Leer verouderen, Hoe?

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
Limburger89
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2010, 17:25

Leer verouderen, Hoe?

Bericht door Limburger89 »

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje weten jullie misschien een manier om y-strap en andere dergelijk repro leer spul
van de duitsers te verouderen? Want het de Repro items blinken in mijn ogen nog wel een beetje te veel.
Nu mijn vraag. heeft er iemand ervaring mee? Of heeft iemand handige tips?
limburger89,
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: Leer verouderen, Hoe?

Bericht door 779 »

Je kunt donkere ledercreme of schoensmeer erop doen om de bling weg te halen. Daarnaast 3 keer re-enacten en het is al vies :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Leer verouderen, Hoe?

Bericht door Kugelblitz »

Lichtjes opschuren met fijn schuurpapier aan alle kanten. Tevens op de delen die veel te verduren krijgen, wat extra beschadigingen aanbrengen met grover schuurpapier, donker meubelvet etc. Wat flinke halen met een schroevendraaier willen ook nog weleens dienst doen, maar wel gecontroleerd!
Tenslotte gewoon vaak oprollen en weer ontrollen, weer oprollen etc. om de stugheid eruit te krijgen.

Zijn talloze manier om dit te doen, beste is gewoon zelf experimenteren, kan niet echt misgaan, mits je met beleid te werk gaat!

Groet, Kugel!
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Heideroos
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 okt 2007, 22:03

Re: Leer verouderen, Hoe?

Bericht door Heideroos »

Waarom zou je? ff serieus.
destijds werd nieuw spul uitgereikt!
Als je erover nadenkt is het een raar idee om re-enactment uit te voeren met spul wat er - expres - 65 jaar oud uitziet..
Leuk voor repro spul wat gemend met origineel op een pop moet.. maar niet voor re-enactment.
Hancock. I've got lunatics laughing at me from the woods. My original plan has been scuppered now that the jeeps haven't arrived. My communications are completely broken down. Do you really believe any of that can be helped by a cup of tea?
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Leer verouderen, Hoe?

Bericht door Kugelblitz »

Heideroos schreef:Waarom zou je? ff serieus.
destijds werd nieuw spul uitgereikt!
Als je erover nadenkt is het een raar idee om re-enactment uit te voeren met spul wat er - expres - 65 jaar oud uitziet..
Leuk voor repro spul wat gemend met origineel op een pop moet.. maar niet voor re-enactment.
Wellicht doelt hij meer op een 'gebruikte look', inplaats van 65 jaar oud. Bij uitreiking werd inderdaad nieuw spul verschaft, maar na een paar weken door de modder kruipen in allerlei weersomstandigheden was de 'nieuwigheid' er wel zo'n beetje vanaf.
Als ik een week lang een spijkerbroek zou dragen zou hij er al een beetje vuilig uit zien, kun je nagaan hoe snel het met uniformen en uitrusting gaat.

Groet, Kugel! :mrgreen:
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Leer verouderen, Hoe?

Bericht door Erik »

Gewoon gebruiken. Na gebruik reinigen, opnieuw in het vet of wat je daar maar ook voorgebruikt. Ook tijdens de uitvoering kun je je leerwerk onderhouden, is ook nog eens historisch correct.
Alle flauwekul over stukkies afschuren, in het maanlicht leggen, vier keer boven je hoofd zwaaien etc. zou ik niet aan beginnen.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie