Opknappen M40 helm
Moderator: Kugelblitz
- Schwerpunkt
- Lid
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 10 keer
Re: Opknappen M40 helm
de helm in kwestie zal nu wel niet snel als een orginele aanzien worden , kan alleen maar zeggen ken uw métier
voor de rest moet ik de eerste gerestaureerde helm nog zien die mijn mond doet openvallen , ze zien er alleen maar goed van heel ver uit
voor de rest moet ik de eerste gerestaureerde helm nog zien die mijn mond doet openvallen , ze zien er alleen maar goed van heel ver uit
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
- Bertje1964
- Lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 2 keer
Re: Opknappen M40 helm
Beste mannen
Ik vind deze discussie geweldig, ik geniet ervan dit is voor mij een echte meerwaarde voor mijn restauratie
project. Ik respecteer ieders mening, voor mij heeft iedereen gelijk, ieders visie is de moeite waard.
Ik zal deze helm nooit verkopen zonder deze historie erbij die hoort nu onlosmakelijk bij deze pot.
al ben ik niet van plan deze te verkopen, Iedere verzamelaar ziet zo dat deze helm is opgeknapt en niet 100% authentiek is. De tijd en de energie die ik erin gestoken heb verdien ik toch nooit terug.
De kostbaarste helmen zijn die waar nooit iets aan gedaan is en toch in goede conditie, dat hoort zo, dat geld ook voor bv autos.
Zelf vind ik de kleur RAL7015 iets te licht uit komen? Ben er nog niet overuit of ik dat ga laten.
Het is ook moeilijk om de aluminiumoxide gelijkmatig te krijgen.
Dit forum is geweldig en erg leerrijk, allemaal hartelijk bedankt voor deze discussie.
met vriendelijke groeten
Bertje
Ik vind deze discussie geweldig, ik geniet ervan dit is voor mij een echte meerwaarde voor mijn restauratie
project. Ik respecteer ieders mening, voor mij heeft iedereen gelijk, ieders visie is de moeite waard.
Ik zal deze helm nooit verkopen zonder deze historie erbij die hoort nu onlosmakelijk bij deze pot.
al ben ik niet van plan deze te verkopen, Iedere verzamelaar ziet zo dat deze helm is opgeknapt en niet 100% authentiek is. De tijd en de energie die ik erin gestoken heb verdien ik toch nooit terug.
De kostbaarste helmen zijn die waar nooit iets aan gedaan is en toch in goede conditie, dat hoort zo, dat geld ook voor bv autos.
Zelf vind ik de kleur RAL7015 iets te licht uit komen? Ben er nog niet overuit of ik dat ga laten.
Het is ook moeilijk om de aluminiumoxide gelijkmatig te krijgen.
Dit forum is geweldig en erg leerrijk, allemaal hartelijk bedankt voor deze discussie.
met vriendelijke groeten
Bertje
Re: Opknappen M40 helm
Ha Bertje. Mooi opgeknapt.
Als het een voertuig was geweest dan hadden alle reacties je de hemel ingelikt. Maar ja een helm daar gelden andere "regels " voor. En in percentage is jouw helm meer authentiek als menig opgeknapt voertuig.
Als het een voertuig was geweest dan hadden alle reacties je de hemel ingelikt. Maar ja een helm daar gelden andere "regels " voor. En in percentage is jouw helm meer authentiek als menig opgeknapt voertuig.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- magicdutchmen
- Lid
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
- Contacteer:
Re: Opknappen M40 helm
Is het zo vreemd dat een voertuig en een helm totaal verschillende zaken zijn en dat er daarom andere standaards zijn.Jim schreef:Ha Bertje. Mooi opgeknapt.
Als het een voertuig was geweest dan hadden alle reacties je de hemel ingelikt. Maar ja een helm daar gelden andere "regels " voor. En in percentage is jouw helm meer authentiek als menig opgeknapt voertuig.
Een voertuig is een paar ton, een gebruiksvoorwerp die het liefst functioneel gebruikt moet worden en vaak buiten staat in weer en wind.
Een helm, is een persoonlijk voorwerp vaak gedragen door een persoon over een periode van een aantal jaar.
De kans dat een helm het beter heeft overleefd is groter. En bovendien hebben verzamelaars ook niet de behoefte om zo'n oude pot effectief te gaan gebruiken maar voor display neer te zetten.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Re: Opknappen M40 helm
Er zijn genoeg mensen die vinden dat je ook een voertuig niet moet aanraken. Behoord tot de geschiedenis. En waarom moet een voertuig weer rijden of een vliegtuig weer vliegen? Het RAF museum heeft eens een Wellington bommenwerper uit een meer gehaald. Maar besloten deze te preserveren en niet te restaureren.magicdutchmen schreef: Is het zo vreemd dat een voertuig en een helm totaal verschillende zaken zijn en dat er daarom andere standaards zijn.
Een voertuig is een paar ton, een gebruiksvoorwerp die het liefst functioneel gebruikt moet worden en vaak buiten staat in weer en wind.
Een helm, is een persoonlijk voorwerp vaak gedragen door een persoon over een periode van een aantal jaar.
De kans dat een helm het beter heeft overleefd is groter. En bovendien hebben verzamelaars ook niet de behoefte om zo'n oude pot effectief te gaan gebruiken maar voor display neer te zetten.
http://shortfinals.wordpress.com/2013/0 ... or-robert/
Zo ook met een Halifax bommenwerper die in gelijke staat is aangetroffen als een andere Halifax ook uit een meer. Maar de ene (naar Canada) is geheel gerestaureerd en ziet er weer fabrieks nieuw uit:
http://www.planespotters.net/Aviation_P ... ?id=109337
De ander in Engeland:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... 201864.jpg
Bewondering wat er met deze tank gebeurd. Ondanks dat er al zoveel shermans zijn.
http://www.warhistoryonline.com/article ... art-7.html
Ik heb bewondering voor iedereen die een voertuig, vliegtuig, radio, stuk gereedschap, helm, weer naar een identiek ogende staat weet terug te brengen. Ik als verzamelaar maak af en toe de keuze om iets in gevonden staat te laten of een voorwerp terug te brengen naar de staat zoals die ooit eens gebruikt is.
Een Engelse parachute harnass quick release die eens opgegraven is heb ik, ondanks dat die alleen voor display is, weer naar werkende staat terug gebracht.
Dit is een afweging die heel veel verzamelaars maken. Men koopt een kaal uniform jasje en daar plaatst men emblemen weer op. Dit is ook een vorm van restauratie. Men weet de geschiedenis niet dus doet men dat.
Kritiek op helm restauratie wordt gegeven dat de toestand deel uit maakt van de geschiedenis. Maar niemand weet hoe het zo gekomen is dus waarom zou men die niet net als een jasje terug brengen naar de oorspronkelijke toestand?
Kortom voor de een is die helm meer waard geworden want ze zetten liever een dergelijk pot op een pop als een bodem vondst. En anderen hebben liever zoals het uit de bodem komst. Dus voor elk wat wils.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- Schwerpunkt
- Lid
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 10 keer
Re: Opknappen M40 helm
Voor voertuigen heeft het ook meer te maken met een soort beleving "ik rij rond zoals ze vroeger deden" en dat kan alleen maar als je er aan sleutelt.Jim schreef:Er zijn genoeg mensen die vinden dat je ook een voertuig niet moet aanraken. Behoord tot de geschiedenis. En waarom moet een voertuig weer rijden of een vliegtuig weer vliegen? Het RAF museum heeft eens een Wellington bommenwerper uit een meer gehaald. Maar besloten deze te preserveren en niet te restaureren.magicdutchmen schreef: Is het zo vreemd dat een voertuig en een helm totaal verschillende zaken zijn en dat er daarom andere standaards zijn.
Een voertuig is een paar ton, een gebruiksvoorwerp die het liefst functioneel gebruikt moet worden en vaak buiten staat in weer en wind.
Een helm, is een persoonlijk voorwerp vaak gedragen door een persoon over een periode van een aantal jaar.
De kans dat een helm het beter heeft overleefd is groter. En bovendien hebben verzamelaars ook niet de behoefte om zo'n oude pot effectief te gaan gebruiken maar voor display neer te zetten.
http://shortfinals.wordpress.com/2013/0 ... or-robert/
Zo ook met een Halifax bommenwerper die in gelijke staat is aangetroffen als een andere Halifax ook uit een meer. Maar de ene (naar Canada) is geheel gerestaureerd en ziet er weer fabrieks nieuw uit:
http://www.planespotters.net/Aviation_P ... ?id=109337
De ander in Engeland:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... 201864.jpg
Bewondering wat er met deze tank gebeurd. Ondanks dat er al zoveel shermans zijn.
http://www.warhistoryonline.com/article ... art-7.html
Ik heb bewondering voor iedereen die een voertuig, vliegtuig, radio, stuk gereedschap, helm, weer naar een identiek ogende staat weet terug te brengen. Ik als verzamelaar maak af en toe de keuze om iets in gevonden staat te laten of een voorwerp terug te brengen naar de staat zoals die ooit eens gebruikt is.
Een Engelse parachute harnass quick release die eens opgegraven is heb ik, ondanks dat die alleen voor display is, weer naar werkende staat terug gebracht.
Dit is een afweging die heel veel verzamelaars maken. Men koopt een kaal uniform jasje en daar plaatst men emblemen weer op. Dit is ook een vorm van restauratie. Men weet de geschiedenis niet dus doet men dat.
Kritiek op helm restauratie wordt gegeven dat de toestand deel uit maakt van de geschiedenis. Maar niemand weet hoe het zo gekomen is dus waarom zou men die niet net als een jasje terug brengen naar de oorspronkelijke toestand?
Kortom voor de een is die helm meer waard geworden want ze zetten liever een dergelijk pot op een pop als een bodem vondst. En anderen hebben liever zoals het uit de bodem komst. Dus voor elk wat wils.
De argumentatie wat de helm betreft valt dan een beetje aan duigen , ik stel alleen maar vast dat het vaak de prijs van een originele is die mensen aan het werk zet om zelf te knutselen , zolang het besef er is dat het geen historische waarde meer heeft en ook als representatie maar een pover substituut is.
Je hoeft er niet meer van te maken dan wat het is. Persoonlijke keuze correct maar waarom niet die extra centen uitgeven voor een echt stuk geschiedenis.
Dat is nu net spannende aan verzamelen.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Re: Opknappen M40 helm
Leuk als een voertuig rijd een vliegtuig vliegt of een boot vaart. Als een voertuig eruitziet alsof het net uit de fabriek komt ( en ook nog uitgedost met allerlei moderne vlaggetjes en herdenkings stickers en bordjes) heb ik er niets mee. Kijk ik net zo lief naar een voertuig dat na vele jaren uit een bos is getrokken.Schwerpunkt schreef: Voor voertuigen heeft het ook meer te maken met een soort beleving "ik rij rond zoals ze vroeger deden" en dat kan alleen maar als je er aan sleutelt.
De argumentatie wat de helm betreft valt dan een beetje aan duigen , ik stel alleen maar vast dat het vaak de prijs van een originele is die mensen aan het werk zet om zelf te knutselen , zolang het besef er is dat het geen historische waarde meer heeft en ook als representatie maar een pover substituut is.
Je hoeft er niet meer van te maken dan wat het is. Persoonlijke keuze correct maar waarom niet die extra centen uitgeven voor een echt stuk geschiedenis.
Dat is nu net spannende aan verzamelen.
Een helm wordt minderwaardig geacht om het "maar" een helm is. Een (Infantrie) helm is nooit spannend geweest. Duitse helmen zijn pas spannend als er ook decals opzitten liefst SS of luftwaffe. Als het mogelijk geen orginele kleur meer heeft is het net is meer als oudijzer prijs waard. Dit geld ook voor geallieerde helmen. Is bij een helm zonder orginele verf ook geen geschiedenis bekend dan is het minachtend niets waard kleingeld. Het blijft een orginele helm. Ik vindt het beter dat iemand dan hem beter laat uitzien met een goede tint verf als er rose glow in de dark opsmeert.
Als iemand een verknoeide / verroeste helm helm weer als (bijna) orgineel kan laten lijken (net als een voertuig) prima. top!
Wie ben ik om te bepalen dat die persoon (belachelijk) veel geld moet uitgeven omdat er dan ook een laagje orginele verf opzit?
Degene die verzamelaar zijn van mint, goede staat spullen betalen daar gewoon voor. Degene die ook minder mooi (historisch!) materiaal een toekomst willen geven krijgen ook van mij goedkeuring. Ook al zou het niet mijn manier zijn.
Maar vaak wordt een voertuig spannender gemaakt als het was geweest.Een jeep wordt veelal US of Brits airborne. Of iederval een gevechtseenheid of iets anders spannends.
Ik bespeur vaak ook een tweespraak.
Er wordt gezegd dat een overschilderde helm nooit op een orgineel zal lijken = dus toch nooit goed zal zijn.
Maar men is wel bang dat die helm ooit als orginele staat verkocht zal worden.
En als zelfs experts vaak genoeg moeite hebben dat betekent dat het vaak genoeg niet zo slecht is.
Ter informatie. Ook ik heb het liefst een orginele verflaag en orginele binnenwerk enz. enz. Als het verschil 3 cijferig gaat worden dan zal ik toch twijfels gaan krijgen. Ook afhankelijk wat het doel is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
- Schwerpunkt
- Lid
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 10 keer
Re: Opknappen M40 helm
Je kan pas een helm perfect nabootsen als je 1) een heel goede kunstenaar bent en 2) als je genoeg kennis bezit over helmen maw een verzamelaar met kennisJim schreef:Leuk als een voertuig rijd een vliegtuig vliegt of een boot vaart. Als een voertuig eruitziet alsof het net uit de fabriek komt ( en ook nog uitgedost met allerlei moderne vlaggetjes en herdenkings stickers en bordjes) heb ik er niets mee. Kijk ik net zo lief naar een voertuig dat na vele jaren uit een bos is getrokken.Schwerpunkt schreef: Voor voertuigen heeft het ook meer te maken met een soort beleving "ik rij rond zoals ze vroeger deden" en dat kan alleen maar als je er aan sleutelt.
De argumentatie wat de helm betreft valt dan een beetje aan duigen , ik stel alleen maar vast dat het vaak de prijs van een originele is die mensen aan het werk zet om zelf te knutselen , zolang het besef er is dat het geen historische waarde meer heeft en ook als representatie maar een pover substituut is.
Je hoeft er niet meer van te maken dan wat het is. Persoonlijke keuze correct maar waarom niet die extra centen uitgeven voor een echt stuk geschiedenis.
Dat is nu net spannende aan verzamelen.
Een helm wordt minderwaardig geacht om het "maar" een helm is. Een (Infantrie) helm is nooit spannend geweest. Duitse helmen zijn pas spannend als er ook decals opzitten liefst SS of luftwaffe. Als het mogelijk geen orginele kleur meer heeft is het net is meer als oudijzer prijs waard. Dit geld ook voor geallieerde helmen. Is bij een helm zonder orginele verf ook geen geschiedenis bekend dan is het minachtend niets waard kleingeld. Het blijft een orginele helm. Ik vindt het beter dat iemand dan hem beter laat uitzien met een goede tint verf als er rose glow in de dark opsmeert.
Als iemand een verknoeide / verroeste helm helm weer als (bijna) orgineel kan laten lijken (net als een voertuig) prima. top!
Wie ben ik om te bepalen dat die persoon (belachelijk) veel geld moet uitgeven omdat er dan ook een laagje orginele verf opzit?
Degene die verzamelaar zijn van mint, goede staat spullen betalen daar gewoon voor. Degene die ook minder mooi (historisch!) materiaal een toekomst willen geven krijgen ook van mij goedkeuring. Ook al zou het niet mijn manier zijn.
Maar vaak wordt een voertuig spannender gemaakt als het was geweest.Een jeep wordt veelal US of Brits airborne. Of iederval een gevechtseenheid of iets anders spannends.
Ik bespeur vaak ook een tweespraak.
Er wordt gezegd dat een overschilderde helm nooit op een orgineel zal lijken = dus toch nooit goed zal zijn.
Maar men is wel bang dat die helm ooit als orginele staat verkocht zal worden.
En als zelfs experts vaak genoeg moeite hebben dat betekent dat het vaak genoeg niet zo slecht is.
Ter informatie. Ook ik heb het liefst een orginele verflaag en orginele binnenwerk enz. enz. Als het verschil 3 cijferig gaat worden dan zal ik toch twijfels gaan krijgen. Ook afhankelijk wat het doel is.
Die combinaties zijn er nagenoeg bijna niet dus wat we veelal te zien krijgen zijn zoals ik al zei mislukte pogingen van amateurs om het cru te stellen.
Ik heb kennis maar ben geen kunstenaar dus ik zal het zeker niet beter kunnen.
Dat 'men' schrik heeft van doorverkoop is omdat er nu eenmaal veel mensen denken dat ze voor de helft van de prijs iets origineel kunnen kopen zonder een bepaalde kennis bron aan te spreken.
Zij die aangesloten zijn bij forums met specialisten zullen niet gauw in de val lopen.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
- Bertje1964
- Lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 2 keer
Re: Opknappen M40 helm
Zo, na enig zoekwerk en lang twijfelen heb ik een binnenwerk 64nA57 aangeschaft bij German-Militaria via MP.
De maatvoering is deze keer perfect.
.
. .
. .
de afstand tussen de gaten komt nu ook overeen met de gaten in de helm.
De maatvoering is deze keer perfect.
.
. .
. .
de afstand tussen de gaten komt nu ook overeen met de gaten in de helm.
- Erik
- Beheerder
- Berichten: 5187
- Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
- Locatie: Veluwe
- Gegeven: 7 keer
- Ontvangen: 51 keer
Re: Opknappen M40 helm
Goed bezig Bert!
Voor binnenwerkjes van helmen heb ik (en mensen uit mijn werkgroep) goede ervaringen met Radovan:
http://www.collect-helmets.snadno.eu/Re ... items.html
Misschien voor een volgende keer! Je hoeft alleen maar de maat van de schaal door te geven en het komt in orde!
Voor binnenwerkjes van helmen heb ik (en mensen uit mijn werkgroep) goede ervaringen met Radovan:
http://www.collect-helmets.snadno.eu/Re ... items.html
Misschien voor een volgende keer! Je hoeft alleen maar de maat van de schaal door te geven en het komt in orde!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
"Oh dear. How sad. Never mind."
- Bertje1964
- Lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 2 keer
Re: Opknappen M40 helm
Ik heb vandaag iets ontdekt bij Karwei:
Dit geeft volgens mij heel snel het gewenste structuur effect voor een Duitse helm:
https://www.karwei.nl/assortiment/rust- ... /p/B448628
.Daarna nog overspuiten in de gewenste kleur bv RAL7015:
http://alfashirt.de/Lack-in-Spr%C3%BChd ... anguage=en
of
http://www.zib-militaria.de/RAL7015-Sch ... total-matt
Dit geeft volgens mij heel snel het gewenste structuur effect voor een Duitse helm:
https://www.karwei.nl/assortiment/rust- ... /p/B448628
.Daarna nog overspuiten in de gewenste kleur bv RAL7015:
http://alfashirt.de/Lack-in-Spr%C3%BChd ... anguage=en
of
http://www.zib-militaria.de/RAL7015-Sch ... total-matt
Laatst gewijzigd door Bertje1964 op 29 dec 2014, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- peanut
- Lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 20 feb 2008, 19:38
Re: Opknappen M40 helm
Heb je nog foto's van hoe de helm er ondertussen uitziet?
Hört ihr unseren schritt!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
Falschirmjäger, waffenträger alle müssen mit, bleibe auch du nicht zurück!
- Bertje1964
- Lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 20:02
- Gegeven: 2 keer
- Ontvangen: 2 keer
Re: Opknappen M40 helm
Zo ziet de helm er nu uit, foto's zijn net gemaakt:
Het binnenwerk en de splitpennen komen van German-Militaria via Marktplaats, ik wacht nog op de kinriem. . . .
Het binnenwerk en de splitpennen komen van German-Militaria via Marktplaats, ik wacht nog op de kinriem. . . .
-
- Lid
- Berichten: 1828
- Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
- Locatie: Bergen Op Zoom
Re: Opknappen M40 helm
Ik vin de kleur te grijs, je zou er meer groen en zwart doorheen moeten mengen voor de juiste kleur. De structuur is wel goed!
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ebe
- Lid
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 02 nov 2014, 13:47
- Locatie: Onstwedde, Groningen
Re: Opknappen M40 helm
Ik vind het een prachtige helm geworden, knap staaltje vakwerk.
3./Pz.Gren.Rgt.60 - Der Windhund