Cursus NVA voor beginners

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door asjemenou »

Deze website vond ik bij toeval; http://de.wikipedia.org/wiki/Sprachgebrauch_in_der_DDR . Misschien niet zozeer bedoelt voor de NVA verzamelaar maar wel leuk voor de DDR geïnteresseerden.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door Jan Klaassen »

Handig, die ga ik opslaan!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door Jan Klaassen »

Waar komt de term "Volksmarine" vandaan?

Bij het doorzoeken van een paar oude mappen met uniformplaten uit de periode 1918-1945 (uit Duitsland) kwam ik een figuur tegen van een "Volksmarinedivision", uit 1918. Nu was het voor mij verder nog niet bekend, dus ben ik eens gaan kijken waar dan de "Volksmarine" in de DDR haar naam aan te danken heeft...
Het gaat verder dan simpelweg het kopiëren van de "Volksarmee" naar een marineonderdeel. "Volksmarine" was een erenaam. Zie de volgende Wiki-pagina voor het gebeuren in 1918, toen een groep communistische mariniers aan het muiten sloeg (de Volksmarinedivision in Kiel); http://de.wikipedia.org/wiki/Volksmarinedivision

In "Uniformen in der DDR" wordt het vermoeden uiteindelijk bevestigd;

"Ebenfalls sehr bedeutsam und hier ganz unmittelbar fur die Traditionsarbeit erwies sich ein anderer Akt dieser Zeit. Am 3. November 1960 verlieh der Minister fur Nationale Verteidigung der DDR (Gen.oberst H. Hoffmann) den Seestreitkraften der NVA auf Beschluss des Nationalen Verteidigungsrates der DDR mit Datum von 19. Oktober 1960 anlasslich des 42. Jahrestages der Meuterei der Kieler Matrosen, "Aufstand" hiess es in Ost wie West, den Namen "Volksmarine"".

Is misschien voor anderen al gesneden koek, maar ik wist dit nog niet en het was wel een interessant weetje! Toch weer die traditie en het teruggrijpen op de communistische geschiedenis in Duitsland...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
hastafidel
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 apr 2008, 16:02
Locatie: Karl-Marx-Stadt (DDR)
Contacteer:

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door hastafidel »

Toevallig had ik hier inderdaad laatst over gelezen toen ik uit totale verveling een Nederlandstalige volksmarine wikipagina aan het maken was. Interessant stukje geschiedenis.
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door Jan Klaassen »

Aangezien het systeem van wapenkleuren op het uniform, in de biezen, redelijk ingewikkeld ligt, hier twee plaatjes "ter verduidelijking". Zijn niet van mijn hand, maar wel aangepast door ondergetekende om te kloppen :lol:

1. Biezen op het uniform
Afbeelding

Periodes:
1956-1959: Biezen (op paradeuniform) in wapenkleur: onderaan mouwen en om de kraag.
1959-1974: Biezen in wit (m.u.v. LuSK, LV en GT). Kraagspiegels en Armelpatten in wapenkleur. Zwarte kraag.
1974-1982: Biezen in wit (m.u.v. LuSK, LV en GT). Kraagspiegels en Armelpatten in wit (m.u.v. LuSK, LV, GT, MfS en FJ). Open, "blanke" kraag.
1982-1990: Biezen in wit (m.u.v. LuSK, LV en GT). Kraagspiegels in wit (m.u.v. LuSK, LV, GT, Wachrgt FED en FJ). Open, "blanke" kraag.

-->Schouderstukken hadden altijd de wapenkleur!

2. Biezen op de pet
Afbeelding

Periodes:
1956-±1960/1: Biezen in wapenkleur. "Bullseye"-kokarde in Zwart, Rood, Goud.
1961-1965: Biezen in wit (m.u.v. LuSK, LV en GT). Kokarde met staatssymbool (Hamer en Passer). Kokarde metaaldraad, handgestikt.
1965/6-1990: Biezen in wit (m.u.v. LuSK, LV en GT). Kokarde met staatssymbool. Kokarde metaal (eerst tweedelig, later uit 1 stuk).

Dat is het, in het kort, wel zo'n beetje :lol: Natuurlijk waren er uitzonderingen op alle regels, en uitzonderingen op alle uitzonderingen, maar dit is "the main picture".

Afkortingen:
LuSK = Luftstreitkrafte, 1956-1990.
LV = Luftverteidigung, 1960-1990.
GT = Grenztruppen der NVA (1962-1971) en Grenztruppen der DDR (1971-1990).
FJ = Fallschirmjager, 1964-1990.
MfS = Ministerium fur Staatssicherheit (1955-1989). Wapenkleur voor het gehele Ministerium was Bordeauxrood, tot en met 1982. Vanaf dat moment alleen nog op schouderstukken, met uitzondering van:
Wachrgt FED = Wachregiment Feliks Dzierzynski (1967-1989). Dit Wachregiment hield tot het eind aan toe de bordeauxrode wapenkleur op Kraagspiegels, Schouderstukken en Armelpatten (t/m 1982).
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door laurens jan »

Kijk HIER kan je ECHT wat mee!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door Jan Klaassen »

Met mijn uitleg niet dan? :P

Maar klopt wel, plaatjes maken inzichtelijk!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door laurens jan »

Zo'n antwoord had ik verwacht!
Nee jou uitleg is ook geweldig!!! maar dit maakt het nog overzichtelijker nogmaals! _/-\o_
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door koe op zolder »

Ik heb een jasje van dit model, scroll naar de zesde foto, het jasje met de twee rijen knopen: http://www.ebay.de/itm/kompl-Satz-DDR-G ... 4abde84b0e

De wapenkleur is groen, en hij is gestempeld met; Mdl2/U 1947
Kan iemand me aan de hand van deze informatie iets vertellen? Is het jasje echt uit 1947?
Alvast bedankt!
K.o.Z.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door laurens jan »

Nee :frownno:
Het is een jasje van grenztruppe of volkspolizei en dan geloof ik grenztruppe.
Misschien kan 1 van de genosses even helpen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door Jan Klaassen »

Ah, genosse K.o.Z.! ;)

Het jasje uit de ebay-advertentie is er 1 van de Grenztruppen. Te lezen aan de stempeling is die van jou er 1 van de Volkspolizei - die hebben een iets andere kleur groen als het goed is, en andere kraagspiegels (en 6 knopen ipv 4?).
De stempeling:
MdI staat voor Ministerium des Innern (ministerie van BiZa), die ging over de Polizei-onderdelen. Grenztruppen had een "NVA" stempel gehad.
2/U staat voor het jaar van productie, in dit geval het tweede kwartaal van 1978 (in 1947 hadden ze dit soort jasjes nog niet).
1947 is de code van de "fabriek", de VEB, die het jasje geproduceerd heeft. Heb hier jammergenoeg geen lijst om te zien welke dat precies was...

Waarde, mocht je dat willen weten, hangt nog een beetje af van rang, grootte en of er medailles oid op zitten, maar voor een jasje met alleen kraagspiegels en schouderstukken mag je rekenen op een €5-€10. Geen klapper, wel gewoon leuk om te hebben!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door koe op zolder »

Bedankt Genoßen! :lol: Grappig om eens in een andere hoek van het forum te komen.
Ik dacht al 1947 is wel heel vroeg. De rang is volgens mij oberst (drie sterren op de schouderstukken). De kleur is toch echt wel groen, kan dat kloppen? De bies op het jasje is ook gewoon groen. En inderdaad drie/zes knopen in plaats van twee/vier.
Wat voor soort jasje is dit precies? Het lijkt me geen straatmodel namelijk. Volgens mij heeft er wel een balk met spanges op de linkerborst gezeten, maar die is helaas weg.
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door laurens jan »

Nu ben ik misschien heel dom maar als ik het goede jasje heb de 6 van de foto's dan heb je een net gala jasje!
Of ik moet het verkeerde jasje zien. Ehh ja als je een gevlochten ondergrond hebt met 3 sterren dan heb je een oberst.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door Jan Klaassen »

laurens jan schreef:Nu ben ik misschien heel dom maar als ik het goede jasje heb de 6 van de foto's dan heb je een net gala jasje!
Of ik moet het verkeerde jasje zien. Ehh ja als je een gevlochten ondergrond hebt met 3 sterren dan heb je een oberst.
Klopt helemaal _/-\o_

Volkspolizei (en Bereitschaftspolizei, de ME uit de DDR ongeveer) hadden allebei groen als 'wapenkleur' - gelijk aan de Grenztruppen dus, maar het verschil zit 'm in ieder geval al in de stempeling en kraagspiegels. En de jasjes zijn ook gewoon groen, maar net van een andere tint dan de Grenztruppen- en NVA-versie (volgens mij hoor).

Deze jasjes waren onderdeel van het Gesellshaftsanzug. Er was een "Kleiner Gesellschaftsanzug", met alleen interimsspange, en een "Grosser Gellschaftsanzug" met volle rij medailles (op de linkerborst inderdaad), Achselschnur en Dolk. Deze uniformen werden gedragen bij officiële samenkomsten (geen parades), theaterbezoek, bruiloft enzovoort.
Het uniform in kwestie is gedragen van ongeveer 1976 tot 1990, dus je hebt een redelijk vroege - ook al zijn ze in die 14 jaar nooit veranderd en zal je "van buiten" het verschil tussen oudere en nieuwere jasjes niet zien.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
koe op zolder
Lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:36

Re: Cursus NVA voor beginners

Bericht door koe op zolder »

Mijn dank is groot. :)
Altijd op zoek naar materiaal van (krijgs)gevangenen en andere vervolgingen! (wo2) Schroom niet en stuur een PB! Links zijn ook welkom! http://achterprikkeldraad.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie