DDR verzameling (tot nu toe)

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fennek-17
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2018, 17:20

DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door Fennek-17 »

Goedemiddag allemaal,

een paar maanden terug ben ik lid geworden van het forum, maar ik wist steeds maar niet wat ik als eerste post moest doen. Dus bij deze begin ik maar met het delen van mijn kleine DDR verzameling. Ik ben begonnen (en nog steeds bezig) met militaria en non-militaria van het Derde Rijk en ben gaan uitbreiden met de DDR. Ik heb nog geen echte voorkeur voor een DDR onderdeel of organisatie, maar bijvoorbeeld de trouwe dienst medailles van de bewaffneten Organen des Ministeriums des Inern vind ik wel erg interessant.

Mvg, Rik
Bijlagen
DDR 1.jpg
DDR 2.jpg
DDR 3.jpg
DDR 4.jpg
DDR 5.jpg
DDR 6.jpg
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door patrickh »

Ziet er al goed uit!
Gebruikersavatar
Fennek-17
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2018, 17:20

Re: DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door Fennek-17 »

Dank je! Zo langzaamaan wordt het wel wat.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door asjemenou »

Leuke verzameling heb je. Zelf heb ik een kleine collectie DDR Grenztruppen.
Het meeste hiervan heb ik aangeschaft in de periode 1989-1992. Met de 9e november in het vooruitzicht wordt de interesse voor dit verzamelgebied weer enigszins gewekt. :)

Is de DDR Reisepass in je collectie ingevuld? Zijn de stukken steen op je foto's afkomstig van de Berlijnse Muur?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Fennek-17
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2018, 17:20

Re: DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door Fennek-17 »

De Reisepass is ingevuld inclusief 3 maal visum om naar West-Duitsland te mogen reizen. Ik zal morgen bij daglicht een paar foto's van de Reisepass maken en plaatsen.

Beide stukken steen heb ik van mijn opa gekregen.
Het kleine stuk steen staat er eigenlijk zodat ik de linker medaille doosjes er geopend tegenaan kan zetten. Volgens mijn opa heeft hij deze lang geleden meegenomen van de plek waar de Berghof heeft gestaan.
Het grote stuk steen is wel afkomstig van de Berlijnse muur en dan van de Oost-Berlijnse zijde, ook door mijn opa zelf meegenomen.
Gebruikersavatar
Fennek-17
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2018, 17:20

Re: DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door Fennek-17 »

Goedemorgen,

Zoals gezegd heb ik nog een aantal foto's van de Reisepass gemaakt. De drie visa in de Reisepass zijn allen afgegeven om de grensovergang bij Gerstungen over te mogen gaan. Helaas weet ik niet de reden van de reizen naar West-Duitsland.
Reisepass 1.jpg
Reisepass 2.jpg
Reisepass 3.jpg
Reisepass 4.jpg
Mvg, Rik
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door asjemenou »

Een leuk object. Mogelijk is de draagster van het paspoort op familiebezoek in West-Duitsland geweest. Veel Oostduitsers hadden familie in West-Duitsland en omgekeerd. Tot 1945 waren de beide Duitslanden tenslotte één land geweest.

Het paspoort vermeldt dat de vrouw in 1925 in Breslau, het huidige Poolse Wrocław is geboren. Vanwege de "poloniseringscampagne" van de Poolse Volksrepubliek moesten de nog aanwezige Duitse inwoners van deze stad in 1947 vertrekken. Tot zover deze nog niet eerder waren gevlucht voor het oprukkende Rode leger. Gelet op haar geboortedatum heeft ze hier zeker iets van meegemaakt.
Schermafbeelding 2018-11-10 om 22.39.56.png
Naar West-Duitsland uitreizen als DDR burger zijnde was zeker niet vanzelfsprekend. Daar ging een uitgebreide screening aan vooraf. In het paspoort staat vermeldt dat de vrouw getrouwd was. Mocht de vrouw het besluit hebben gehad om na haar uitreizen niet meer terug te keren naar de DDR dan zou haar man en familie hier zeker de gevolgen van hebben ondervonden. Het kon zomaar zijn dat hij z'n baan of huis hierdoor zou verliezen. Daarnaast zou contact in de vorm van briefverkeer e.d. sowieso dan niet meer mogelijk zijn geweest.
De visa in het paspoort zijn erg interessant. Deze zijn afgegeven in Merseburg wat zo'n 20 km. ten westen van Leipzig ligt.
Bovenaan de pagina staat de gestempelde tekst; "DM 10 ausgehändigt Industrie- und Handelsbank (IHB) der Deutschen Demokratischen Republik". Dit is een stempel met een verhaal.
De afkorting DM zal vast voor Deutsche Mark staan. De draagster van het paspoort zal vanwege haar reis naar West-Duitsland bij de IHB 10 Duitse (west) Marken hebben aangekocht.
Vreemde valuta aankopen bij een bank of grenswisselkantoor lijkt voor ons de gewoonste zaak van de wereld maar dat was het in de DDR zeker niet. Sterker nog, het bezitten van westerse valuta was in de DDR verboden. De reden hiervan was dat het land niet genoeg westerse deviezen in reserve had. Het luttele bedrag van 10 DM was dan ook vast wel het maximale wat je als DDR burger zijnde kon aankopen, als je hier al toestemming voor kreeg.
Ik denk dat het voor hen ook een dure transactie was. Officieel was de koers 1 Westmark voor 4 Ostmark maar ik meen wel eens te hebben gelezen dat voor de Oostduitsers de koers zelfs 1:10 of 1:15 was.
Daarentegen kwam je al westerse toerist in de DDR ook bedrogen uit. Elke dag dat je in het land verbleef moest je 25 Westmark omwisselen voor 25 Ostmark. Een onwerkelijke koers van 1:1 terwijl deze dus officieel 1:4 was.
Komt bij dat het een flinke opgave was om elke dag 25 Ostmark op te maken weet ik uit eigen ervaring. Voor ons westerlingen was alles spotgoedkoop in de DDR . Bij het uitreizen kon je de Ostmarken niet omwisselen. Je mocht ze niet uitvoeren. Had je aan het einde van je verblijf in de DDR nog Ostmarken over dan was je deze kwijt.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Fennek-17
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2018, 17:20

Re: DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door Fennek-17 »

Bedankt asjemenou voor de aanvullende informatie. Erg interessant. Dat van de West Mark en Ost Mark heb ik inderdaad regelmatig van mijn opa te horen gekregen. Die zegt ook altijd moeite hebben moeten doen om de ost marken op te maken, als dat al lukte.
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door Volkspolizei »

Welkom op het forum!
Leuke verzameling!
Het is al een tijdje erg stil op het forum, mijn collectie staat momenteel ook in de "slaapstand".
Ga zelfs binnenkort de collectie wat uitdunnen.
Zelf heb ik een twintigtal Reisepassen, leuk spul.
Geniet van je collectie!
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Fennek-17
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 aug 2018, 17:20

Re: DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door Fennek-17 »

Bedankt voor je reactie Volkspolizei.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: DDR verzameling (tot nu toe)

Bericht door patrickh »

Goede info!
Plaats reactie