De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door laurens jan »

Leven! Leven op het nva forum! :wink:
netjes jan klaassen!
ziet er weer eens goed uit
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Memory »

JAAAAAA, Dit vindt ik mooi!
Weeral een mooi uniform en inderdaad een beste schutter!

Ik denk dat je het best af kan gaan op de de ''ruime'' tijdsspange, gezien dat ik ook uniformen bezit waar de medailles later op zijn gehangen, om de verkoop interessanter te maken.
Hoewel, als je de afkomst kent, kun je het natuurlijk een strakkere tijd aanhouden...

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Het "toeval" wil dat ik die medailles er zelf op heb geplaatst ;) Ze passen qua tijd wel allemaal. Gezien inclusief medailles is de "korte" periode mogelijk, het uniform zelf (het "kale" jasje) werd gedurende de "ruime" periode zo gedragen.

Ik zal nog eens wat dingetjes opduiken die wel wat ruimte op het forum verdienen!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Volkspolizei »

Ziet er mooi uit!
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Vandaag:

Stabsfeldwebel Grenztruppen der DDR. Dienstuniform/Stabsdienstuniform.

Afbeelding

Jasje uit 1972, met zwarte kraag. Dit betekent dus direct dat de man waarschijnlijk NIET bij de Grenzubergangsstelle werkte, maar dat is ook maar een klein onderdeel van de Grenztruppen der DDR. Het onderdeel heette trouwens nog maar net zo: tot en met 1971 was het onderdeel van de NVA als "Grenztruppen der NVA".

Opvallend is dus de zwarte kraag, die tot in 1974 werden geproduceerd, maar door de lagere rangen nog tot eind jaren '70 werden doorgedragen (officieren kregen schijnbaar voorrang bij het uitdelen van de nieuwe pakjes - "we zijn allemaal gelijk, maar de een is net iets meer gelijk dan de ander" :mrgreen: ). Daar valt bij op te merken dat het een jasje met volledig gekleurde biezen is (in de wapenkleur groen): rond mouwen en om de kraag. Als u allen heeft opgelet bij eerdere verhaaltjes weet u dat deze versie van het uniform in principe gebruikt werd voor parades en dat voor de dienst een uniform zonder "paspelierung" werd aangetrokken.
Toch werd deze "regel" al vanaf 1956 zo nu en dan (om wat voor reden dan ook) opzij geschoven, en werden jasjes met gekleurde biezen gebruikt voor de dienst. Zeker richting het einde van de "zwarte kraag", latere jaren '70, gebeurde dit steeds vaker. Zo ook hier dus.

Wat "ontbreekt" is de mouwtitel "Grenztruppen der DDR", die in 1976 werd ingevoerd. Dit jasje is gedragen, maar dus niet langer dan 4 jaar - er is geen spoor te bekennen van een ooit opgenaaide titel. Er zijn wel gevallen bekend van mouwtitels op een uniform met zwarte kraag (en zelfs op het prive-uitgaansuniform dat in 1976 werd vervangen door het lelijke cognackjacke). Het gaat hier dan vaak om de "lagere rangen", die nog geen uniform met open kraag hadden gekregen (zie foto's onderaan voor twee voorbeelden).

Verder is deze man natuurlijk beroepsonderofficier geweest - te herkennen aan de doppelwinkel en de stofkwaliteit. Bij het jasje ligt een schuitje, eveneens uit officiersstof, ook uit 1972.
Officieel werd dit jasje voor het dienstuniform gedragen met Stiefelhose, Stiefel en Bruine riem (voor beroepssoldaten in het algemeen) - voor het stabsdienstuniform met "rechte" diensthose en halbschuhe.

Trageweise: 1972-1976.

Foto's:

Afbeelding
Zwarte kraag na 1976, met "Grenztruppen der DDR"-mouwtitel. Twee Gefreiter met een Genosse General!

Afbeelding
Zwarte kraag met "gekleurde" biezen als dienstuniform. Fahnrich, Trageweise 1974-1979 (maar dus waarschijnlijk meer richting 1974 dan 1979).

Afbeelding
Uit de verzameling van L. Werner, auteur van een bekend en tegenwoordig moeilijk te verkrijgen boek over uniformen der Grenztruppen. "Eigentumsstuck" uit de periode voor 1976, maar wel met armband uit 1976. Is dus niet lang zo gedragen.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door panzer lehr »

Prachtige tunieken weer. :)
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door laurens jan »

Zeker mooi!
Ook intressant!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Ik wil weer leven brengen! :P Bijna een maand na de laatste post (de tijd vliegt ook), nu wat nieuwe aanwinsten van de afgelopen tijd. Aantal is gering, maar zitten leuke dingetjes tussen.

Deze set kwam binnen - en had allerlei verrassingen (zowel leuk als minder leuk...):

Onderdeel 1: uniformjas.
Als verzamelaar van uniformen komt er natuurlijk bijna nooit iets binnen ZONDER jasje. Ook nu is het weer raak ;)
Afbeelding

Parade-/Uitgaansuniform voor een beroepsonderofficier (zie daarvoor de "Doppelwinkel" en de "Armelpatten") van de Grenztruppen der DDR. Jas zelf is uit het eerste "jaar van de open kraag", om precies te zijn het vierde kwartaal van 1974 (IV/O). In 1976 is er dan, met de invoering van de armband "Grenztruppen der DDR" nog een aanpassing gemaakt, waarbij dus de genoemde armband werd toegevoegd. Zo gedragen van 1976-1982.
Op het jasje zat een paar schouderstukken (zie het schouderstukken-topic). Op de linkerschouder zat het vast met een metalen ringetje - op de rechterschouder met een bevestiging die ik voor het gemak maar even de "draaibevestiging" noem. De knoop werd dan (door het schouderstuk natuurlijk) in de jas in een soort "moertje" als het ware gedraaid, waarbij dus de eindeloze touwtjes/schoenveters werden vervangen door een "makkelijker" bevestiging. Helaas was deze knoop/moer set niet helemaal van dezelfde maat: ik heb er bijna mijn vingers aan opengehaald - zo strak zat het. Maar goed, uiteindelijk toch los.

Verder:

2. Schirmmutze.
Afbeelding
Afbeelding

1989, maat 54. Heeft helemaal NIETS met het uniform te maken natuurlijk. Betreft een pet voor de Zollrat (Majoor-Kolonel) van de Zollverwaltung der DDR (de douane). Zeer luxe pet met echtlederen zweetband (grijs) en een fluwelen zwarte band. Valt helaas volledig buiten mijn verzamelgebied, maar goed...

3. Broek.
Afbeelding
Afbeelding

En wat voor een! Ik zoeken en zoeken naar stempels - niet dus. Het viel wel direct op dat het een dikkere stof was. Dus na even zoeken werd het, door middel van het zakje voor het zakhorloge (te zien op foto 2), helemaal duidelijk. Prive-aanmaak of niet, het betreft hier een broek voor officiers (en beroepsonderofficieren) van de Grenztruppen - van de late jaren '50 tot de vroege jaren '60 (ongeveer 1963/64 denk ik). Deze tasjes werden er gedurende die jaren standaard in verwerkt. Later, met de "goedkopere" broeken, zijn deze geschrapt. Mooi vroeg stuk dus. Dat was zeg maar de positieve verassing :)
Oh en die houten balletjes die de meer oplettende kijker misschien al had gespot zijn mottenballen. Cederhout, schijnt volgens ons aller moderator Kugelblitz goed te helpen, dus we gaan het proberen :)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Memory »

Nete aanwinsten!
Vooral de broek doet het voor mij ;)
Even over de schouderstukken, zit deze draaibevesteging vast zoals je ook op abzeichen wel eens hebt?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Niet helemaal - is moeilijk te beschrijven, ik zal er zsm een fotootje van maken voor je, dan weet je precies waar ik het over heb ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door laurens jan »

Ziet er weer netjes uit jan klaassen!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Het is ondertussen al weer ruim 6 maanden geleden dat ik hier een update heb gegeven. Nu dus!

Misschien herkent u deze nog?
Afbeelding

Deze Schirmmutze werd verkocht - en dezelfde verkoper van toen verkocht ook een uniformset. Toen ging het mij boven budget (in combinatie dus met de pet), maar nu kon ik het mij wel permitteren!
Genoot pietertje had toen de set aangekocht, en moest er helaas nu van scheiden. Maar het is goed terecht gekomen!

De items:

1. Overjas, Oberleutnant Luftstreitkrafte
Deze overjas in hele zware kwaliteit, qua kleur ook nog eens groener dan de latere versies, is een prachtig voorbeeld van een overjas voor parade- en uitgaansmomenten. Hier zijn enkele tekenen voor. Ten eerste de prachtig gedetailleerde en handgestikte kraagspiegels uit een soort aluminiumdraad. Deze werden van 1956 tot in 1965 (en dan natuurlijk daarna nog uitloop tot in de late jaren '60) voor jasjes en overjassen gebruikt, die in principe voor de parade en uitgang werden gebruikt.
Een tweede weggever is de combinatie van de hanger voor de officiersdolk en de nette snede voor de sabel. De officier kon een een speciale riem onder zijn overjas dragen: door de snede werd een deel van het riempje aan de sabel bevestigd, zodat het een vrijwel onzichtbaar draagstel was.

Enkele kenmerken voor een vroege overjas:
-Armelaufschlage. Tot in de jaren '60 gebruikt (in pre-1945 stijl), daarna niet meer gemaakt omdat het stof en werk kostte en de DDR steeds verder in de economische problemen geraakte.
-Zig-zag-vernaaiing achterop de kraag. De kraagspiegels zijn dan wel weer "blind" aangebracht, zonder zichtbare sporen aan de achterkant.
-De stempeling, natuurlijk. "Perlon" was de stof waarvan de jas in principe gemaakt was, vandaar "Perlonhaltig". Zo rond 1963 werd het "Dederon" en "Dederonhaltig". Oftewel, deze overjas (met de "6" in de linker onderhoek) is gemaakt ergens tussen 1960 en 1963. Grootte 94.

Officieel zo gedragen van 1956 tot in 1965. Ongetwijfeld later nog doorgedragen.

De foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hanger voor dolk en snede voor het aanleggen van de sabel. Deze hing dan aan een riempje, wat door de jaszak "naar buiten kwam", zeg maar.
Afbeelding

De "Armelaufschlage"!
Afbeelding

Stempel, "Perlonhaltig".
Afbeelding

2. Uniformjas, Oberleutnant Luftstreitkrafte
Eveneens hele zware kwaliteit (dan ook zwaar in gewicht), en eveneens veel groener dan later. Officieel dus ook gedragen voor parade's en tijdens het uitgaan. Maar aangezien ik echt geen sporen van Armelpatten kan vinden, is het ook gewoon mogelijk dat het jasje "as-is" is gedragen voor de dienst. Tja, ook in de DDR ging niet alles volgens de regeltjes!

Enkele kenmerkjes:
-EHBO-tasje, rechtsvoor. Tot halverwege de jaren '60 zo standaard in de uniformjasjes gemonteerd. Later, ook weer uit besparing, weggelaten.
-Zig-zag-vernaaiing. Ook hier, achter de kraagspiegels en over de gehele kraag. Ook hier blinde bevestiging van de kraagspiegels, die overigens niet helemaal netjes zitten. Ik vind deze positie, zo dicht op de rand, maar niets - maar goed. Er is ook hier geen enkel spoor van eerdere spiegels, dus het zou best kunnen dat ze zo altijd hebben gezeten.
-Twee binnenzakken. Later, ook hier weer uit besparingen, zou dat er maar 1 worden.
-Grootte "94". Dat, wat later een soort "G48" zou zijn. Uit 1964.

Zo gedragen van 1956 tot in 1965.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

3. Uniformjasje, Major Luftstreitkrafte
Deze kwam niet samen met de eerdere items, maar valt toevallig wel in hetzelfde straatje. Dit was een idioot koopje op ebay, voor €5,50!

Enkele verschillen met de vorige:
-Wel ook hier weer die handgestikte kraagspiegels, maar dan de versie voor stabsoffiziere. Dan geen zig-zag-stitching.
-1 binnenzak.
-Veel minder zwaar, veel minder groen.

Hier lijken wel hele fijne sporen van Armelpatten op te zitten, maar ik ben niet zeker. Wat wel "vreemd", of zeker niet volgens de regels is: het jasje is uit 1969. Origineel? Ik twijfel er niet aan: ook hier een hele nette, blinde bevestiging. Tja, en niet alles verliep volgens de regels. Het is natuurlijk alleen niet 100% te bewijzen. De man kan best een goede smaak hebben gehad - en nog een setje van deze spiegels hebben weten te bemachtigen? Het blijft een majoor natuurlijk...

Op de jas zit een Flugzeugfuhrerabzeichen (Quali-abzeichen fur Flugzeugfuhrer). De versie die vanaf 1964 werd gedragen, nog met "Prawema"-boutjes. Op zichzelf al meer waard dan het jasje (ooit eens geschat op €75).

Zo gedragen: nouja, eigenlijk dus helemaal niet. Maar ver na 1970 zal het niet meer geweest zijn. In deze setup, even zonder stempel te weten, zou het 1964-1965 zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Nog enkele foto's ter vergelijking van de kleur!
Afbeelding
--> 1964 achter, 1969 voor.

Afbeelding
--> 1969 achter, 1964 voor.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Een paar dingetjes die vandaag binnenkwamen, en eigenlijk volledig buiten mijn verzameling vallen :lol:

1. Er zit géén MdI in mijn verzameling - nu dus met deze ene uitzondering:
DSC04205.JPG
DSC04206.JPG
DSC04207.JPG
Een velddienstuniform voor een Oberst (Kolonel) van de Volkspolizei - te dragen (of gedragen) in 1990, met "Westerse" opdruk "POLIZEI". Deze stond al lang op mijn wensenlijstje. Uit 1988.

2. En ook géén Zoll - met 1 uitzondering:
DSC04202.JPG
DSC04203.JPG
DSC04204.JPG
Uitgaansuniform voor een officier van de Zollverwaltung. Aangezien ik de pet al had toevallig, moet ik er nog een bepaald soort kraagspiegels en schouderstukken opzetten:
Schermafbeelding 2014-03-07 om 12.43.16.png
Rat, Oberrat of Inspekteur - en dat blijkt nu al heel moeilijk te vinden te zijn... Maar ik vond 'm eigenlijk wel mooi, dus kon 'm niet laten liggen! Verder geen idee wanneer en hoe deze gedragen werd, maar ga er vanuit dat het gelijk aan de NVA/MdI was, dus vanaf 1976. Broek zit er bij, uit 1990, gestempeld met "Zoll". Zal het eindresultaat hier wel eens tonen, mocht ik de items ooit nog vinden... Mocht je wat hebben liggen, laat het weten!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door panzer lehr »

Ziet er weer netjes uit jan. :)
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Kugelblitz »

Mooi, historisch gezien ook interessant dat 'overgangsjasje' met Polizei achterop!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Plaats reactie