wel origineel en op zich al best waardevol. Schouderstukken en knopen zijn origineel, jasje zelf natuurlijk ook. Op zich geen probleem ;)

Wat is er dan niet goed?
De combinatie! :)
Het ziet er naar uit dat dit jasje (quote) "uit het museum" toch niet is wat het zou willen zijn. Het grote probleem is de stempeling (L=1973). Deze uniformen zijn gebruikt tussen 1959 en 1964, dus eentje uit 1973 is gewoon onmogelijk.
Waarschijnlijk heeft iemand een normaal dienstjasje uit 1973 (met zwarte kraag) opgeleukt met velddienst-knopen en velddienst-schouderstukken, en die GEU-kraagspiegels. Ziet er leuk uit, is in feite niet meer waard dan "de som der delen"!

Edit; bij nader inzien lijken de knopen niet de plastic velddienst-versie.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Fakes

Bericht door Memory »

Ik had de L stempeling ook al gezien, inderdaad erg vreemd.
De kraagstukken lijken mij er ook niet geheel synchroon erop te zitten?
Weet jij hoe het zit met de 1950 stempeling?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Toevallig wel :)
"1950" is de code van de fabrikant. Net zoals er in de petten vaak "1856" staat, als code van de betreffende "Betriebe". Laat je dus ook nooit vertellen dat dat voor het jaartal staat! Vanaf '68 (K) werden er letters gebruikt, daarvoor altijd een afkorting als I/68 of II/65.

Je hebt gelijk ook mbt die kraagspiegels, die zitten niet helemaal netjes. _/-\o_
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Fakes

Bericht door Volkspolizei »

Volgens mij hadden de vroege maatlabels in de kraag een kleiner formaat, afgebeeld label in gebruik vanaf ca. 1970 (als ik het goed heb)
In mijn vroege jasjes zitten in ieder geval minder brede labels.

Het zou best een museumaanmaak kunnen zijn geweest, maar men moet dit jasje beschouwen als een replica.
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Fakes

Bericht door Memory »

Enig idee welke fabriek 1950 is? ik heb hem zelf niet in mijn fabriekslijst staan....
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Volkspolizei, helemaal gelijk! De vroegere versies waren kleine rechthoekige labeltjes (daarom is het ook makkelijk om oude jasjes op een foto van afstand te herkennen ;)). Weet alleen niet zeker vanaf wanneer ze gebruikt zijn in grote afmetingen, 1970 zou best kunnen.

Ik denk ook dat het museum hier een beetje wat spul bijeen heeft geharkt om een leuke setup te maken, dat doen ze met WOII-spul ook wel eens (met replica's etc) volgens mij. En, toegegeven, van een afstand (foto 1 bijvoorbeeld) ziet het er best goed uit!

Geen idee van 1950, maar het zijn volgens mij ook andere Betriebe dan de lijst waar 1856 in staat (die voor Schirmmutzen etc).
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Jan Klaassen schreef:De link: http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... ink:top:de
De foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Verkocht! Gelukkig was het ebayvolk er ook wel uitgekomen ;) Niet alleen op dit forum, maar ook op andere fora werd het als fake uitgeroepen (hoe kan het ook anders!), dus was de eindprijs 'slechts' 126 euro.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

En de fake die ik al een tijdje in de Beobachtungsliste heb staan:

Afbeelding
Afbeelding

Op de uitgebreide manier, om er wat van te leren:

Wat moet het voorstellen?
Schirmmutze voor soldaten en niet-beroeps-onderofficieren van de Panzertruppen, met een prachtige "Rosa" wapenkleur.

Waarde?
Toch in de honderden euro's, waarschijnlijk met gemak 350-400 euro.

Wat is er goed?
Kokarde, kinband, pet zelf.

Wat is er dan niet goed?
Wederom: de combinatie :lol:
Alle onderdelen zijn vast wel origineel, de pet natuurlijk niet in deze staat. Die Rosa wapenkleur hoort er na 1961 niet meer op te zitten, dus een pet uit 1967 met Rosa kleur is een beetje optimistisch. Het kan aan mij liggen, maar het ziet er uit alsof het is ingekleurd met stift (en dat zou niet de eerste keer zijn dat zoiets wordt gedaan!). Ook de driekleur-kokarde verdween van de pet in 1961. Mocht iemand eens zo'n Panzer-pet willen kopen, vooral doen, maar niet deze! De meeste petten uit begin jaren '60 zijn in '61 opnieuw voorzien van een wapenkleur, waarbij het uniform-wit over de oude kleur heen werd gedaan. Voor echte petten met Rosa zal je dus al snel uitkomen bij de Schirmmutzen uit 1956-1958.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Fakes

Bericht door Memory »

Het lijkt inderdaad wel of men er met een roze stift is over geweest, er zijn donkere en lichte stukken roze te bespeuren!

Verders toch een mooi petje, ook al is eraan geknoeid ;)

ALex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Fakes

Bericht door Jan Klaassen »

Het heeft inderdaad ook wel wat, maar wel van veraf :P
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie