Dure DDR-items anno nu

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

rajbrns schreef:Ondanks dat ik totaal niet geïnteresseerd ben in NVA/DDR, toch maar eens goed opletten op de rommelmarkten :mrgreen:
Had niet verwacht dat het nog zoveel geld waard is.
Als je dit op rommelmarkten vindt wil ik graag weten waar en wanneer die gehouden worden :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door rajbrns »

Jan Klaassen schreef:
rajbrns schreef:Ondanks dat ik totaal niet geïnteresseerd ben in NVA/DDR, toch maar eens goed opletten op de rommelmarkten :mrgreen:
Had niet verwacht dat het nog zoveel geld waard is.
Als je dit op rommelmarkten vindt wil ik graag weten waar en wanneer die gehouden worden :mrgreen:
Ik houd je op de hoogte haha :lol:
Verzamel items van het Derde Rijk
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

Ik wilde graag dit lotje als "tip" opgeven - helaas heeft iemand via de achterdeur de set weten weg te kapen. Waarschijnlijk voor een bijzonder hoge prijs:

#18
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In deze set onder andere 2 absolventenabzeichen (foto 2 - de "driehoekjes"): voor officieren met een diploma van een civiele Universiteit of Hogeschool. Links het wat "nieuwere" model, met "NVA" (denk de versie van 1985-1986) en een cataloguswaarde van €75. Rechts de oudere versie die minstens net zoveel moet opbrengen. Op dezelfde foto is helemaal bovenin te zien een Dienstlaufbahnabzeichen (DLA) fur Fliegeringenieurtechnisches Personal der Luftstreitstreitkrafte, gedragen in de periode 1980-1982. Bijzonder zeldzaam, met een CW van maar liefst €250! Daar onder de vroegere versie, die echter gedurende de hele periode 1967-1980 is gedragen en daarom vaker voorkomt. CW, afhankelijk van versie, tussen €50 en €70.

Het laatste mooie item is te zien op foto 3; helemaal bovenin (het Staatswapen met "vleugels"). DLA voor Flugzeugtechniker met een CW van €220. Gedragen in de periode 1960-1967.

Als we de catalogi mogen geloven valt dit perfect in het dure leven van een DDR-verzamelaar: voor de 5 genoemde items mag rond de €650 worden neergeteld! En dan nog afgezien van de andere kleine speldjes - waar volgens mij alleen niet veel bijzonders meer tussen zit... Opletten op de rommelmarkten dus!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

Nog twee vreemde eenden in de bijt...

#19
Afbeelding

Paradeuniform. Punt. Zo simpel is het. Jasje met Armelpatten (jasje zo gedragen 1974-1982), Achselschnur, een paar medailles, Akademieabzeichen, pet, Feldbinde en twee broeken. Waarom het €223,22 moest kosten is mij een raadsel... Al koop je alles los, inclusief verzendkosten - dan nog blijf je hier onder.

#20
Afbeelding

En nog zo een! Ok, Fallschirmjager-uniformen zijn gewild en wat minder vaak voorkomend. De baretten worden al "gefaket" (en niet zo'n beetje ook) - dus een ok-baret is wel wat waard. Verder wat mooie medailles (waaronder een Kampforden in Brons) en ook hier weer Achselschnur en riem. Totaal ging voor €322,40 over de toonbank! Word ik blij van - zo'n uniform kan ik ook best samenstellen uit losse delen die hier liggen :roll:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

En tijd voor nog een update met een paar mooie items van de afgelopen week :mrgreen:

#21
Afbeelding
Afbeelding

Te beginnen met een Top-Tip! Mocht je nu een DDR-verzameling willen gaan aanleggen, zorg dan ook voor een goed deel Volksmarine-uniformen! Deze set van twee Kieler Hemden, met best veel Dienstlaufbahnabzeichen, kostte wel €201! Volgens mij in tegenstelling tot WoII-militaria zit bij DDR-militaria het grote geld wel bij de marine-afdeling!

#22
Afbeelding
Afbeelding

Generaliteit doet het altijd goed! Deze bijzonder mooie Stiefelhose met de rode biezen deed €357.07. Of het een originele hose betreft durf ik niet te zeggen - maar hij is in ieder geval wel Washbar! En dat is handig, met de luchtjes die er soms in zitten :evil:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

#23
Afbeelding
Afbeelding

Een mooie, vroege, kokarde! Gedragen door officieren van de luchtmacht - waarbij de "propeller" natuurlijk bovenin de pet gedragen werd (waar in de periode 1935-1945 nog een adelaar zat, om het zo maar eens uit te leggen). Met de Schwarz-Rot-Gold "bullseye" in het midden. Deze variant is bijzonder zeldzaam, aangezien een groot deel na 1961 is doorgedragen, waarbij de SRG-bullseye werd vervangen door het Staatswapen. Dat de originele kokarde daarbij verwoest werd, leek niemand toen iets te deren. €141.00 voor deze items is stevig, maar misschien wel logisch...! Gedragen van 1956 tot in 1961.

#24
Afbeelding
Afbeelding

En zo ziet een totaalplaatje van zo'n vroege pet er dan uit. Toevallig ging ook deze afgelopen week onder de hamer. Mooi stuk - geen overdreven draagsporen, maar wel een hoop "karakter". Uit II/1956, met de gewilde DDR/I-stempel! Daarnaast dus ook hier de SRG-bullseye en propeller uit "metaaldraad", Pappschirm (in tegenstelling tot de latere petten, die een plastic "klep" hadden). Een kokarde voor €141, een hele pet voor €489.88!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

En weer een week groot geld!
Vooral veel klein materiaal deze keer.

#25
Afbeelding

Deze riem, met een bijzonder mooi koppelslot, was wat de KVP gebruikte om de broek op te houden. Misschien iets te nieuw voor de leeftijd...? Met €101 niet een enorme klapper - maar hij hengelt wel mooi het tienvoudige binnen van zijn latere soortgenoten.

#26
Afbeelding

Schutzenschnur Artillerie, 1957-1960. Met 14 knopen, als het goed is nog niet uit kunststof, maar een soort ijzerdraad. Met €134, om de vergelijking nog maar eens te maken, dik 25x duurder dan zijn opvolgers.

#27 & #28
Afbeelding
Afbeelding

Ook deze interimsspangen worden steeds duurder. Gebruikt tot halverwege de jaren '70, toen ze vervangen werden door de makkelijkere, en vooral goedkopere, papieren "inschuivers". Dit is nog mooie kwaliteit uit stof. Met €70,99 voor de 7-voudige, en €80 voor de 9-voudige ziet men dit in de prijs ook terug.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

#29
Afbeelding

Dit embleem werd op de linker (vanuit de persoon gezien) borstzak gedragen en gaf aan dat het lid van de LuSK een piloot was. Gedragen tot 1957 - en 1 van de weinig emblemen die in stof op de "voorkant" van het uniform zijn gedragen. Dat doet me dan weer denken aan het WOII-Duitse DKiG, wat volgens mij ook in stof uitgegeven kon worden... Met €110,58 is dit item toch iets goedkoper dan zo'n DKiG...

#30
Afbeelding

Eveneens voor piloten: een Qualifikationsabzeichen (Quali), 3de klasse. Versie gedragen in de late jaren '50 en daarmee flink zeldzaam. €133,13 is er voor betaald, en dat terwijl het niet veel groter dan een setje 2-euro-munten is.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

Over kleine items gesproken, de laatste twee van vandaag:

#31
Afbeelding
Afbeelding

Het Leistungsabzeichen der NVA - persoonlijk vind ik het een van de mooiste onderscheidingen! Zware kwaliteit (later werd dat natuurlijk ook steeds minder, maar goed) en een mooie uitstraling. Moderne versie brengt zo'n €5 op. Dit item, met "nageslagen" Staatswapen en nummering deed €101. Ook hier niet veel groter dan een setje 2-euro-munten... Maar het kan nog gekker!

#32
Afbeelding

Een Leistungsabzeichen met nageslagen embleem is ooit zijn leven begonnen als de badge hierboven: zonder embleem. Hoogst zeldzaam (omdat een deel dus is doorgegaan, maar dan MET embleem) en schijnbaar erg gewild. €272 is geen kleine eindprijs voor zo'n klein item!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Kugelblitz »

Die geborduurde emblemen zijn erg mooi, doen inderdaad denken aan de WO2 uitvoeringen. Zo'n paar vroege petten zou ik nog best willen hebben, helaas zijn ze moeilijk te vinden.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

Kugelblitz schreef:Zo'n paar vroege petten zou ik nog best willen hebben, helaas zijn ze moeilijk te vinden.
Een paar zelfs? Ik geef het je te doen :lol: Daar zal je lang voor moeten zoeken, want inderdaad: die komen bijna nooit voorbij...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door coco »

Excuses voor het uppen maar er staat een foutje in.

"Dit embleem werd op de linker (vanuit de persoon gezien) borstzak gedragen en gaf aan dat het lid van de LuSK een piloot was. Gedragen tot 1957 - en 1 van de weinig emblemen die in stof op de "voorkant" van het uniform zijn gedragen. Dat doet me dan weer denken aan het WOII-Duitse DKiG, wat volgens mij ook in stof uitgegeven kon worden... Met €110,58 is dit item toch iets goedkoper dan zo'n DKiG..."

Alle Duitse medailles werden op de linker borst gedragen (gezien vanuit de persoon(waarmee je waarschijnlijk de drager bedoeld)). Het DKIS, DKIG en Spanienkreuz werd juist aan de rechterkant (vanuit de persoon gezien) gedragen ;).
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

Klopt coco - dat weet ik. Dat stukje over de linker borstzak ging ook alleen over dit LuSK-abzeichen. Maar de manier van aanbrengen en productie (in stof), deed me wel weer aan de DKiG denken, die dat immers ook kon zijn. Bedankt in ieder geval voor de toevoeging :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door coco »

Er zijn ook andere medailles in stof gemaakt, onder andere wat soort flieger abzeichen, maar ook het flakkampf abzeichen, fallschrimjager abzeichen en zelfs verwundenten abzeichen in alle drie de kleuren!
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het dure leven van een DDR-verzamelaar

Bericht door Jan Klaassen »

Kijk, dat wist ik dus weer niet (is ook niet mijn gebied he, dus daar kan ik nog mee wegkomen :lol: )! Zeker die VWA's - bedankt voor de info!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie