wapens bij re-enactments

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

robin k
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2013, 22:16

wapens bij re-enactments

Bericht door robin k »

ik weet dat machinegeweren en hun replica's in nederland verboden zijn: maar hoe zit het dan met de wapens bij re-enactments, daar zie ik er namelijk ook zat...
kan iemand dit uitleggen?

groetjes robin
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door earlymb »

Re-enacters kunnen vergunningen krijgen voor de wapens correct voor hun uitbeelding; handvuurwapens, geweren en (semi-)automaten zijn allemaal mogelijk. Deze zijn dan wel ongeschikt gemaakt voor het verschieten van scherpe munitie, maar verder functioneren ze gewoon op losse flodders.

Replica's van vergunningsplichtige wapens zijn altijd verboden.
robin k
Lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 mei 2013, 22:16

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door robin k »

aahaa, dat verklaard een hoop,
bedankt voor de info
groetjes robin
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door Erik »

earlymb schreef:Replica's van vergunningsplichtige wapens zijn altijd verboden.
Helaas wel. We zijn nu aan het kijken naar gaatjes in de wetgeving, die is niet waterdicht. Fijn namelijk om als Nederlandse groep infanterie 1940 ook een mitrailleur M.20 erbij te kunnen hebben. Die worden al gerepliceerd in het buitenland (werkend op gas) en zijn smerig verboden hier.
Het zal, net als in '40, wel een hopeloze strijd worden, maar we strijden door! Niet geschoten is toch wel mis.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door Erik S. »

Hoi Erik,

Ik heb al vaker replica wapens gezien in Nederland. Er rijden een hele hoop Airbourne/LRDG jeeps met repro Lewis guns rond. Moet te doen zijn..
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door Erik »

Erik S. schreef:Hoi Erik,

Ik heb al vaker replica wapens gezien in Nederland. Er rijden een hele hoop Airbourne/LRDG jeeps met repro Lewis guns rond. Moet te doen zijn..
Ik weet het. Helaas zijn de regels t.a.v. wapens voor rijdend historisch materieel anders dan die voor (wat in de wet heet) reenactment. En daarnaast: je bureau Bijzondere Wetten moet wel meewerken (i.c. de papieren naar de juiste mensen doorsturen)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr_Flibble
Lid
Berichten: 631
Lid geworden op: 04 nov 2004, 16:24
Locatie: Waalwijk
Contacteer:

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door Mr_Flibble »

Erik S. schreef:Hoi Erik,

Ik heb al vaker replica wapens gezien in Nederland. Er rijden een hele hoop Airbourne/LRDG jeeps met repro Lewis guns rond. Moet te doen zijn..
Niet de "Vickers K" machinegeweren? (ook zo goed als onmogelijk te vinden).
In Tabulas Argenteas Refero
Gebruikersavatar
Schwartzlose7.9
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2012, 16:52

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door Schwartzlose7.9 »

Als je infantrie/lucht afweergeschut bent, leg je een staal draad van voortuig naar een verbinding op de op grond-geplaatste mitraileuse .

Overdek je de draad met grond of gras. Klus gedaan !
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door Erik »

Schwartzlose7.9 schreef:Als je infantrie/lucht afweergeschut bent, leg je een staal draad van voortuig naar een verbinding op de op grond-geplaatste mitraileuse .

Overdek je de draad met grond of gras. Klus gedaan !
Ik snap hier werkelijk he-le-maal niets van!
Ik ben infanterist, ik ben geen luchtafweergeschut en ook geen bedienaar van luchtafweergeschut.
Met 'voortuig' bedoel je een 'voertuig' of bedoel je de voorwagen (bok) van een stuk met paardentractie?

Wat is de bedoeling van dat staaldraad?
Grappig dat je 'mitrailleuse' zegt; het is taaltechnisch namelijk het enige juiste woord! In Nederland is het woord 'mitrailleur' ingeslopen als aanduiding voor het machinegeweer; mitrailleuse is echter correct! 'Mitrailleur' is in feite de bedienaar van de mitrailleuse!
Echter, taal is een levend iets. Mitrailleuse in het Nederlands wordt nu gebruikt voor 19e eeuwse experimentele mitrailleurs, de mitrailleur is tegenwoordig een machinegeweer.

Maar even terug, wat is de bedoeling van jouw opstelling?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
_Arthur

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door _Arthur »

Erik schreef: Maar even terug, wat is de bedoeling van jouw opstelling?
Ik gok dat hij 'voertuig' bedoelt en op deze manier het wapen 'vast' wil maken aan het voertuig. Iets wat namelijk noodzakelijk is als je een vergunning hebt voor het voeren van een wapen op een voertuig. In hoeverre de agent van bijzondere wetten hier in mee zal gaan...

Zo hoorde ik andersom ook een mooi staaltje 'interpretatie van de wet': een .50 op draagverlof werd op een voertuig gemonteerd: resultaat 'ja maar meneer, daar heeft u geen vergunning voor'.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door Erik »

_Arthur schreef:
Erik schreef: Maar even terug, wat is de bedoeling van jouw opstelling?
Ik gok dat hij 'voertuig' bedoelt en op deze manier het wapen 'vast' wil maken aan het voertuig. Iets wat namelijk noodzakelijk is als je een vergunning hebt voor het voeren van een wapen op een voertuig. In hoeverre de agent van bijzondere wetten hier in mee zal gaan...
Ah...
Waarom zou ik dat willen als ik een mitrailleur gewoon op verlof heb? Dan zet ik 'm gewoon neer. Ook mitrailleurs op verzamelverlof kun je dan gebruiken; alleen heet jouw activiteit dan geen "reenactment" maar voer je een "expositie".
Arthur schreef:Zo hoorde ik andersom ook een mooi staaltje 'interpretatie van de wet': een .50 op draagverlof werd op een voertuig gemonteerd: resultaat 'ja maar meneer, daar heeft u geen vergunning voor'.
Een draagverlof is een individuele ontheffing op het dragen van een wapen voor een bepaalde tijd en duur en bovendien persoonsgebonden. Bijvoorbeeld voor iemand die wil trouwen in een militair uniform met sabel zonder dat-ie militair is!
Leden, aangesloten bij het LPLG voeren over het algemeen geen draagverloven maar krijgen hun ontheffing via de gemeente (Bijz. wetten) waar zij optreden. Deze "verklaring geen bezwaar wapens dragen" is gekoppeld aan de evenementenvergunning.

Als een niet-LPLG-aangesloten persoon een wapen wil voeren heeft hij inderdaad dat draagverlof nodig. Zodra hij dat heeft hoeft hij het wapen niet daadwerkelijk 'te dragen' maar moet hij de feitelijke macht over dat wapen voeren. Dat kan heel goed als het gemonteerd is op een voertuig!

Houd er rekening mee dat de meeste agenten op straatdienst niet zijn 'afgestudeerd' op de wet wapens & munitie. Dat hoeven ze ook niet; daar is een apart bureau voor ingericht. De agent neemt waar en onderneemt actie. Zolang jij het juiste papier hebt bij jouw actie is er niets aan de hand. Het geheim: gewoon even overleggen met bureau Bijz. Wetten over wat jij van plan bent. En dan blijkt er heel veel te kunnen! :)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
_Arthur

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door _Arthur »

Erik schreef:En dan blijkt er heel veel te kunnen! :)
Tenzij in Eindhoven e.o., maar dat is weer voer voor een ander topic 8)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door Erik »

_Arthur schreef:
Erik schreef:En dan blijkt er heel veel te kunnen! :)
Tenzij in Eindhoven e.o., maar dat is weer voer voor een ander topic 8)
Ja, ik weet het. Eindhoven is precies andersom: als je daar gaat praten met die mannen schijnt er opeens heel veel NIET te kunnen. Deelnemers uit mijn groep die onder Eindhoven vallen hebben de grootste moeite om zelfs maar gewoon een WM3 te krijgen!
Ook Scheveningen is een probleem. Ondanks dat de vereniging waarbij ik zit een LPLG-aangesloten vereniging is (sterker nog: een van de oprichters van het LPLG!) stond Scheveningen erop dat ieder lid apart een draagverlof moest aanvragen, met foto en onderzoek en tegen betaling van 60 EU p.p. en persoonlijk af te halen. En zes weken van te voren aanvragen! Hallo pater....
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2765
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door racefiets »

Eindhoven staat nou niet echt bekend om hun flexibiliteit. Enkel om het verzinnen van eigen regels.
Gebruikersavatar
Schwartzlose7.9
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2012, 16:52

Re: wapens bij re-enactments

Bericht door Schwartzlose7.9 »

Ja , ik bedoelde voertuig, maar als Engelsman, wordt mijn schriverij niet altijd zoals ik zou wensen kunnen.

Interessant over verlof tot (openbaar tentoonstellen?) Wordt de machinegweren gewoon op het politie kantoor vast gehouden, totdat je verlof krijgen, or mag je onschadigde wapens toch t'huis hebben ?

Bedankt over het korretie machinegeweer, maar als jullie geen moite daarmee hebben, bij voorkeur gebruik ik mitrailleuse, als ik over Schwartzlosen spreken. Die zijn vrijwel een oostenrijkse antik, volgens mij.
Plaats reactie