De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Nummer 3!
Afbeelding

In 1962 ontstond het bataljon "Willi Saenger" - het eerste Fallschirmjager-onderdeel van de NVA. Op dat moment was deze afdeling nog geheel onderdeel van de Landstreitkrafte. Vanaf 1964 kregen de Jager hun eigen uniform, met de oranje wapenkleur. De kraagspiegels hadden nog hetzelfde model als de onderdelen van de Landstreitkrafte. Ze droegen tot aan 1969/1970 een uniform met zwarte kraag.
In 1970 veranderde de stijl van hun uniform volledig. De zwarte kraag werd vervangen door de open, blanke kraag. Kraagspiegels van het oude, 'standaard' model, werden vervangen door oranje kraagspiegels met een parachute-"afbeelding" daarop. Het verschil tussen officiers- en soldatenkraagspiegels zat 'm in de zilveren draad om de officiersstukken (soldatenstukken hadden deze niet).
Gecombineerd met het uniform droegen de leden van de Fallschirmjager al vanaf 1964 een baret: grijs voor dienst- en velduniform, oranje voor parade- en uitgaansuniform. Op de soldatenbaret zat alleen een kokarde (zoals die ook op schuitjes van de jaren '80 zaten bijvoorbeeld). De officiersbaret had een metaaldraad-, later metalen eikenkrans met een metalen kokarde.
De volgende verandering vond plaats in 1986, toen de baretten werden vernieuwd. In plaats van alleen de kokarde, kregen de baretten er een "para-patch" bij. De officierskokarde veranderde van metaal(draad) naar textiel. Dit ensemble bleef tot 1990 gehandhaafd.

Het hier afgebeelde uniform is een paradeuniform, te herkennen aan het Achselschnur, de volle rij medailles, de zilveren paraderiem (in dit model al vanaf 1956 in gebruik) en de dolk (privé-aanschaf). Deze dolk werd natuurlijk niet altijd gedragen (bij grote marsen is dat natuurlijk niet handig), maar hoort officieel wel bij het paradeuniform.
Het paradeuniform voor de winter bestond uit paraderiem, dolk en de overjas over het uniform. Deze winterjas was trouwens bij de Fallschirmjager altijd van het model met de "blanke" kraag, waarbij (vanaf 1970) ook kraagspiegels werden gedragen (tot en met 1986, maar nog tot 1990 doorgedragen).

Boven de rechter borstzak de hanger met het aantal parachutesprongen (in dit geval een enorme 3000 stuks).

Trageweise: 1986-1990.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door laurens jan »

:shocked:

TOP!
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Memory »

Mooie Uitleg weer!
Hoe zit dat precies met die dolk, is die nog speciaal gemarkeerd?
3000 sprongen is heel wat! ik dacht dat mijn rus met zijn 110 sprongen een beetje gemiddeld was, maar dit slaat alles! Heb je misschien een close-up van de hanger? ben benieuwd of dit ook het sovjetmodel is?

Natuurlijk is het uniform beter te bewonderen zo, dan op je avatar ;)

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Memory schreef:Mooie Uitleg weer!
Hoe zit dat precies met die dolk, is die nog speciaal gemarkeerd?
3000 sprongen is heel wat! ik dacht dat mijn rus met zijn 110 sprongen een beetje gemiddeld was, maar dit slaat alles! Heb je misschien een close-up van de hanger? ben benieuwd of dit ook het sovjetmodel is?

Natuurlijk is het uniform beter te bewonderen zo, dan op je avatar ;)

Alex
Het is wat groter he, meer details te zien inderdaad ;-)

Deze dolk is niet "speciaal" gemarkeerd. Wel staat er een nummer op van (in dit geval) 6 cijfers. Dit nummer staat ook op de bijgeleverde doos en het garantiebewijs (van 12 maanden). Mocht je ooit een dolk willen kopen, dan is deze nummergelijkheid wel echt belangrijk!
Oudere dolken (dit is er 1 van de latere jaren) hadden het zogenaamde "Muhlhausen"-logo, met de torentjes van (denk ik dan :P) de stad Muhlhausen. Wanneer ze hiermee ophielden weet ik niet, maar ik denk wel dat alle dolken bij deze (dan waarschijnlijk zeer grote) VEB "Jagd- und Schneidwaren" vandaan kwamen.
Deze specifieke dolk is trouwens op 22 januari 1990 afgegeven, dus echt in de laatste maanden van de DDR (zelfs al na de val van de muur, dus het is een optimistische, of hele slimme officier geweest!)! Het is trouwens dezelfde dolk als die van het GSA op de vorige pagina - ik heb er zeker geen twee :lol:

3000 sprongen is inderdaad een heleboel - de majoor in kwestie zou dus al heel lang aan het springen zijn geweest. Maar 3000 is nog maar een peulenschil in vergelijking met het grootste getal dat op een hanger te krijgen was - 6000!

Dan zijn hier twee fotootjes die je had gevraagd:

#1 - Besterabzeichen.
[IMG=http://imageshack.us/a/img208/3342/p1120011w.jpg][/IMG]

#2 - het Fallschirmjager-Abzeichen. Is niet 100% scherp, maar dit is het beste wat ik nu nog kon doen ;) Worden gefaked tegenwoordig, maar deze is als het goed is echt :mrgreen:
[IMG=http://imageshack.us/a/img268/9954/p1120018n.jpg][/IMG]

Grussle!
Laatst gewijzigd door Jan Klaassen op 18 okt 2012, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Memory »

Dank voor de reactie!

Ik zie al dat de DDR inderdaad andere sprong abzeichen heeft, die van de USSR is toch anders.
Mooie besterabzeichen!
En natuurlijk bedankt voor de uitleg over de dolk. Wil er binnenkort nog een aanschaffen, dus je bericht wordt zeer gewardeerd.

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

't Is een mooie aankoop, eentje die natuurlijk wel steeds duurder wordt (maar het is het dus zeker waard!)... Let wel op, naast vele Fallschirmjager-items (de enigen eigenlijk binnen de hele geschiedenis van de DDR) worden ook dolken en sabels nagemaakt. Ze zijn echter, met wat zoek en kijkwerk makkelijk van het echte product te onderscheiden.

ps; de plaatjes uit de vorige post doen het schijnbaar niet meer helemaal, excuses daarvoor - ga ik nog proberen te veranderen!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

De volgende, toch wel 1 van mijn favorieten!

Afbeelding

De Volksmarine (Hauptverwaltung See van 1950-1952, Volkspolizei-See 1952-1956 en Seestreitkraefte 1956-1961) was de voornaamste marineafdeling van het Oost-Duitse leger. In 1961 verkreeg het deze erenaam, ter herinnering aan de Volksmarinedivision die in 1918 in de Noord-Duitse havenstad Kiel aan het muiten sloeg, in naam van een communistische revolutie.
De uniformen van dit onderdeel volgden de internationale trend op het gebied van marineuniformen, die eigenlijk in bijna alle landen van de wereld min of meer het zelfde was.

Het uniform in kwestie werd gedragen tijdens (en volgens de vorige eigenaar ook net na) de Wendezeit, waarin Oost- en West-Duitsland 1 werden. Het betreft een uniform voor een Fregattenkapitan (luitenant-kolonel bij de landmacht), gemaakt in 1990. Of er eerst nog de standaard Volksmarine-rangstrepen op hebben gezeten is mij niet bekend. Deze rangstrepen, die volledig om de mouw heen lopen, en de ster er boven, zijn van het West-Duitse model. Andere veranderingen aan het jasje zijn het weghalen van de schouderstukken (in de Bundesmarine hadden ze die niet) en het verwijderen van de bovenste twee knopen. Waarom ze dit laatste deden is mij een volledig raadsel, aangezien er dan nog steeds 8 knopen overblijven, waar de Bundesmarine er 6 had. Misschien wel logisch ook: met nog twee knopen minder zou het jasje niet mooi dichtzitten.

De pet is een standaard pet voor "senior"-officieren van de Volksmarine, met de standaard "hamer-en-passer"-kokarde vervangen door een zogenaamde "Wendekokarde", een West-Duitse kokarde dus, die los in het midden van de eikenkrans is gestoken.

Gedragen tijdens de eenwording en, zoals gezegd, volgens de vorige eigenaar tot in 1991, toen hij het uit een verlaten voormalig Volksmarine-kantoor haalde.

Trageweise: 1990-1991.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Twijfelde even of ik dit hier, of bij de "nieuwe aanwinsten" moest plaatsen. Aangezien ik nog wat uitleg wil geven (in de "docent"-mood), toch maar in m'n verzameling-topic geplaatst.

Bij deze: hij is dus binnen! 14.2kg pure kwaliteit!
Afbeelding

Een overzichtje van wat u ziet:
-Dienstjasje "oude stijl" zonder Paspelierung (zie verderop).
-Paradejasje met Armelpatten (zie verderop).
-Wintermantel
-Schirmmutze
-Wintermutze
-Schiffchen
-Shawl
-4 paar sokken
-2x Diensthose
-1x Stiefelhose
-1 paar Stiefel
-1 paar Sportschuhe
-1 paar Ausgangsschuhe
-4 grijze overhemden
-1 wit overhemd
-2 stropdassen
-Dienstkoppel
-Paradekoppel
-5 paar losse schouderstukken (felddienst en gewone versie)
-Kragenbinde

Dus... :P

Heb even mijn twee favoriete sets eruit geplukt, voor verder onderzoek!

1. Paradeuniform
Afbeelding

Pet uit 1975 (hoort eigenlijk een stahlhelm op, maar goed), jasje uit 1977. Armelpatten werden door alle afdelingen vanaf 1956 gebruikt, tot en met 1982 - toen parade- en dienstuniformen volledig gelijk werden gemaakt. Deze hauptmann (van de Medizinische Dienst van de Luftverteidigung) draagt de metalen kraagspiegels met de grijze waffenfarbe op zijn uniform. Deze werden in 1966 ingevoerd, waarbij de ze handgestikte metaaldraad-spiegels vervingen. Vanaf 1984 vervingen deze metalen kraagspiegels ook de textielen kraagspiegels op het dienstuniform (deze laatsten werden tot eind jaren '80 doorgedragen).

2. (stabs)Dienstuniform
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De luftverteidigung kende, in navolging van de luftstreitkrafte, nooit uniformen met zwarte kraag. De stijl was altijd open, "blanke" kraag. Hier afgebeeld is een jasje, gemaakt in het eerste kwartaal van 1964. In deze tijd hadden dienstuniformen nog geen blauwe wapenkleur (Paspelierung) bij de mouwen - dit werd pas rond 1975 ingevoerd.
Dit uniform heeft nog vele kenmerken van een "vervlogen tijd" wat betreft de uniformtraditie. Zo heeft het zigzag-stiksel op de kraag en een tasje voor noodverband onderaan het jasje (aan de binnenkant, ter hoogte van het rechterbovenbeen ongeveer). Ik meen dat beide ook in uniformen uit de Tweede Wereldoorlog voorkwamen?

De stof is dik en meer wollig - de schouders hebben een hele stevige, karton-like vulling, waardoor het lijkt alsof de man in kwestie enorm breed was.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door laurens jan »

Erg intressant zo'n set van 1 persoon!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Zeker! Jammer alleen dat er niet ook een naam in stond, zoals dat bij 2 andere sets in mijn bezit wel zo is (1 daarvan heeft zijn naam letterlijk overal in geschreven), maar goed, je kan niet alles hebben ;-)

Oh, en een tip tussendoor: "always check the pockets"! Deze Hauptmann heeft mij nog een kam en een originele "1 Pfennig" uit de DDR meegegeven :P
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
laurens jan
Lid
Berichten: 1117
Lid geworden op: 16 jun 2012, 11:04
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 6 keer

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door laurens jan »

Dat lijkt er meer op!
Heb ik ook een keer gehad bij een wo2 uniform!
altijd leuk
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door asjemenou »

Jan Klaassen schreef:Zeker! Jammer alleen dat er niet ook een naam in stond, zoals dat bij 2 andere sets in mijn bezit wel zo is (1 daarvan heeft zijn naam letterlijk overal in geschreven), maar goed, je kan niet alles hebben ;-)
Mooie verzameling heb je zo. :) Op de één of andere manier blijf ik de DDR militaria apart vinden. Het heeft ook een apart luchtje en dat bedoel ik dan ook letterlijk. Gebruikte objecten vind ik dan ook het mooist.
Jan Klaassen schreef:Oh, en een tip tussendoor: "always check the pockets"! Deze Hauptmann heeft mij nog een kam en een originele "1 Pfennig" uit de DDR meegegeven :P
Mijn bescheiden DDR verzameling is hoofdzakelijk voor 1992 aangekocht. Mijn voorkeur ging hierbij uit naar gebruikte objecten zodat je redelijk zeker kon zijn dat ze nog in de DDR tijd waren gebruikt. Ik maakte er dan ook altijd een sport van om de gebruikte objecten eruit te vissen.
Vandaag de dag is dat al moeilijker vast te stellen omdat bijvoorbeeld een uniformjas jarenlang door een DDR reenactor kan zijn gebruikt.
Zo vond ik in de zakken van een jas van een velddienstuniform een DDR 5 Pfennig muntstuk en de resten van een wikkel van een DDR chocoladereep.
Namen in of op DDR uitrustingsstukken komen wel meer voor en geven zo'n uitrustingsstuk een persoonlijk tintje.
Wat ook frappant aan DDR producten is dat men in sommige gevallen liever de tekst op een verpakking handmatig wijzigden dan dat men de verpakking bij een volgende drukgang aanpaste.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Memory »

Wederom geniet ik weer van je uitleg!
Betreft de ''brede mannen bouw'' van deze jasjes, daar heb ik er ondertussen ook wat van. 'T valt mij daarbij op, dat het inderdaad bij de wat oudere jasjes voorkomt. welke kleur heeft de Shawl precies? is dat een grijze of meer een groene kleur?

Sportschuhe, daar moet ik nog ooit eens een paartje van opkopen. heb momenteel heel erg veel paren laarzen hier staan, ook verschillende versies, maar moet aan de schoenen nog beginnen....

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Memory schreef:Wederom geniet ik weer van je uitleg!
Betreft de ''brede mannen bouw'' van deze jasjes, daar heb ik er ondertussen ook wat van. 'T valt mij daarbij op, dat het inderdaad bij de wat oudere jasjes voorkomt. welke kleur heeft de Shawl precies? is dat een grijze of meer een groene kleur?

Sportschuhe, daar moet ik nog ooit eens een paartje van opkopen. heb momenteel heel erg veel paren laarzen hier staan, ook verschillende versies, maar moet aan de schoenen nog beginnen....

Alex
Het schijnt inderdaad vaker voor te komen bij oudere jasjes; die lijken toch wat minder gestandaardiseerd te zijn geweest, waar jasjes uit de jaren '80 in feite allemaal gelijk zijn.
Wat anderen ook opviel (op het WAF), is dat het '64-jasje ook erg brede "lapels" heeft, waar dit bij anderen altijd kleiner was (zie bijvoorbeeld het paradejasje).

Shawl is lichtgrijs - ligt op de foto rechts, net boven (achter) de sportschuhe.

Tja, die sportschuhe zijn niet zoveel speciaals hoor ;-) Kwamen toevallig met de set, jammer dat het felgekleurde pakje er niet meer bij zat (geel hemd, rood broekje)! Laarzen... pfff, spreek me er niet van. Daar heb ik inderdaad ook veel paar van staan. Zijn ooit eens 10 paar tegelijk binnengekomen - vreselijk. Nu terug naar 7 paar in totaal, met 3 paar in de verkoop. Na gut, ze zijn erg mooi maar nemen gewoon veel ruimte in.
Vooral de paradeversie, glad- en glanzend leder - en dan liefst nog het vroegere model (met gedeeltelijk "houten" zool) zien er super uit!
Was zelf vooral op zoek naar die uitgaans-schoenen (nette zwarte schoenen met stempel), ook al schijnen die van de meest miserabele kwaliteit ooit te zijn...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: De verzameling van: Genosse Jan Klaassen

Bericht door Memory »

Oeps, zag de shawl even over t hoofd. Heb momenteel 24 paar laarzen, ook. De mooie oude modelletjes. De klinken ook fijner met dat hout ;)

Heb je trouwens ook van de half stoffen/vilt laarzen?

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Plaats reactie