DDR Medaille en Speldjes SETJES topic

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

DDR Medaille en Speldjes SETJES topic

Bericht door Jabnus »

Er zijn hier op het forum in de DDR sectie al redelijk wat topics met uniformen en uitrusting, maar topics speciaal voor medailles en/of speldjes missen nog een beetje. Nu verzamel ik zelf DDR alleen af en toe als zijprojectje, maar sommige medailles en speldjes zijn gewoon te leuk om te laten liggen. Mag ik aannemen dat meer mensen hier zo over denken?

Dit topic is niet bedoeld voor elk los speldje of elke losse medaille, maar meer voor complete setjes met betrekking tot een bepaald verzamelthema. Heb je dus ergens een compleet setje medailles of speldjes van: post dan aub een leuke overzichtsfoto. _/-\o_

Om het topic op te starten is hier een setje Medaillen für ausgezeichnete Leistungen 1951-1969 (link is klikbaar)
Ausgezeichnete-Leistungen1.jpg
Ausgezeichnete-Leistungen2.jpg
Het is interessant om te zien dat de 1951 medaille een tikkeltje groter is dan de andere jaren. De medaillen van 1952 to en met 1956 zijn van een iets betere kwaliteit dan de jaren daarna. Voor de jaren 1967, 1968 en 1969 werd er een medaille uitgegeven zonder jaartal, maar met een "glad balkje". Van de medaille zijn ook kleine speldjes uitgegeven, onder andere aan een lange speld en met minibalkje. (Helaas kan ik het vermaledijde ding zo snel niet meer vinden, zal het in de toekomst in deze post editten).

mvg,
Gaston
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: DDR Medaille en Speldjes SETJES topic

Bericht door Memory »

Ik zal eens kijken wat ik allemaal heb, heb gisteren een complete lading binnengekregen..

Heb jij die met activist eronder ook Gaston?
Want die horen er ook nog bij ;)

Alex
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: DDR Medaille en Speldjes SETJES topic

Bericht door Jabnus »

Hoi Alex,

De meeste Aktivisten heb ik wel denk ik, maar geloof dat er nog een stuk of 3 of 4 missen. Zal komend weekend eens gaan spitten (en dat is misschien ook weer een goede reden om de set te gaan completeren ;-) )

Nog even over de vorige foto: de 1957 versie heeft een 7 jaren plan medaille eraan hangen, ipv een 5 jaar. De 7 jaren plannen medailles hoorden eigenlijk pas vanaf 1961 eraan bevestigd te zijn. Wat vinden jullie, zal ik die 7 eraf halen en vervangen door een 5 jaar (heb nog wat dubbele) of was dit iets wat vaker voorkwam? Ik kan me voorstellen dat iemand misschien naderhand de 5 heeft vervangen door een 7? Op zich kan zonder schade de boel vervangen worden, maar ik hou er niet van om met medailles te kloten. Alleen als dit echt een foute combinatie is wil ik hem vervangen.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: DDR Medaille en Speldjes SETJES topic

Bericht door Memory »

Naar mijn mening, kan dit best zo...
Mijn familie komt zelf ook uit de DDR en ik weet dat bijv mijn opa's broer hem zelf ook later heeft vervangen voor een 7...
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: DDR Medaille en Speldjes SETJES topic

Bericht door Memory »

Gisteren al bekend hier, nu nogmaals. want ze horen wel bij mekaar :D

Afbeelding
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jabnus
Lid
Lid
Berichten: 488
Lid geworden op: 29 jan 2011, 20:27

Re: DDR Medaille en Speldjes SETJES topic

Bericht door Jabnus »

Goldene Eins:
Goldene-Eins.jpg
Plaats reactie