Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door Erik S. »

Afbeelding

Ben je geïnteresseerd in geschiedenis?
Ben je geïnteresseerd in het Duitse leger en zijn uniform, uitrusting, wapens en voertuigen?
Ben je bereid jezelf hierin te verdiepen in de eenheid, uniform en voorkomen om een authentiek plaatje neer te zetten?
Vind je het niet erg om vuile handen te krijgen of buiten te slapen?
Ben je tussen de 16 en 35 jaar oud en heb je een redelijke tot goede lichamelijke conditie?
Heb je je altijd al voorgesteld hoe het zou moeten zijn aan het front?
Ben jij op zoek naar een hobby waar je een hoop voldoening en kameraadschap terugkrijgt?

Der Windhund is sinds 2003 de eerste levende geschiedenis groep in het LPLG. Aan de hand van originele foto's, filmbeelden en handboeken proberen we een zo accuraat mogelijke nabootsing van een Duitse Panzergrenadier eenheid. We hebben 30 enthousiaste leden en we zijn op zoek naar meer. We hebben veelal jongere leden tussen de 16 en 30 jaar waarmee we ongeveer 10 evenementen per jaar bezoeken. We proberen op evenementen iets anders te doen dan bij een tent te zitten en naar het publiek terug te kijken. We zijn een actieve groep. Dit houdt in dat we soms ook naar evenementen gaan waar weinig tot geen publiek komt waardoor we het authentieke gevoel meer benaderen. We hebben per jaar ongeveer 4 zgn. " tacticals ". Dat zijn evenementen waar we een heel weekend in een bos zitten en we geheel authentiek leven, eten, slapen, wachtlopen en vechten. Hierbij speelt het publiek geen rol, en zijn we alleen bezig met een tactisch gevecht op soms historische grond zoals bijvoorbeeld de bossen rond Bastogne.

Eens per maand komen we samen op een oefendag waar we tactieken, drill en andere technieken leren. Hieronder vallen bijvoorbeeld zelfverdediging, bivak opzetten, het gebruik van uitrusting en het veilig gebruik en onderhoud van wapens. We hebben per jaar ook een aantal trainingen in Finland.
- Overlevingstechtnieken in extreme kou (-40 celcius): Vuur maken, onderkomens bouwen, tactisch door een sneeuwlandschap bewegen, hinderlagen leggen
- Sturmgeschutz Training: Onderhoud, wapentechnieken en besturing van originele Sturmgeschutzen. Het rijden met, (droog)vuren met en onderhouden van is hier het belangrijkste je krijgt hier training in het verwisselen van tracks en de besturing van de Stug.
- Pak 37 en 40 training: Het jagen op vijandelijke tanks, het transporteren van een groot kanon, het onderhoud, richten en (droog)vuren met originele Pak 37 en 40.
- Panzervernichtigung met handwapens: werking en bediening van Panzerfaust en Panzerschreck.

Afbeelding
Afbeelding
In de avonden wordt er veel van kameraadschap genoten. "Ersatz Kaffee", rantsoenen en een authentiek spelletje "Skat" wordt gedeeld. Zo nu en dan duikt er ook "Feldpost" van het thuisfront op.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bij de uniformering word er op gelet dat het kwalitatief goed materiaal is. Het is belangrijk om een correct uniform te hebben om overtuigend over te komen als Duitse soldaat. Dit wordt natuurlijk ook vies en het gaat kapot door het zware gebruik. Daarom is een goede kwaliteit belangrijk. Een kompleet uniform kost rond de 1000 euro. Dit hoef je niet voor je eerste evenement kompleet te hebben, er is in de groep veel materiaal wat ook te leen is. Belangrijk om te hebben is een koppel met slot, schoenen, pet, broek en jas. Neem voor je iets aanschaft contact op omdat we een specifiek uniformvoorschrift hebben.

Onze uitbeelding is specifiek de laat-oorlogse. Vanaf de vroege oostelijke terugtocht in '43 tot het einde in Berlijn. Het laat-oorlogse uniform verschilt van het vroeg-oorlogse. De uniformen zijn versimpeld en praktischer doch niet perse slechter van kwaliteit. Laat oorlogse wapens en uitrustingsstukken zie je bij ons veel langskomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb je interesse gekregen in Levende Geschiedenis als hobby uit te oefenen, kijk dan op onze facebookpagina (vrij actief, like en blijf op de hoogte van nieuwtjes, foto's en dergelijke), website of neem contact met mij op.

http://www.facebook.com/derwindhund
http://www.3kompanie.org/


De geposte foto's hebben copyright en zijn gemaakt door Johan Bruyn, Damian Nuuskamuikkunen, Sebastiaan Bosveld en mijzelf.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door Erik S. »

We hebben al vaker samengewerkt met http://www.Project1944.be

Een van de gavere dingen die we de laatste jaren hebben gedaan is het authentiek oversteken van een rivier met je basisuitrusting. Hierbij maakten we drijfzakken van onze tentzeilen met al onze uitrusting erin ( die toch droog bleef ). Dit hadden we gevonden in authentieke handboeken. Ik zal nog een fotoproject van laatst plaatsen op dit forum.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door Erik S. »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Nog wat foto's. Geïnteresseerden zijn op 27 januari welkom om op onze oefendag te komen kijken. We hebben op " Fort Vechten " bij Utrecht onze maandelijkse oefendag. Daar hebben we iemand die voorlichting over onze hobby geeft. Als er iemand wil komen kijken stel ik voor contact met mij op te nemen, dan maken we een afspraak.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door emielS »

Jammer ben 36 dus net te oud om lid te worden... :wink:

Maar mooie fotos!!!
En een leuke gezellige en gedisciplineerde groep zijn jullie, Der zijn groepen die kunnen een voorbeeld aan jullie nemen.....

Keep up the good work!!


grt emiel :bonk:
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door Erik »

Goede groep en goede presentatie!
Hier zie je het voordeel van een groep waarin iedereen ook daadwerkelijk soldaat wil zijn, groepslid en zich volledig wil wijden aan de (historische) wwerkelijkheid! Goed hoor!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door Danielcollector »

Ik ben 15 en ik zit te twijfelen of ik moet beginnen aan re-enacten. In augustus word ik 16 dus misschien horen jullie dan nog wel van me!
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door yente »

Prachtige foto's! Ik ben niet voor het duits re-enactment door belgische of nederlandse mannen maar ik moet toegeven dat meestal deze groepen het re-enactment meestal serieus nemen. De leeftijden kloppen, de discipline, uniformen... Dit kan vaak niet gezegd worden van US re-enactors.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door Comrade »

Ik heb een vraag, behoord de Luftwaffe persoon, op de laatste foto rechts boven, tot een andere groep aangezien jullie een Heer-re-enactment groep zijn, zo ja tot welke groep behoord hij dan?

Qua re-enactment ligt mijn interesse meer naar de Luftwaffe aangezien ik dit ook spaar.
''Drann, drauf, drüber!''
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door Erik S. »

De persoon op de foto had eerder geen ander uniform en leende dit om zijn eerste oefendag mee te doen. We hebben als uitbeelding Heer.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door Comrade »

Bedankt voor de reactie!
''Drann, drauf, drüber!''
Tiger502
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 jul 2011, 19:56

Re: Levende geschiedenis groep "Der Windhund" zoekt leden

Bericht door Tiger502 »

Na de zomer heb ik mijn spullen compleet en kan ik volledig meedoen.
Plaats reactie