Filmpje re-enactment

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

Bob, Joep en Johan, verdiep jullie eerst eens in de wereld van de reenactment (opvoer van historische gebeurtenissen) en living history (weergeven van een bepaalde tijd) voordat je met uitspraken komt.

Bob: er is verschil tussen het opvoeren van een bepaalde historische gebeurtenis en het uitbeelden van geschiedenis hoewel er veel raakvlakken zijn. Het woord "reenactment" echter krijgt steeds meer een "cowboy"-achtige klank omdat iedereen die zich in lappen stof en beschilderde helmen drapeert zich "reenactor" noemt. Vandaar dat steeds meer serieuzere geschiedenisuitbeelders zich liever "living historian" of "geschiedenisuitbeelder" noemen. Mede dankzij de 15-jarige sergeants van de E-compagnie van bronth of banders of hoe dat toneelstuk dan ook heet.

Joep: re-enact betekent letterlijk "opnieuw doen op de plaats" (van "to act": handelen of doen, voorvoegsel "re-" van "opnieuw" en het subject "en" wat inhoudt dat het opnieuw gedane zich in een bepaalde context bevindt) "Opnieuw in scene gezet" zou ook goed geweest zijn. "To re-act" is meer "opnieuw spelen opbieuw doen")
Johan schreef:De bedenkelijke kwaliteit van sommige re-enactor/levende geschiedenis groepen ligt naar ik vermoed voor een groot deel in de wapenwetgeving...
De bedenkelijke kwaliteit van uitbeeldingen ligt meer in het ontbreken van studie of motivatie. Niet in de wapenwetgeving.
Johan schreef:Als ik de NL wapenwet goed interpreteer is het als serieuze verzamelaar nog steeds moeilijker om zelfs een replica of onklaar wapen in de collectie te hebben dan de re-enactor die, gewoon omdat hij enkele keren per jaar een geschilderde helm en een lap stof om het lijf drapeert, een echt blankvurend exemplaar mag bezitten.
De geschiedenisuitbeelder is verplicht lid van een vereniging die aangesloten is bij het LPLG (Landelijk Platform Levende Geschiedenis. Zit het woordje "reenactment" trouwens niet in) Dat houdt in dat hij aan een bepaalde kwaliteitseis moet voldoen of tenminste, zijn aangesloten vereniging. Neem van mij aan dat die eisen goed in de gaten worden gehouden. Geen lid? Geen wapenverlof. De eisen zijn (op de 18 schietbeurten na) nagenoeg gelijk aan die voor KNSA/KNJV-leden.

Replica-wapens zijn bij wet verboden, anders is het bij nabouwingen van oude wapens (bijvoorbeeld het musket M1777 corrigé) Die gaat dan overigens gewoon op verlof en valt niet meer onder de vrijstelling.
Serieuze verzamelaars zitten bij de vereniging Edouard de Beaumont en kennen hun eigen regels.
Onklare wapens (ingericht dus voor het verschieten van losse flodders) heeft een verzamelaar niet nodig. Een geschiedenisuitbeelder in een aantal gevallen wel. Die heeft dus een verlof daarvoor.
De "wapenverzamelaars" die ik veelal tref op dit forum zijn verzamelaars van stukken hout en ijzer die ooit wapen zijn geweest. Slechts vanwege hun gelijkenis zijn ze voor de wet gelijkgesteld aan categorie IV wapens, maar zijn dat technisch niet. Dan kun je moeilijk doen over wel of niet geblauwd en nummergelijk en weet ik veel wat voor interesante uitspraken, het zijn stukken hout met dichtgelast ijzer.

Heb je ze trouwens wel eens gezien, die mannen met een opgeschilderde helm en een lap stof rond hun lichaam? Ik zit al een heel tijdje in deze hobby, alleen de Vikinggroepen en de Keltische groepen voldoen een beetje hieraan... Maar die hebben geen BF-wapen nodig.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Mr Mojo Risin »

Erik schreef:Bob, Joep en Johan, verdiep jullie eerst eens in de wereld van de reenactment (opvoer van historische gebeurtenissen) en living history (weergeven van een bepaalde tijd) voordat je met uitspraken komt.
Ik denk niet dat Johan nog veel verdiepingswerk nodig heeft wat betreft re-enactment... :lol: 8)
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

Mr Mojo Risin schreef:Ik denk niet dat Johan nog veel verdiepingswerk nodig heeft wat betreft re-enactment... :lol: 8)
Ik weet dat Johan zich enigszins scherp uitlaat en de LH-wereld ook van binnen kent. Wellicht om zijn standpunt (ontevredenheid) over de wapenwetgeving te onderstrepen. Vandaar dat ik het probeer zo duidelijk mogelijk uit te leggen, ook voor andere lezers die wat minder "ingeschoten" zijn (leuke woordvondst hé?) in deze materie.
Ik weet vanuit mijn lidmaatschap bij een Belgische uitbeeldingsgroep (die trouwens ook het woordje "reenactment" uit hun groepsnaam hebben gehaald) dat de wetgeving op het gebied van wapens en uitbeelding anders in elkaar steekt dan in Nederland. Johan weet ook dat je met een beschilderde helm en een gloednieuw pak van sofmilitaria er nog lang niet bent, hoewel ik dat soort "uitbeelders" wel met enige regelmaat voorbij zie komen.
Het verkrijgen van een BF-wapen echter is geen vanzelfsprekendheid, dat bedoelde ik (mede) met mijn stukje.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Joep »

Joep: re-enact betekent letterlijk "opnieuw doen op de plaats" (van "to act": handelen of doen, voorvoegsel "re-" van "opnieuw" en het subject "en" wat inhoudt dat het opnieuw gedane zich in een bepaalde context bevindt) "Opnieuw in scene gezet" zou ook goed geweest zijn. "To re-act" is meer "opnieuw spelen opbieuw doen")
Whatever you say man :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door johan willaert »

Blijkbaar was mijn vermoeden dan verkeerd....

En mijn wapens zijn trouwens niet alleen ijzer en hout meer, en zelfs niet verbouwd voor BF....
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

johan willaert schreef:En mijn wapens zijn trouwens niet alleen ijzer en hout meer, en zelfs niet verbouwd voor BF....
Er zal ongetwijfeld ook veel kunststof en wellicht zelfs wat keramiek in verwerkt zijn. Ik mocht op mijn obligate schietbeurt ook weer met zo'n ding schieten.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

Joep schreef: Whatever you say man :wink:
Glad you liked it, son! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Joep »

Erik, ik zat een filmpje over re-enactment te kijken en volgens mij kwam ik jou daar tegen.
Je gaf je mannen instructies dat als je op je fluitje ofzo blaast ze moeten aanvallen.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Joep »

"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

Joep schreef:Erik, ik zat een filmpje over re-enactment te kijken en volgens mij kwam ik jou daar tegen.
Je gaf je mannen instructies dat als je op je fluitje ofzo blaast ze moeten aanvallen.
Ja, da klop, dat ben ik. Een voorbeeld van hoe je als LH-er wordt beperkt in je optreden als er publiek is.
Je begrijpt natuurlijk zelf ook dat infanterie niet zo over het gras heen rent om dan midden op het gras te gaan knielen en schieten. Al helemaal niet als daar nog tien tien meter achter een stuk geschut staat te blazen! Normaal gesproken pak je dat anders aan, je houdt geen soldaat over zou je dit in werkelijkheid willen doen (zie ook: Engels optreden 1 juli 1916, Somme) Wie betaalt, bepaalt. En wij hadden niet betaald die dag...
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Joep »

Dat lijkt mij inderdaad bloedirritant.
Heb je ook nog een filmpje van de Somme, ben benieuwd dan.
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Erik »

Joep schreef:Heb je ook nog een filmpje van de Somme, ben benieuwd dan.
Joep, met de "Somme" bedoel ik te zeggen dat daar geleerd is dat je niet zomaar lopend over het gras een aanval kunt uitvoeren. Daar zijn geen reenactmentfilmpjes van, wel originele.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Joep »

Ah oke, ik snap 'm.
We hadden 't over reënactment, dus ik dacht dat je me een filmpje wou laten zien.
Maar daar heb je zeer gelijk in, bij de slag om de Somme konden ze inderdaad niet zomaar zonder bedekking of überhaupt in het niemandsland lopen.
In ieder geval zonder overlevingskans.

Ik heb wel is echte beelden ervan gezien, maar sommige historici beweren dat sommigen beelden daarvan nep of geacteerd zijn.
Dit zou ook slag om Verdun kunnen zijn, maar ik dacht slag om de Somme.

Je zei net ook dat uit de serie band of brothers er 15 jarigen meespelen in E-Compagnie. Dat zou kunnen, zelf nog nooit opgemerkt, maar ik vind persoonlijk, alhoewel mijn verstand van reënatment nihil is, dat ze het goed naspelen en de verhaallijn als hoe ze acteren zeer realistisch is.

Jij zal 't wel weten jij bent de reënactment expert hier :wink:
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Mr Mojo Risin »

Erik bedoelt volgens mij dat door de serie Band of Brothers er veel 15-jarige paratroopers rondlopen op events die dan zowel qua uitbeelding als fysiek voorkomen tekortschieten. Dus niet dat er 15-jarige jongens meespelen in de serie. :wink:
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Filmpje re-enactment

Bericht door Joep »

Got it!
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Plaats reactie