Franse trench coat aanpassen

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
erbicom
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:46

Franse trench coat aanpassen

Bericht door erbicom »

Even een vraag voor de ervaren kledingmakers ;)

Ik heb een Franse over coat waarvan ik de ceintuur aan de achterzijde wil aanpassen naar Amerikaans model.
Dus van rechthoekig naar driehoekig. Heeft iemand hier dit al eens gedaan en zo ja, hoe ben je te werk gegaan?
Simpelweg hoeken afknippen, omzomen en vaststikken?
Je blijft dan wel de oude stiksels zien namelijk.
Of is er een beter manier?

Zie plaatje: boven Frans, onder hoe het moet worden.
Bijlagen
jassen.jpg
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Franse trench coat aanpassen

Bericht door Kugelblitz »

Zelf geen ervaring mee, maar afknippen en omzomen lijkt me een goede zet, je kunt het oude stiksel immers ook gewoon verwijderen en dan opnieuw met de naaimachine de nieuwe vorm stikken?
Laten we het vooral gezellig houden! :)
erbicom
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:46

Re: Franse trench coat aanpassen

Bericht door erbicom »

Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf niet zo heel handig met een naaimachine en het is een beetje de vraag of de naald door de dikke stof heen komt.
Maar ik ga van het weekend kijken of het mogelijk is.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Franse trench coat aanpassen

Bericht door Erik »

erbicom schreef:Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf niet zo heel handig met een naaimachine en het is een beetje de vraag of de naald door de dikke stof heen komt.
- steekdiepte van de naald op maximaal;
- onderdraad niet te strak spannen, dat wordt overigens proberen tot je een goed strak stiksel krijgt. Eerst op vergelijkbare stof doen! Als de onderdraad 'krult' is-ie te los en moet-ie vaster. Als de bovendraad vastloopt of breekt: losser.

Niet afknippen maar uit elkaar halen: stiksel verbreken dus en de 'riem' uit elkaar halen. Dan opnieuw in elkaar zetten maar dan natuurlijk met de hoeken in te vouwen, wat bij rechthoekige 'riemen' niet is gebeurd. Beter dan afknippen, die stof ben je dan kwijt en je hebt nauwelijks nog ruimte om het pasbaar te maken (riemen worden te kort)

Nog beter: dit project niet doen maar gewoon een nieuwe U.S. jas kopen. Ombouw blijf je zien.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
erbicom
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:46

Re: Franse trench coat aanpassen

Bericht door erbicom »

Dank voor de technische uitleg! Morgen kijken of ik de juiste kleur garen kan halen.
Ik zou trouwens graag een echte U.S. jas kopen, maar deze Franse werd me wel heel goedkoop aangeboden.
Dat de ombouw van dichtbij zichtbaar is, is voor mij niet zo heel erg. Als het op 10 meter afstand maar niet opvalt ;)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Franse trench coat aanpassen

Bericht door Erik »

erbicom schreef:Dat de ombouw van dichtbij zichtbaar is, is voor mij niet zo heel erg. Als het op 10 meter afstand maar niet opvalt ;)
Ik zou toch voor de meest representatieve jas gaan. Repro worden die dingen goed nagemaakt, en tien meter afstand is nogal wat. Dan zit je meer in de 'filmkwaliteit' en dat zou je als uitbeelder eigenlijk niet moeten willen. Per slot sta je als uitbeelder veel dichter bij de mensen (letterlijk) en ben je langer te zien dan de drie seconden shot uit de film.
Als je 'm alleen gebruikt als 'prop', bijvoorbeeld opgerold over een stuk bepakking, dan is het natuurlijk geen probleem.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
erbicom
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:46

Re: Franse trench coat aanpassen

Bericht door erbicom »

Ik ben geen echte uitbeelder zoals je misschien denkt. Ik rij (mee) in een Jeep uit 1943 tijdens evenementen en ik vindt het leuker om in een (redelijk) correcte uitrusting te rijden dan in moderne kleding. Ik doe dus niet echt aan re-enactment. Maar wel bedankt voor de adviezen.
Bijlagen
forum.jpg
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Franse trench coat aanpassen

Bericht door hajos »

He leuk dat je de moeite doet om in redelijk correcte kleding in je voertuig wilt zitten.

Waar ik me persoonlijk erg aan stoor is de grote hoeveelheid vlaggetjes die er niet op horen.

Redelijk Correcte kleding en geen vlaggetjes,... dan ben je al een heel eind.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
erbicom
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:46

Re: Franse trench coat aanpassen

Bericht door erbicom »

Ik beeld een PFC van het 3rd Armored Division 1943 uit omdat de Jeep ook uit dat jaar komt. De Jeep is van mijn zus en zwager en de vlag zat er voor een speciale gelegenheid op. Je ziet wel steeds meer dat men de kleding aanpast aan het voertuig. Waar je voorheen nog de polyester trainingspakken nog zag, verschijnen er nu complete, mooie uniformen. Ik heb er nu 3 (Wool, HBT en Service Dress). Het meeste is repro, maar er zitten ook enkele originele stukken bij. Origineel heb ik ook wat accessoires (TL-122A, BC611, Carlisle bandage, Sewing kit, M3 Fighting knife, Canteen, Foot powder enz.) Leuk om te verzamelen, maar ook om te dragen zodat mensen het kunnen zien.
Plaats reactie