Jan Klaassen schreef:Kugelblitz schreef:
Dan je hiermee een stukje geschiedenis 'verpest' vind ik zelf niet zo'n argument aangezien deze jasjes geen zak kosten en ook nog bij hopen te krijgen zijn. (Ben dan ook geen DDR/NVA liefhebber, haha).

Au
Ooit wordt dit verzamelgebied net zo groot en duur (bijna dan toch) als WOII, en dan zullen heel wat mensen zich voor de kop slaan dat er 'vroeger' zoveel uniformen vernietigd zijn. We hadden ook liever gehad dat na WOII alles netjes opgeborgen was en niet weggegooid/verbrand/omgebouwd tot schep...
Maar goed, ik heb gesproken

Achjoh, het is toch prima hoe het aanbod van WO2 items nu is? Ik zou er echt niet gelukkig van worden als alles dezelfde prijs zou hebben als de DDR militaria. Wat heb ik aan 40 Feldblusen in m'n huis, is de lol er snel vanaf.
Daarnaast is er nog meer dan voldoende overgebleven om musea vol te proppen en om de historie te kunnen analyseren, dus zo erg is het niet gesteld met de WO2 militaria... Als je kijkt hoeveel mensen er in Nederland Duitse WO2 items verzamelen krijg je bijna een beroerte, laat staan in Duitsland, Amerika etc. Aanbod neemt natuurlijk heel geleidelijk af, omdat de vraag sneller groeit dan het aanbod. Die spullen zitten echter gewoon vast in collecties, wat niet betekent dat zer er niet meer zijn, maar ze zijn gewoon niet zichtbaar voor iedereen.
Vraag is ook of de DDR/NVA items ooit dezelfde positie zullen krijgen als de WO2 items. Zal in ieder geval nog wel een hele tijd duren, alvorens het zo ver is.
Laat duidelijk zijn dat ik iedereen zijn verzamelplezier gun en een DDR/NVA verzameling ook best mooi kan vinden maar het is niet zo mijn ding. Tevens houd ik niet van die mensen die om elke verbrande knoop een drama maken, omdat het een historisch item is. Natuurlijk wordt het een probleem wanneer alle DDR jasjes ineens worden omgebouwd, maar zo'n vaart loopt het op dit moment helemaal niet en is dus ook niet echt iets om je zorgen over te maken. Hoeveel depots in het oosten zitten niet nog stampvol met al die spullen, overigens geldt dat ook voor WO2 items.
Echt unieke en historische belangrijke items dienen met grote zorg te worden bewaard voor het nageslacht, maar van een paar jasjes meer of minder waar er miljoenen van circuleren lig ik zeker niet wakker. Het is pas ca. 20 jaar geleden dat de muur gevallen is, die spullen lopen echt niet weg.
Groet, Kugel!
P.S. Ik kan je de website MilitariaCollectibles4You niet aanraden, heb er ooit iets besteld wat op een drama uitliep. Had uitdrukkelijk gevraagd of het echt een mooie repro was (dat zou het zeker zijn!), vervolgens bleek het toch enorm tegen te vallen. Van retourneren was geen sprake, ook al zijn ze daar wettelijk toe verplicht en er werd later ook niet meer gereageerd op mailtjes, toen ik de eigenaar op dat feit wees.