Als gepassioneerde miltariaverzamelaar huiver ik ook bij het verbouwen (lees vernielen) van NVA uniformjassen naar "Wehrmacht/SS uniformjassen".Jan Klaassen schreef:Kugelblitz schreef: Dan je hiermee een stukje geschiedenis 'verpest' vind ik zelf niet zo'n argument aangezien deze jasjes geen zak kosten en ook nog bij hopen te krijgen zijn. (Ben dan ook geen DDR/NVA liefhebber, haha).Au
![]()
Het zal je nog tegenvallen! Ivm WOII kost het idd niet zo veel, maar alles over 1 kam scheren kan al lang niet meer (dat kon in '90 nog)![]()
Ooit wordt dit verzamelgebied net zo groot en duur (bijna dan toch) als WOII, en dan zullen heel wat mensen zich voor de kop slaan dat er 'vroeger' zoveel uniformen vernietigd zijn. We hadden ook liever gehad dat na WOII alles netjes opgeborgen was en niet weggegooid/verbrand/omgebouwd tot schep...![]()
Maar goed, ik heb gesproken

Of de NVA uniformjassen nu zeldzaam zijn of niet je doet zo'n kledingstuk (verzamelstuk) onrecht aan.
Over de zelfzaamheid van Duitse WOII uniformen. 20 jaar na de oorlog kostten deze bij lange na ook niet als wat ze vandaag de dag kosten.
In mijn woonplaats is er zo'n 150 jaar een werkplaats van de Intendance (Centraal Magazijn) geweest. Gedurende de oorlog is dit magazijn eveneens door de Duitsers gebruikt voor opslag van legergoederen. Tot in de jaren 50 heeft men nog opslag gehad van Duitse WOII uniformen. Men bewaarde deze uniformen enkel en alleen om ze te kunnen verkopen aan de lokale stomerij die ze vervolgens gebruikte als brandstof voor het opstoken van de stoomketel!!! Duitse WOII uniformen waren immers goedkoper dan kolen. Als militariaverzamelaar wil je niet weten wat er allemaal aan zeldzaamheid in die stoomketel is opgestookt. Zo ging men om met legergoederen van de gehate Duitse bezetter zo vlak na de oorlog. Had men dit toen niet gedaan dan zou de waarde van Duitse WOII uniformen vandaag de dag waarschijnlijk lager hebben gelegen.
Wie weet wat een NVA uniform over 40 jaar moet kosten.