Re-enectment IJmuiden

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re-enectment IJmuiden

Bericht door Joep »

Ik heb vernomen dat er 30 en 31 maart een re-enectment weekend in IJmuiden is.
Ik wil hier misschien heen, alhoewel er ook op 30 maart weer een beurs in Duiven is.
Mijn vraag was of er mensen van dit forum daar zelf ook staan als re-enector, en of er ook mensen gaan kijken ?

Mijn andere vraag is wat er precies ge-reënect wordt. ? Na wat foto's te hebben bekeken denk ik aan iets in de trant van Nederlands vs Duits?

Groetjes, Joep :mrgreen:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
emielS
Lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 31 okt 2010, 17:29

Re: Re-enectment IJmuien

Bericht door emielS »

nee ,grotendeels duits en geallieerd dit keer helaas geen nederlands ,ik zelf loop rond als nederlandse korporaal 1905.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Re-enectment IJmuien

Bericht door Erik »

De Nederlandse groep uit 1939-1940 laat dit keer even voorbij gaan. Ik had maar twee vrijwilligers en de rest afzeggingen. Te weinig dus om een infanteriegroep neer te zetten.
De Nederlandse groep (Nederland Paraat) is weer paraat tijdens de meidagen! 10-11 mei op hoeve de Beek (Brinkkanterweg 23, Woudenberg) en op 4 mei op de Grebbeberg tijdens de nationale dodenherdenking (hoewel het hier geen reenactment betreft maar ceremoniële ondersteuning)
Kijk op onze agenda! http://www.livinghistory.nl/index.php?o ... =6&lang=nl
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Re-enectment IJmuien

Bericht door Joep »

Bedankt emiel en erik!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: Re-enectment IJmuien

Bericht door Mr_Flibble »

Voorwaarts Mars zal er zijn met de 17th US Combat Engineers en 'Nederlands' Verzet.

Ikzelf ben gevraagd om zoveel mogelijk foto's/film te schieten dus ik zal m'n US Signal Photo Company pakkie wel weer aan doen. ;)
In Tabulas Argenteas Refero
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Re-enectment IJmuiden

Bericht door Erik S. »

"Unt. Hoch und Trocken", Insel Festung IJmuiden

Afbeelding

Programm:
Der Windhund is wederom gevraagd om op het forteiland IJmuiden een impressie te geven van de Duitse bunkerbezetting op het forteiland IJmiuden. Dit hebben we in april 2011 en 2012 reedsch
eerder gedaan en dit is bij de aanwezigen wederom goed bevallen.

Afbeelding
"ALARM! ZUM GEFECHTSSTAND!"

De andere groepen zullen zich verspreid over het hele eiland bevinden, wij zullen de 644 (koepelbunker) en een manschappenbunker daar boven bemannen. Deze staat omrand in onderstaande foto. De plek waar je van de boot komt is de lange streep rechts op het eiland.
Afbeelding

Afbeelding

Het programma van beide dagen zal een rondleiding inhouden waarbij het publiek dus langs onze plek zal lopen. Onze taak zal neerkomen op het uitbeelden van de dagelijkse gang van de Duitse bunkerbemanning, evenals enkele schietdemonstraties vanuit de MG bunker.



Kernwerk IJmuiden:
In 1876 is het Noordzeekanaal gereed. Dit verbindt Amsterdam met de Noordzee. In dezelfde tijd besluit men tot de aanleg van de Stelling van Amsterdam. Dit is een inundatiestelling, wat
inhoudt dat het land rond Amsterdam onder water gezet kan worden. Het Noordzeekanaal met de
sluizen zijn een kwetsbaar onderdeel van deze stelling. Als de vijand deze in handen heeft, kan
hij de inundatie ontregelen. Er wordt daarom een sterk fort gebouwd om het kanaal te verdedigen. Dit wordt het Fort bij IJmuiden. Het Fort bij IJmuiden zou daarom tot de sterkste
forten behoren. Na een bouwperiode van zeven jaar werd het fort in 1888 in gebruik genomen.

Zowel tijdens de Eerste als de Tweede Wereldoorlog wordt het fort in volledige staat van paraatheid gebracht. Na de capitulatie nemen de Duitsers het fort over en gebruiken het
aanvankelijk slechts als opslag voor munitie. De kanonnen en de geschutskoepel worden omgesmolten. Als het Duitse opperbevel in 1941 besluit tot het oprichten van de Atlantikwall, wordt de strategische positie van het fort opnieuw erkend. IJmuiden wordt tot "Festung" verklaard en het fort wordt met zwaar geschut uitgerust.

Binnen Festung IJmuiden wordt het forteiland het 'Kernwerk' van de Festung. Dit houd in dat het fort het laatste bastion wordt waarop de Duitse troepen zich terugtrekken in het geval
IJmuiden omsingeld wordt. Het fort zelf gebruiken de Duitsers niet gezien ze het niet stevig genoeg vinden. Daarom bouwen ze zelf een totaal van 37 bunkers op het eiland. Drie bunkers
daarvan zijn uitgerust met zwaar op zee gericht geschut, met een reikwijdte van 18 km. De andere bunkers zijn er ter verdediging van het eiland zelf, met mitrailleurs, antitankgeschut en granaatwerpers.

Afbeelding
Einheiten:
Om dit alles te bemannen zat op dit eiland de 3.Kompanie der 201.Marine-Artillerie-Abteilung.
Omdat met enige regelmaat eenheden vervangen werden aan de Atlantikwall waren er ook troepen die standaard op een plek bleven zodat er altijd mensen met ervaring waren per vesting.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Re-enectment IJmuiden

Bericht door Comrade »

Ik denk dat ik kom kijken, aangezien ik nog maar één oefendag heb meegelopen(zonder uniform), hopelijk sta ik daar volgend jaar zelf met uniform!
''Drann, drauf, drüber!''
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: Re-enectment IJmuiden

Bericht door Erik S. »

Je kunt meedoen hoor ;). Ik zal rondvraag doen voor een uniform.
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Re-enectment IJmuiden

Bericht door Joep »

Bedankt voor die grote informatie met plaatjes!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Miller
Lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 06 sep 2006, 12:20
Locatie: Ginkelsche Heide, Ede bij Arnhem, Gelderland, The Netherlands

Re: Re-enectment IJmuiden

Bericht door Miller »

War Department zal ook aanwezig zijn met een grote groep Britse Airlanding Infantry (1Border)
Floris / MILLER
Werkgroepcoördinator 1 Border, War Department Military Living History Association
--->> http://www.wardepartment.nl" onclick="window.open(this.href);return false; <<---
(Gezocht: Nederlandse VN uitzending Libanon UNIFIL '79-'85 items)
Plaats reactie