Repro Nederlandse veldflessen

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door uniformverzamelaar »

Ik blijf erbij.

Vele verzamelaars zullen eerst flink bedrogen worden voordat ze alles ( ?????) zullen kennen.
Ik zit 45 jaar in het verzamelen van Belgishce materiaal en kom nog op regelmatige basis zaken tegen, soms wel ergens zijn beschreven en soms ook geheel niet maar je moet precies weten waar en dit het is grote probleem voor de jonge verzamelaars. En België is nu een land dat niet altijd volgens het boekje te werk ging.

Hoeveel van de Belgische verzamelaar zullen de reeks "Carnet de La fourragère" hebben ? Deze reeks werd uitgeven door kenners binnen het KLM in Brussel tussen de jaren 1923 en 1963 en is, laat ons op zijn minst zeggen, een must voor de verzamelaars van Belgische zaken tot 1940.

Bv het nr 1940/1941 kosten toen reeds 45 Bfr. Wat voor die tijd al veel geld was voor een tijdschrift van 200 pag.

Verder nog enkele sites die goed zijn, maar waar de specifieke buitensporige stappen niet worden beschreven omdat ze het gewoon niet kennen en dat ze gewoon ook niet staan beschreven.

Belgische militaire waren nogal vrij in hun kledij en vooral de uitgangskledij die ze dan zelfs moesten betalen. De kleren die zij van het leger kregen deden beter met de regels alhoewel daar ook niet een duidelijke lijn in te trekken is.
Ook de officieren waren aan regels gebonden, maar niemand trok er zich iets van aan. Er gingen gewoon naar een privé kleermaker en lieten zelf hun uniform maken ook natuurlijk naar wens van de officier.

Ik spreek nu enkel over de belgische zaken maar ik vermoed dat dit ook over de heel lijn zo zal geweest zijn. Misschien niet zo uitgesproken als in België maar toch...

Laat ons duidelijk zijn dat ik het enkel heb over de uniformologie.

Dus ik blijf erbij repro zouden ze moeten markeren (moet daarom niet zichtbaar zijn, maar zo kan je ernstige miskopen vermijden en voor jonge en deels onervaren verzamelaars zou dit een goede hulp zijn.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Jules95
Lid
Berichten: 351
Lid geworden op: 02 apr 2013, 10:54
Locatie: midden Limburg

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Jules95 »

Als iemand de zaak bewust wil oplichten zal hij/zij de stempel of het merkje met repro er altijd wel uitkrijgen denk ik
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door uniformverzamelaar »

Jules95 schreef:Als iemand de zaak bewust wil oplichten zal hij/zij de stempel of het merkje met repro er altijd wel uitkrijgen denk ik
Hoe dank ook, daar blijven sporen van over.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

Jules95 schreef:Als iemand de zaak bewust wil oplichten zal hij/zij de stempel of het merkje met repro er altijd wel uitkrijgen denk ik
Dan praat je over iets anders! Bewust de zaak belazeren! Met bewust belazeren krijg ik een bestaand na-oorlogs stempel ook wel oorlogs! Maar dat is niet de discussie. Als er ueberhaupt een discussie is, tot nu toe is het meer het bekend stellen van meningen.

Ik blijf erbij dat repro niet apart gemerkt hoeft te worden. Bij sommige reproducties is dat ook niet goed mogelijk: decals op helmen, geborduurde stukken, metalen stukken zoals badges. Grotere reproducties verraden zichzelf toch wel.
Als de reproductie niet meer als zodanig te herkennen is, maakt het toch niet meer uit?

Misschien wel een aardige stelling om te poneren:

"Als een reproductie exact gelijkend is aan het origineel en niet meer als reproductie te onderkennen is, maakt het niet uit of je een repro of een origineel in handen hebt".

Wat denken we ervan? Wel motiveren! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door uniformverzamelaar »

"Als een reproductie exact gelijkend is aan het origineel en niet meer als reproductie te onderkennen is, maakt het niet uit of je een repro of een origineel in handen hebt".

Wat denken we ervan? Wel motiveren!

Speelt in de hand van de bedriegers.

En denk echt dat dergelijke uitspraken een doorn in het oog zal zijn van de verzamelaars die enkel origineel in hun collectie willen.

Je gaat pakken geld uitgeven voor iets wat niet is wat het lijkt of zou moeten zijn voor dat geld. Want vroeg op laat wordt men met de neus op de feiten gedrukt

Repro of namaak daar kan je absoluut geen verhaal in zoeken.

Nogmaals als in België de hype van 14-18 gaat over waaien zal er na een tijd heel wat op de verkoopsites verschijnen met de slagan "echt" of 'origineel".

Hoe dikwijls zien we dit nu al gebeuren.

Ik heb er geen probleem dat dit verkocht wordt maar zeker niet onder de naam van origineel en tijdgebonden.

Het is ook niet de re-enactor die ik wil viseren, maar de mens die op moedwillige wijze andere trachten de bedriegen puur om het winstbejag.

Dan komt de vraag bij mij op :

Helpt de re-enactor daar ongewild niet mee aan door zo halsstarrig te weigeren van ook maar 1 enkel element van repro aan zijn item toe te laten voegen of indien er het is te verwijderen ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1750
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door earlymb »

We hebben het nu over repro's in een niche-markt met maar weinig verzamelaars of re-enactors, waar het de investering niet waard is om (vrijwel) 100% correcte reproducties te maken. Dat is wel even anders voor bijvoorbeeld Duits WO2; ik kan me goed voorstellen dat het in die markt bijzonder wenselijk is dat reproducties als zodanig worden gemerkt.

Wat betreft de stelling, exacte reproducties kunnen gebruikt worden voor geschiedvervalsing. Het is altijd slechts surrogaat, te gebruiken als een origineel niet (meer) voorhanden is, of als het onwenselijk is deze te gebruiken. Het verschil tussen een Fiat 124 en een Lada, Een Puch en een Tomos, Een Willys en een Hotchkiss... :wink:
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door hajos »

Meeste geschiedenis uitbeelders gaan voor het beste wat er te krijgen valt.
En soms word dat reproduceert, soms steekt men zelf veel tijd en geld om de perfecte reproductie te maken.

Ik vind het persoonlijk storend als er duidelijk te zien is dat het een reproductie is.
Ik probeer een geschiedenis uitbeelder te wezen, kom van boven de rivieren dus carnaval is aan mij niet besteed.
Als ik iets probeer neer te zetten moet het kloppen, en ja soms moet je concessies aan de tijd doen.

Ik kan me rationbox herinneren dat een van onze leden in het verleden gemaakt was met in de fabrikanten code, duidelijk vermeld de datum van productie (dacht 1996) de vereniging waarvoor het gemaakt is en de naam van de maker.
Dit is door de maker in een museum aangetrokken in een display als orgineel.

Dus als je het merkt en goed doet, moet de verzamelaar nog op letten.
Sowieso, kennis van zaken is belangrijk als je originele spullen wilt bezitten.

Heb hier ook objecten langs zien komen, die naar mijn gevoel goed en origineel waren als repro gekenmerkt zijn.
Dan heb ik zoiets dan wil ik weten wie dat gemaakt heeft, mag hij voor mij ook wat maken.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Plaats reactie