Opknappen M40 helm

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Gebruikersavatar
Bertje1964
Lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 2 keer

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door Bertje1964 »

De buitenomtrek van mijn helm is 65,5cm, de afstand tussen beide voorste gaten is 17cm.
De binnenmaat is niet echt gemakkelijk te meten maar is tussen de 63 en 64 cm
Dus ik vermoed dat ik te maken heb met een helmmaat 64cm?
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door Jasper J »

Zonde zonde je hebt de helm historisch waardeloos gemaakt ik vind dit vreselijk om te zien het nut ontgaat me ook een beetje voor mij is het gewoon het slopen van historisch materiaal :bonk: .
Aude Audenda
Gebruikersavatar
nathan2552
Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: 07 dec 2013, 02:29
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door nathan2552 »

Jasper J schreef:Zonde zonde je hebt de helm historisch waardeloos gemaakt ik vind dit vreselijk om te zien het nut ontgaat me ook een beetje voor mij is het gewoon het slopen van historisch materiaal :bonk: .
Ach, als hij het zo wilt, dan doet hij dat toch!
En je moet het toegeven, dat hij het wel goed heeft gedaan
"Een sterfgeval is een tragedie, honderd sterfgevallen is een statistiek."

"Vermoord één man en je bent een moordenaar, vermoord er een heleboel en je bent een held."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door Erik »

Jasper J schreef:Zonde zonde je hebt de helm historisch waardeloos gemaakt ik vind dit vreselijk om te zien het nut ontgaat me ook een beetje voor mij is het gewoon het slopen van historisch materiaal :bonk: .
Natuurlijk heb je daar ook gelijk in Jasper. Hoewel het geen 'slopen' is maar met hedendaagse middelen weer terugbrengen naar de uiterlijke staat zoals-ie was. Maar dat gebeurt wel meer op dit forum. Daar staat je naam dan niet bij.

M1 ombouwen naar airborne:
viewtopic.php?f=68&t=36233
Franse trench coat aanpassen naar U.S. model:
viewtopic.php?f=68&t=34914
NLD BD ombouwen naar Brits:
viewtopic.php?f=68&t=34852

En vast nog wel meer. En dan heb je het niet over artikelen die helemaal in de poeier liggen zoals deze helm, die naar zijn eigen beeld weer wordt opgebouwd, maar over militaria in goede staat dat gewoon (en in mijn ogen echt zo) vernield wordt.
Dáár zou ik me meer druk om maken.
Een kapotte helm, helemaal kaal en verruïneus, wint m.i. aan historische waarde als hij volledig hersteld wordt.

Ik vind het werk wat Bertje verricht goed. Ziet er goed uit, de helm wordt prima representabel! Niet authentiek maar zéker origineel! Ik vond het interessant om de stappen zo mee te maken!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door Jasper J »

Klopt staat mijn naam niet bij omdat ik ook niet altijd op alles kan en wil reageren ieder zijn mening hoe leuk gedaan ook ik blijf het zonde vinden ,vandaar ook mijn vraag wat is het doel van deze actie in mijn ogen diend het nergens toe sorry.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door Erik »

Ik snap jou ook wel Jasper, 't blijft een spanningsveld.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door Jasper J »

Klopt ik verbied het ook niet alleen ik snap het niet waarom je zoiets zou doen als je een naoorlogse duitse helm zo verft voor living history prima, alleen een oorlogse helm in deze staat ziet er niets voor niets zo uit hij heeft wat meegemaakt dat geeft juits karakter aan de helm.
Zo als hij nu is straalt hij niets uit hij is zelfs onnatuurlijk glad sorry maar dat is mijn mening.
Aude Audenda
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door uniformverzamelaar »

Het is natuurlijk zijn keuze en iedereen moet zich daarbij neerleggen.

Maar andere mensen mogen ook hun mening geven over zulke zaken.

Ik persoonlijk heb daar geen problemen mee, dat hij deze helm terug in de oorspronkelijk (????) staat wil brengen.

Maar heb er wel problemen mee dat hij deze later zou verkopen voor echt.
Wat al meer voorgevallen is door mensen die aan helmen en andere zaken zitten te prutsen.

En met dit laatste zie ik vooral naar re-enacters die er na enkele jaren de brui aan geven.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door uniformverzamelaar »

Jasper J schreef:Klopt ik verbied het ook niet alleen ik snap het niet waarom je zoiets zou doen als je een naoorlogse duitse helm zo verft voor living history prima, alleen een oorlogse helm in deze staat ziet er niets voor niets zo uit hij heeft wat meegemaakt dat geeft juits karakter aan de helm.
Zo als hij nu is straalt hij niets uit hij is zelfs onnatuurlijk glad sorry maar dat is mijn mening.

Jasper,

Waarom geen problemen met een na-oorlogse ?

Er zijn mensen die ook deze stukken verzamelen en die vinden dat natuurlijk ook niet fijn.

Ik vind het ook wraakroepend dat ze originele overjassen of originele shako's van de militaire school ombouwen tot WWI prul. (Dit gaan over Belgische stukken dan)
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door Jasper J »

Uiteraard hij moet zelf weten wat hij doet alleen ik vind het de moeite waard te laten weten dat ik het zonde vind, ik hoop dat niet meer mensen dit gaan doen ook als is het maar een simpele pot het is en blijft historie :)
Aude Audenda
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door Jasper J »

uniformverzamelaar schreef:
Jasper J schreef:Klopt ik verbied het ook niet alleen ik snap het niet waarom je zoiets zou doen als je een naoorlogse duitse helm zo verft voor living history prima, alleen een oorlogse helm in deze staat ziet er niets voor niets zo uit hij heeft wat meegemaakt dat geeft juits karakter aan de helm.
Zo als hij nu is straalt hij niets uit hij is zelfs onnatuurlijk glad sorry maar dat is mijn mening.

Jasper,

Waarom geen problemen met een na-oorlogse ?

Er zijn mensen die ook deze stukken verzamelen en die vinden dat natuurlijk ook niet fijn.

Ik vind het ook wraakroepend dat ze originele overjassen of originele shako's van de militaire school ombouwen tot WWI prul. (Dit gaan over Belgische stukken dan)

Laat ik het zo zeggen een oude brandweer helm duits model naoorlogs zijn er misschien wel een miljoen van historische waarde vrijwel nul.
Een naoorlogse Amerikaanse helm vietnam en korea even niet mee tellen die je ombouwd tot wo2 helm kan ook nog wel er zijn er miljoenen van historische waarde vrijwel nul.
Snap je een beetje wat ik bedoel?
Aude Audenda
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door uniformverzamelaar »

Jasper,

Ik zal U een voorbeeld geven.

Toen ik begon te verzamelen laat jaren 60 waren er genoeg Belgische adrian helmen te koop op rommelmarkten ed.

Niemand wou ze, hadden toen ook geen waarde.

Nu is het plaatje omgekeerd.

Idem met de Duitse helmen van 1940 en voor de oorlog.
Toen mijn vader bij het bezettingsleger in Duitsland was (1946) krijg hij voor een paar sigaretten een Duitse helm, kepie tot zelfs een pinhelm (deze laatste 2 heb ik nog steeds in de collectie..er waren er toen met enorme hoeveelheden gemaakt.

Elke tijdspanne in de geschiedenis heeft zijn waarde en het is aan de verzamelaars (ook al vallen deze zaken niet in je verzamelgebied dat je de waarde van die zaken erkent.
Ook al is die op dit ogenblik bijna niets.

Ik hoop dat je begrijpt waar ik naartoe wil
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:En met dit laatste zie ik vooral naar re-enacters die er na enkele jaren de brui aan geven.
Ik ken ze niet. Maar je hebt voorbeelden?
Echte geschiedenisuitbeelders doen dit ook niet, tenminste, niet voor zover ik weet. Het wereldje is klein en ons-kent-ons, iedereen weet wat gemaakt is voor de re-enactment en wat niet en iedereen kent mekaars uitrusting ook wel een beetje.
Wel ken ik de handelaren die reproducties opkopen en stempelen en vervolgens een tijdje op een vochtige zolder laten liggen o.i.d. Maar dat zijn geen geschiedenisuitbeelders! Dát zijn handelaars. Mensen die meteen vragen wat de waarde is.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door uniformverzamelaar »

Neen Eric,

Heb geen verbeelding maar dit is de realiteit !!!

Kijk soms maar eens op Ebay.

Maar als het over re-enactment gaat kijkt U precies enkel door een roze bril. :?

En niet iedereen van deze mannen hangt het fijne aan Uw neus !!

Ik oordeel hier wel enkel over Belgische zaken.

Nu mij niet gelaten, maar het zijn de jonge en onervaren en de verzamelaars met een goedgelovigheid die de tol betalen.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Opknappen M40 helm

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:Ik oordeel hier wel enkel over Belgische zaken.

Ook ik kan slechts spreken over wat in mijn directe omgeving gebeurt. Daar veel 're-enactors' ook verzamelaars zijn zullen zij niet het risico willen lopen dat ze de naam hebben replica's als origineel te verkopen. Nog sterker; vaak wordt een hele goede replica voorzien van een opvallend kenmerk waardoor de verzamelaar ziet dat het stuk niet authentiek is.
Ongetwijfeld heb jij gelijk. Maar mijn ervaringen zijn (gelukkig voor de verzamelaar) anders.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie