reproductie

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
TKuppens
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2013, 18:00

reproductie

Bericht door TKuppens »

Reproductievoorwerpen van bv denix, kwaliteit voor een betaalbare prijs, is dit ook iets wat waardevol kan zijn of kan je beter 10x zoveel betalen voor het echte?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: reproductie

Bericht door Jan Klaassen »

Topic verplaatst naar deelforum "Reproductie & Re-enactment".

Wat betreft je vraag: dat hangt helemaal af van wat je met spul gaat doen. Ben je van plan het te gebruiken voor Re-enactment, dan is "repro" een prachtige oplossing. Voordeliger, goede kwaliteit, met een beetje geluk lijkt het ook nog net echt. En je houdt originele items heel natuurlijk.

De waarde van reproductie-items in een verzameling "om te tonen" en niet te gebruiken is daarentegen praktisch nihil - als je het mij vraagt natuurlijk. Om iets af te maken - ok. Maar om een verzameling op repro te baseren en het nooit te gebruiken is zonde. Dan is een meerprijs voor originele items een goede keus!

Just my 2 cents :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Danielcollector
Lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 14 okt 2012, 20:04
Locatie: Ermelo

Re: reproductie

Bericht door Danielcollector »

Demir is wel redelijk duur (voor 75€ heb je een Makarov). Ik denk dat je beter een echte kan kopen.
Altijd op zoek naar duitse medailles en batons
Gebruikersavatar
wvd
Beste Avatar 2012
Beste Avatar 2012
Berichten: 618
Lid geworden op: 02 jun 2011, 10:34
Ontvangen: 1 keer

Re: reproductie

Bericht door wvd »

TKuppens schreef:Reproductievoorwerpen van bv denix, kwaliteit voor een betaalbare prijs, is dit ook iets wat waardevol kan zijn of kan je beter 10x zoveel betalen voor het echte?
Repro heeft geen waarde zal het nooit krijgen ook. Beter sparen voor echt matriaal
TKuppens
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2013, 18:00

Re: reproductie

Bericht door TKuppens »

Oke dus beter op een beurs gaan rondkijken?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: reproductie

Bericht door Jan Klaassen »

TKuppens schreef:Oke dus beter op een beurs gaan rondkijken?
Daar is veel te zien - maar op beurzen is ook niet alles origineel natuurlijk :wink:

Misschien handig om het volgende topic eens door te lezen:
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=58&t=31663
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Re: reproductie

Bericht door 779 »

Waarde van een namaak/reproductie item is al voor de helft in de waarde gedaald in de eerste seconde nadat je het gekocht hebt... Op enkele uitzondering na als zelfs de namaak maar in beperkte mate is geproduceerd, zoals de beroemde leg bag.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: reproductie

Bericht door Erik »

779 schreef:Waarde van een namaak/reproductie item is al voor de helft in de waarde gedaald in de eerste seconde nadat je het gekocht hebt...
Dat klopt, maar dat geldt ook voor je auto.
We praten over twee verschillende zaken die twee totaal verschillende doelen dienen. Origineel materiaal verzamel je (waarom is mij niet duidelijk, behalve voor studiedoeleinden), reproducties koop je omdat je een uitbeelding wilt verzorgen, zaken wilt uitproberen (experimentele geschiedenis) of weet ik wat. Het ene voorwerp gaat in de vitrine, het andere aan de (repro)koppel.
Jan Klaassen schreef:De waarde van reproductie-items in een verzameling "om te tonen" en niet te gebruiken is daarentegen praktisch nihil ...
Musea, dé verzamelaars bij uitstek, denken daar nog wel eens anders over. Het kan zijn, om een uitbeelding 'compleet' te krijgen, dat reproducties worden toegepast. Het gaat dan echt om Gesichtsdarstellung; het item behoeft geen studie en is er alleen maar om de 'looks'.
Vanwege mijn hobby (uitbeelding) maak ik dankbaar gebruik van reproducties. Er zijn veel aanbieders, het ene item is beter dan het andere. Dit benodigt dan ook een vergelijkingscollectie om reproducties op hun meritius te beoordelen.

Ieder z'n plezier! Bij mij gaat er alleen origineel materiaal het veld in als de reproducties ervan niet bestaan, ze te moeilijk zijn om goed na te maken of als bestaande reproducties nergens op slaan.

En gelukkig worden de Duitse gasmaskers WO-1 steeds beter nagemaakt! Nu alleen nog iemand die Papiergarn goed kan weergeven of zelfs nabouwen!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: reproductie

Bericht door Jan Klaassen »

Erik schreef: Musea, dé verzamelaars bij uitstek, denken daar nog wel eens anders over. Het kan zijn, om een uitbeelding 'compleet' te krijgen, dat reproducties worden toegepast. Het gaat dan echt om Gesichtsdarstellung; het item behoeft geen studie en is er alleen maar om de 'looks'.
Hierbij herhaal ik nog even de zin die ik schreef na de comment die hierboven ge-quote is:
JK schreef: Om iets af te maken - ok.
Ok, is iets simpeler geschreven, maar komt op hetzelfde neer geloof ik :mrgreen:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: reproductie

Bericht door johan willaert »

Erik schreef:Musea, dé verzamelaars bij uitstek, denken daar nog wel eens anders over.
Sorry Erik, maar daar kan ik je niet volgen....

Musea zijn nu net NIET dé verzamelaars bij uitstek en al zeker niet als ze niet privé zijn....

Dat een museum een repro gebruikt om een plaatje neer te zetten, tot daar aan toe... Maar heel veel musea hebben meer repro dan origineel tegenwoordig en meestal willen ze het nog niet toegeven ook...

Maar het is en blijft een eindeloze discussie...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: reproductie

Bericht door Erik »

Jan Klaassen schreef:Hierbij herhaal ik nog even de zin die ik schreef na de comment die hierboven ge-quote is:
JK schreef: Om iets af te maken - ok.
Ok, is iets simpeler geschreven, maar komt op hetzelfde neer geloof ik :mrgreen:
1-0 Eric! :wink:
Willaert schreef:Sorry Erik, maar daar kan ik je niet volgen....

Musea zijn nu net NIET dé verzamelaars bij uitstek en al zeker niet als ze niet privé zijn....
Musea hebben een zg. verwervingsplan, moeilijk woord voor "welke items gaan we aanschaffen". Dat verwervingsplan komt uit de doelstelling van het museum, dat is bepalend voor de inrichting van de collectie. Er wordt dus wel degelijk verzameld, alleen heel gericht. Privé-museumpjes doen dat al helemaal, die zijn blij (kan ik mij zo voorstellen) dat er iets binnenkomt!
Het is maar net denk ik wat je onder "verzamelen" verstaat. Bij mij staat verzamelen voor het gericht verwerven van items om een bepaalde uitbeelding historisch correct te kunnen neerzetten, waarbij het verzamelde goed wel origineel moet zijn (tussenoplossingen met repro zijn er ook, maar dat vind ik geen verzamelen) Verzamelen is dus, in mijn optiek, iets anders dan hijgerig van alles vergaren en in huis slepen omdat er maar een zweem van "WW2" of zoiets aan hangt. Maar zolang er mensen zijn die daar plezier in hebben, waarom niet?

(Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik dat ooit ook heb gehad met bajonetten. Stapels van die dingen trok ik m'n hut in en waarom? Nu ligt het grootste deel te verkommeren in dozen. Tijdens het verzamelen had ik al geen plezier meer in het object, maar slechts in het verkrijgen. Dan moet je stoppen. Hetgeen ik deed.)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie