Het Grote Armbanden Topic

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jabnus »

In navolging van het schouderstukkentopic en in een poging wat meer leven in de brouwerij te krijgen, is hier een armbandentopic. Kijk ernaar uit om te leren van de exemplaren in de verzamelingen van de mede forumleden. Heb je iets liggen: post het dan aub, op die manier kunnen we allemaal weer wat wijzer worden.

Ben bang dat mijn eigen bijdragen vooral het meer gangbare spul zal zijn, maar het is een begin zullen we maar zeggen:
armbandjes1.jpg
Armbandjes2.jpg
De onderste twee grenstruppen maar erbij gelegd omdat het anders ook zo een lege foto is :lol:
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jabnus »

En een paar andere:
Armbandjes3.jpg
Ik zal straks eens kijken wat er op mn jasjes zit en die ook op foto zetten.

groeten,
Gaston
Gebruikersavatar
pietertje
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:42
Locatie: Rijssen

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door pietertje »

de 2e en 4e van de eerste foto heb ik geloof ik nog niet zo vaak gezien,
de laatste foto met de marinearmbanden zijn zowiezo wat zeldzamer, mooie stukken;)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jan Klaassen »

Leuk topic! Armbanden zijn toch ook zo'n typisch Duits ding, en bij de DDR konden ze er ook wat van! Ik denk dat we aan deze niet veel meer toe te voegen hebben...!

ps; vooral de GST-armbanden doen 't 'm natuurlijk :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jabnus »

Hoi,

Hoe bedoel je niet veel meer toe te voegen? Ik was in de veronderstelling dat de DDR echt veel verschillende armbanden heeft gemaakt? Ik heb zelf in ieder geval geen idee wat er allemaal gemaakt is, maar wel dat er veel meer zijn gemaakt dan de paar die ik hierboven heb gepost?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jan Klaassen »

Ik denk dat je dat dan nog wel zal tegenvallen! In WO2 hadden ze er echt vele tientallen, maar in de DDR werden ze pas vanaf de jaren '60 gebruikt. Daarvoor zijn er, zover ik weet, nog geen "Aermelbander" gebruikt door de KVP/NVA. Het aantal valt daardoor toch best wel mee.

Nog een aantal toevoegingen (deze had ik toevallige nog staan, anderen zou ik nog even moeten fotograferen):

1. Zivilverteidigung. Zit in dit geval op een ZV-wintermantel, heb 'm ook op een uniform van een oberstleutnant, en 1 op een jasje van een feldwebel.
Afbeelding

2. Militaermusikschueler. In dit geval 1. Studienjahr.
Afbeelding
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Memory »

Ik heb er op Militracks toch ook weer wat weten binnen te slepen :)

Afbeelding
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jabnus »

Die wirkungsbereichsleiting is mooi zeg, kende die nog niet eens :shocked:
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Memory »

Ik moet ook toegeven dat ik daar erg lang naar gezocht heb, gister kwam ik hem dan alsnog tegen :)
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jan Klaassen »

Ah toch ook DDR-militaria in Overloon (was ik nu toch maar meegegaan x))! Wirkungsbereichts-Leitung is natuurlijk van de Feuerwehr (volgens mij van de beroeps?), maar waar is die precies voor?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Memory »

wirkungsbereichs-leitung is inderdaad de beroepsbrandweer, maar doch meer militair gerelateerd.

De vrijwillige brandweer deed de ''gewone'' branden en werd eventueel ondersteund door de wirkungsbereichs-leitung. inspecties en dergelijke werden ook door de wirkungsbereichs-leitung verzorgd.al was de vrijwillige brandweer vaak ook opgenomen in de een staats gecontroleerde organisatie, daar in tegen stond de wirkungsbereichs-leitung rechtstreeks onder de staat.

Op overloon was inderdaad het een en het ander van de DDR te vinden...
heb nog een mooi contact met een handelaar voor schouderstukken gelegd :)

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jan Klaassen »

Bedankt voor de info! MdI is niet mijn onderdeel, dus daar is nog een hoop nieuws te leren ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jan Klaassen »

Aangezien mijn medaille-setjes nog allemaal netjes opgeborgen zitten in verhuisdozen, zal ik het vooral van dit topic moeten hebben! :roll:

Hier nog enkele toevoegingen, waarmee het lijstje toch bijna volledig is!

1. Erich Weinert Ensemble. Een "elite-onderdeel" met musici, dansers en dat soort talenten. Erg mooie armband, misschien alleen nog verslagen door de ZV!
Afbeelding

Dan een aantal armbanden, die eigenlijk niet echt armbanden zijn in de zin van de anderen hier in dit topic. Het zijn namelijk geen aanduidingen van speciale legeronderdelen, maar een positie-aanduiding. De zilveren "Kolbenringe" gebruikten ze volgens mij in het Derde Rijk ook al, in de DDR worden ze gebruikt (om beide armen) als teken van een Hauptfeldwebel (geen rang, wel positie). Volgens mij een beetje te vergelijken met Sergeant-Majoor?
Hoe dan ook, er zijn twee versies van deze rang. Ten eerste die voor Feldwebel, ten tweede die voor Fahnriche (meestal zijn het hogere Feldwebel en Fahnriche). Ze verschillen in uiterlijk niet, maar in positie wel.

2. Kolbenringe Hauptfeldwebel, rang Stabsfeldwebel.
Afbeelding

3. Kolbenringe Hauptfeldwebel (de naam Spiess werd volgens mij in de DDR nooit echt officieel gebruikt, maar is onder verzamelaars wel aanwezig), rang Stabsoberfahnrich.
Afbeelding

Het ziet er natuurlijk helemaal top uit met 2 armbanden aan de arm! :mrgreen: De foto's zijn een beetje donker, met flits bleek het uiteindelijk beter te werken...

2a. Stabsfeldwebel (HfW) Wachregiment F. Engels.
Afbeelding

3a. Stabsoberfahnrich (HfW) Grenztruppen der DDR.
Afbeelding
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Memory »

Het Erich Weinert Ensemble is er ook nog in een VM versie. heb jij die ook in het bezit, want zou hem graag eens zien!
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het Grote Armbanden Topic

Bericht door Jan Klaassen »

Nee, die heb ik helaas niet in het bezit. En hij bestaat wel in VM-versie, maar mocht je eens aan uniformen beginnen: ze hebben nooit op uniform gezeten bij de VM, dus die sowieso niet kopen ;)
De VM-versie is zelfs NOG mooier, da's toch wel het best haalbare!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie