
voor de rest moet ik de eerste gerestaureerde helm nog zien die mijn mond doet openvallen , ze zien er alleen maar goed van heel ver uit

Moderator: Kugelblitz
Is het zo vreemd dat een voertuig en een helm totaal verschillende zaken zijn en dat er daarom andere standaards zijn.Jim schreef:Ha Bertje. Mooi opgeknapt.
Als het een voertuig was geweest dan hadden alle reacties je de hemel ingelikt. Maar ja een helm daar gelden andere "regels " voor. En in percentage is jouw helm meer authentiek als menig opgeknapt voertuig.
Er zijn genoeg mensen die vinden dat je ook een voertuig niet moet aanraken. Behoord tot de geschiedenis. En waarom moet een voertuig weer rijden of een vliegtuig weer vliegen? Het RAF museum heeft eens een Wellington bommenwerper uit een meer gehaald. Maar besloten deze te preserveren en niet te restaureren.magicdutchmen schreef: Is het zo vreemd dat een voertuig en een helm totaal verschillende zaken zijn en dat er daarom andere standaards zijn.
Een voertuig is een paar ton, een gebruiksvoorwerp die het liefst functioneel gebruikt moet worden en vaak buiten staat in weer en wind.
Een helm, is een persoonlijk voorwerp vaak gedragen door een persoon over een periode van een aantal jaar.
De kans dat een helm het beter heeft overleefd is groter. En bovendien hebben verzamelaars ook niet de behoefte om zo'n oude pot effectief te gaan gebruiken maar voor display neer te zetten.
Voor voertuigen heeft het ook meer te maken met een soort beleving "ik rij rond zoals ze vroeger deden" en dat kan alleen maar als je er aan sleutelt.Jim schreef:Er zijn genoeg mensen die vinden dat je ook een voertuig niet moet aanraken. Behoord tot de geschiedenis. En waarom moet een voertuig weer rijden of een vliegtuig weer vliegen? Het RAF museum heeft eens een Wellington bommenwerper uit een meer gehaald. Maar besloten deze te preserveren en niet te restaureren.magicdutchmen schreef: Is het zo vreemd dat een voertuig en een helm totaal verschillende zaken zijn en dat er daarom andere standaards zijn.
Een voertuig is een paar ton, een gebruiksvoorwerp die het liefst functioneel gebruikt moet worden en vaak buiten staat in weer en wind.
Een helm, is een persoonlijk voorwerp vaak gedragen door een persoon over een periode van een aantal jaar.
De kans dat een helm het beter heeft overleefd is groter. En bovendien hebben verzamelaars ook niet de behoefte om zo'n oude pot effectief te gaan gebruiken maar voor display neer te zetten.
http://shortfinals.wordpress.com/2013/0 ... or-robert/
Zo ook met een Halifax bommenwerper die in gelijke staat is aangetroffen als een andere Halifax ook uit een meer. Maar de ene (naar Canada) is geheel gerestaureerd en ziet er weer fabrieks nieuw uit:
http://www.planespotters.net/Aviation_P ... ?id=109337
De ander in Engeland:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... 201864.jpg
Bewondering wat er met deze tank gebeurd. Ondanks dat er al zoveel shermans zijn.
http://www.warhistoryonline.com/article ... art-7.html
Ik heb bewondering voor iedereen die een voertuig, vliegtuig, radio, stuk gereedschap, helm, weer naar een identiek ogende staat weet terug te brengen. Ik als verzamelaar maak af en toe de keuze om iets in gevonden staat te laten of een voorwerp terug te brengen naar de staat zoals die ooit eens gebruikt is.
Een Engelse parachute harnass quick release die eens opgegraven is heb ik, ondanks dat die alleen voor display is, weer naar werkende staat terug gebracht.
Dit is een afweging die heel veel verzamelaars maken. Men koopt een kaal uniform jasje en daar plaatst men emblemen weer op. Dit is ook een vorm van restauratie. Men weet de geschiedenis niet dus doet men dat.
Kritiek op helm restauratie wordt gegeven dat de toestand deel uit maakt van de geschiedenis. Maar niemand weet hoe het zo gekomen is dus waarom zou men die niet net als een jasje terug brengen naar de oorspronkelijke toestand?
Kortom voor de een is die helm meer waard geworden want ze zetten liever een dergelijk pot op een pop als een bodem vondst. En anderen hebben liever zoals het uit de bodem komst. Dus voor elk wat wils.
Leuk als een voertuig rijd een vliegtuig vliegt of een boot vaart. Als een voertuig eruitziet alsof het net uit de fabriek komt ( en ook nog uitgedost met allerlei moderne vlaggetjes en herdenkings stickers en bordjes) heb ik er niets mee. Kijk ik net zo lief naar een voertuig dat na vele jaren uit een bos is getrokken.Schwerpunkt schreef: Voor voertuigen heeft het ook meer te maken met een soort beleving "ik rij rond zoals ze vroeger deden" en dat kan alleen maar als je er aan sleutelt.
De argumentatie wat de helm betreft valt dan een beetje aan duigen , ik stel alleen maar vast dat het vaak de prijs van een originele is die mensen aan het werk zet om zelf te knutselen , zolang het besef er is dat het geen historische waarde meer heeft en ook als representatie maar een pover substituut is.
Je hoeft er niet meer van te maken dan wat het is. Persoonlijke keuze correct maar waarom niet die extra centen uitgeven voor een echt stuk geschiedenis.
Dat is nu net spannende aan verzamelen.
Je kan pas een helm perfect nabootsen als je 1) een heel goede kunstenaar bent en 2) als je genoeg kennis bezit over helmen maw een verzamelaar met kennisJim schreef:Leuk als een voertuig rijd een vliegtuig vliegt of een boot vaart. Als een voertuig eruitziet alsof het net uit de fabriek komt ( en ook nog uitgedost met allerlei moderne vlaggetjes en herdenkings stickers en bordjes) heb ik er niets mee. Kijk ik net zo lief naar een voertuig dat na vele jaren uit een bos is getrokken.Schwerpunkt schreef: Voor voertuigen heeft het ook meer te maken met een soort beleving "ik rij rond zoals ze vroeger deden" en dat kan alleen maar als je er aan sleutelt.
De argumentatie wat de helm betreft valt dan een beetje aan duigen , ik stel alleen maar vast dat het vaak de prijs van een originele is die mensen aan het werk zet om zelf te knutselen , zolang het besef er is dat het geen historische waarde meer heeft en ook als representatie maar een pover substituut is.
Je hoeft er niet meer van te maken dan wat het is. Persoonlijke keuze correct maar waarom niet die extra centen uitgeven voor een echt stuk geschiedenis.
Dat is nu net spannende aan verzamelen.
Een helm wordt minderwaardig geacht om het "maar" een helm is. Een (Infantrie) helm is nooit spannend geweest. Duitse helmen zijn pas spannend als er ook decals opzitten liefst SS of luftwaffe. Als het mogelijk geen orginele kleur meer heeft is het net is meer als oudijzer prijs waard. Dit geld ook voor geallieerde helmen. Is bij een helm zonder orginele verf ook geen geschiedenis bekend dan is het minachtend niets waard kleingeld. Het blijft een orginele helm. Ik vindt het beter dat iemand dan hem beter laat uitzien met een goede tint verf als er rose glow in de dark opsmeert.
Als iemand een verknoeide / verroeste helm helm weer als (bijna) orgineel kan laten lijken (net als een voertuig) prima. top!![]()
![]()
Wie ben ik om te bepalen dat die persoon (belachelijk) veel geld moet uitgeven omdat er dan ook een laagje orginele verf opzit?
Degene die verzamelaar zijn van mint, goede staat spullen betalen daar gewoon voor. Degene die ook minder mooi (historisch!) materiaal een toekomst willen geven krijgen ook van mij goedkeuring. Ook al zou het niet mijn manier zijn.
Maar vaak wordt een voertuig spannender gemaakt als het was geweest.Een jeep wordt veelal US of Brits airborne. Of iederval een gevechtseenheid of iets anders spannends.
Ik bespeur vaak ook een tweespraak.
Er wordt gezegd dat een overschilderde helm nooit op een orgineel zal lijken = dus toch nooit goed zal zijn.
Maar men is wel bang dat die helm ooit als orginele staat verkocht zal worden.
En als zelfs experts vaak genoeg moeite hebben dat betekent dat het vaak genoeg niet zo slecht is.
Ter informatie. Ook ik heb het liefst een orginele verflaag en orginele binnenwerk enz. enz. Als het verschil 3 cijferig gaat worden dan zal ik toch twijfels gaan krijgen. Ook afhankelijk wat het doel is.