rajbrns schreef:Volgens mij was jij het die zei wie betaald die bepaald, dus daaruit maak ik op dat jullie haast geen zeggenschap hebben over de situatie die jullie uitbeelden als iemand jullie als het ware inhuurt.
Normaal gesproken worden we uitgenodigd. In de voorbereidende besprekingen hebben we dan wat wensen en de organisator ook. Zo zien wij graag dat onze reiskosten en voeding deels worden vergoed, onze munitie wordt vergoed en ook dat de organisator bijdraagt in de kosten voor instandhouding van uniform en uitrusting. We bepalen zelf of we komen of niet. Als we "ja" hebben gezegd, gaan we ook niet zeuren. Dan weten we wat er van ons verwacht wordt en soms is dat inderdaad een wat gewrocht stukje toneel. En als we inderdaad zo'n toneelstukje moeten opvoeren, dan komen we daar soms niet onderuit. Maar een gevechtsactie is maar een klein deel van onze presentatie.
rajbrns schreef:Vanuit het oogpunt van een organisator is het dan vrij logisch om een zo groot mogelijk spektakel neer te zetten, hoe onrealistisch de situatie dan ook wordt, want ik neem aan dat flinke vuurgevechten hoe onrealistisch ze ook zijn een groter publiek aantrekt.
Natuurlijk, dat is ook logisch! Gelukkig hebben we in de meeste gevallen wel inspraak over hoe we dat dan gaan doen. Maar soms kan het niet anders dan een gevecht op een landweggetje. Ook dat proberen we dan zo realistisch mogelijk "in te pakken". Bijvoorbeeld door een vijandelijke overval op een patrouille die geen contact verwacht!
779 schreef:Is het niet zo dat als je meedoet aan een evenement met een organisator die jou geld betaald, je een commerciële slaaf bent die moet doen wat de opdrachtgever vraagt? Dat is dus geen re-enacment of living history, maar meer een B-film voor SBS6' Shownieuws? Of zie ik dat dan totaal verkeerd??? Waar is je eigen inbreng?
Heb ik je vraag zo een beetje beantwoord 779?
Arthur schreef:Er zal altijd wel iets op aan te merken zijn, hoe goed men zijn/haar best ook doet. Zeker als er 'beweging' bij komt kijken. Statische displays zijn wat dat betreft een stuk eenvoudiger om 'bijna geheel juist' neer te zetten.
Natuurlijk is dat zo. Maar je moet streven naar het best haalbare. Vaak kan dat helemaal niet. Het NLD leger voerde het gevecht (vwb infanterie) vanuit de loopgraaf, de wielrijders voerden het straatgevecht, op Ypenburg werd gevochten op en rond de stationshal. Hebben we trouwens allemaal al eens laten zien, op de historische plaatsen! Maar dat kan niet altijd.
Op de Landmachtdagen heb ik een dag de tijd om een correcte mitrailleurpost te graven, dat is mooi. Maar niet elke gemeente in Nederland zit te wachten op gaten in de grond! Laat staan dat ze het loopgraafhout kunnen aanleveren!