Repro Nederlandse veldflessen

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door hajos »

De mallen etc zijn gemaakt voor verschillende films en theater producties.
Dat wij er voordeel van hebben is mooi meegenomen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

asjemenou schreef:Is het daarom wel rendabel voor een verkoper om deze NL uitrusting te laten reproduceren? Je moet er tenslotte toch mallen e.d. voor laten maken.
Jawel.
De verkoper heeft ze niet in grote getale op voorraad maar laat ze op bestelling maken ergens in Azië. De afname is denk ik inderdaad niet groot, Nederlands 1940 wordt als uitbeelding niet veel gedaan in Nederland of daarbuiten. Incidenteel zijn er wat grotere bestellingen voor films zoals "Rotterdam".
Het loont niet de moeite de stukken te merken als "reproductie". Materiaalsoort en ~dikte, wijze van solderen en wat het leerwerk betreft het gebruik van synthetische stikdraden en het verkeerde leer doet zelfs de meest beginnende en blinde verzamelaar al vermoeden dat het niet om 80 jaar oude stukken gaat.
Wat dat betreft zijn Europese reproducties van bijvoorbeeld Duitse uitrusting al veel beter!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
farthingbowl
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 nov 2004, 18:50
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door farthingbowl »

Beetje late reactie,

De NL voor '40 lijn is nauwelijks rendabel, echter moet in het leven niet altijd alles rendabel zijn.. kortom ik vind het gewoon leuk, vandaar dat ik de voor '40 lijn heb toegevoegd, :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

farthingbowl schreef:Beetje late reactie,

De NL voor '40 lijn is nauwelijks rendabel, echter moet in het leven niet altijd alles rendabel zijn.. kortom ik vind het gewoon leuk, vandaar dat ik de voor '40 lijn heb toegevoegd, :)
Way to go en god zij dank Tim! :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door uniformverzamelaar »

Wat betreft het merken van repro's.

Ik ben daar volledig voor en wel om de volgende reden.
De verzamelaars die al langer bezig zijn kennen deze repro's. Al hoewel ik ook moet zeggen dat ze er al verdomd goed zijn in geslaagd om zaken na te maken waar toch twijfel kan bij bestaan.

Maar de jongere verzamelaars of verzamelaars die pas beginnen moeten volgens mij ook een beetje beschermd worden tegen malafide mensen.

Die soms pakken geld durven te vragen. Met het merken van dergelijke repro's zal het minder het geval zijn dat de niet zo goed geïnformeerde verzamelaar en pak minder leergeld gaat betalen. Het is natuurlijk ook hun taak om te weten wat ze kopen. Maar dit is niet altijd zo eenvoudig als men zegt.

Ik heb niets tegen mensen die repro verkopen maar ik heb wel iets tegen mensen die repro trachten te verkopen voor origineel.
En die bestaan er zeker. Voorbeelden zat op de verschillende verkoop sites !
Daarom is een kleine aantekening of merkteken noodzakelijk.

En wat met de volgende generaties, gaan die het verschil dan nog weten ? (want niet alle kennis wordt doorgeven of bewaard !!)
Of is dit het minste van de zorgen van deze mensen die aan levende geschiedenis doen :?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Mr Mojo Risin »

Toch nog even dit topic verplaatst, hoewel het al van vorig jaar dateert. :oops: Lijkt me hier beter op zijn plaats.

En dan nog even over on-topic: ik ga akkoord met Guy. Het is nog altijd veiliger om gewoon i.p.v. een makersnaam er "REPRODUCTION" of iets dergelijks op te zetten en dan eventueel een oorlogs jaartal. Dit geeft nog steeds de beste garantie om toekomstige problemen te voorkomen (let op: ik zeg niet 100% garantie!).

Amerikaanse repro markeren ze ook steevast tegenwoordig. Had op een beurs zo eens een holster voor een colt. 45 vast. Zag er nog heel goed uit, maar hier en daar toch wat gebruikssporen. Stond gemarkeerd met makersnaam en jaartal. De verkoper wees me erop dat het een reproductie vast, maar zou het zo op het eerste zicht zeker niet gezegd hebben. Uiteraard moet je altijd je huiswerk maken en beste alle oorlogse producenten van een item opzoeken, maar ja, soms heb je zoveel fabrikanten. Vroeg of laat loopt er toch iemand in.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door hajos »

Het markeren van Reproductie is leuk, maar kan niet op een plek waar het zichtbaar is.
Een geschiedenis uitbeelder gaat niet met spullen lopen waar groot op staat reproductie. Een geschiedenis uitbeelder gaat er voor om z'n dicht bij de originele werkelijkheid te komen. Ik heb ook merkjes van reproductie weg gehaald omdat het storend was in mijn uitbeelding.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

Waarom zou je er een merkteken in zetten? Alleen om de verzamelwereld tegemoet te komen?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Nick-H
Lid
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 mei 2008, 22:35

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Nick-H »

Zodra er met grote letters niet uitwisbare "repro" kenmerken op de items komen te staan zal ik zeker voor origineel gaan voor re-enactment
En zoals Mr Mojo Risin zelf al zegt. doe je huiswerk weet wat je koopt en waar je op moet letten. En als verzamelaar doe ook je huiswerk op het gebied van repro items. als je dat goed doet kan je echt wel de engte items van de nepper's onderscheiden :)
Mr Mojo Risin schreef:Toch nog even dit topic verplaatst, hoewel het al van vorig jaar dateert. :oops: Lijkt me hier beter op zijn plaats.
Uiteraard moet je altijd je huiswerk maken en beste alle oorlogse producenten van een item opzoeken, maar ja, soms heb je zoveel fabrikanten. Vroeg of laat loopt er toch iemand in.
http://www.tommy-talk.com

Dying for freedom isn’t the worst that could happen, being forgotten is
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Mr Mojo Risin »

hajos schreef:Het markeren van Reproductie is leuk, maar kan niet op een plek waar het zichtbaar is.
Een geschiedenis uitbeelder gaat niet met spullen lopen waar groot op staat reproductie. Een geschiedenis uitbeelder gaat er voor om z'n dicht bij de originele werkelijkheid te komen. Ik heb ook merkjes van reproductie weg gehaald omdat het storend was in mijn uitbeelding.
Ik zie het eerder al een vermelding "reproductie" die een makersnaam vervangt. Neem nu een M1923 Cartridge Belt (garand-belt) van het Amerikaanse leger. I.p.v. een originile die gemerkt is met bv. BOYT 42, komt er dan REPRODUCTION 42 te staan. In dat geval stoort het niemand, want de markering zit bij zo een riem aan de binnenkant.

De vermelding repro moet er ook niet in koeien van letters of in het fluo-oranje opstaan he.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

Een vermelding 'reproductie' is natuurlijk ook een vrijwaring; een verkoper kan niet beschuldigd worden dat-ie iets verkocht heeft voor wat het niet is. Wat eigenlijk het grootste probleem is en daarmee ook de reden dat verzamelaars liever zien dat de reproducties als zodanig herkenbaar zijn. Ik blijf er echter bij dat het niet nodig is.

Reproducties zijn over het algemeen (goed lezen wat ik schreef) goed herkenbaar als reproducties. Eenvoudigweg omdat het maken van een exacte reproductie vaak te duur wordt, denk maar eens aan het goed opnieuw maken van stikdraad. Goedkoper en sneller is het om synthetische garens te gebruiken, bovendien lopen moderne naaimachines niet zo lekker met het (vaak onregelmatig samengestelde) originele stikdraad. Ook fabricage van webbing in de kwaliteit zoals die tijdens de oorlog werd gefabriceerd is een dure zaak. Het wordt gerepliceerd, daar niet van, maar niet op grote schaal. Bovendien zijn de originelen nog makkelijk en goedkoop te vinden.
Decals, borduursels en andere kleine zaken zijn moeilijk te voorzien van een kenmerk. De echte verzamelaar schijnt het te kunnen zien aan de wijze van stikken (ik denk dan aan bijvoorbeeld de gestikte onderscheidingstekens voor de Engelse WO2), ik zie het niet en het maakt mij ook niet zo uit. Het zelfde geldt voor metalen delen (badges etc.) die op dezelfde stempels zijn geslagen.

Maar, als ik eens de advocaat van de duivel mag spelen: maakt het uit? Als een reproductie er zo goed uitziet dat het verschil met het origineel niet meer te zien is? Dan heb je toch hetzelfde uitrustingsstuk in handen? Verzamelaars zeggen zelf: "Buy the object, not the story".
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door uniformverzamelaar »

De vraag kan ook omgekeerd worden.

Waarom vinden de re-eanctors het erg dat er ergens een klein merkteken op staat ?

Indien zij optreden voor een publiek weet 90 % (of zelfs meer) van het publiek nog niet eens dat ze wel correct zijn aangedaan.

Ik heb Erik het verhaal al verteld (ergens in een van de topics op dit forum) dat ik op een evenement was in Halen en dat ik opmerkingen had over een uniform dat verre van juist was.
Het antwoord was.

Dat weet het publiek toch niet.

Het ergste vond ik nog dat de rest van zijn vrienden daar, het ook nog niet wisten.

Dat laat maar zien hoe relatief alles is.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

uniformverzamelaar schreef:De vraag kan ook omgekeerd worden.

Waarom vinden de re-eanctors het erg dat er ergens een klein merkteken op staat ?
Dat is niet de vraag. De wens om een tekentje te zetten komt uit de verzamelaarswereld. In de uitbeeldingswereld speelt dit item niet. Misschien moeten we de vraag wel echt omkeren en stellen: kan er voor de zekerheid niet een merktekentje op originele goederen worden gezet?
Uniformverzamelaar schreef:Indien zij optreden voor een publiek weet 90 % (of zelfs meer) van het publiek nog niet eens dat ze wel correct zijn aangedaan.
Kijk, dan leert het publiek nog eens van een goede uitbeelding! Vermits deze goed is natuurlijk.
Uniformverzamelaar schreef:Ik heb Erik het verhaal al verteld (ergens in een van de topics op dit forum) dat ik op een evenement was in Halen en dat ik opmerkingen had over een uniform dat verre van juist was.
Het antwoord was.

Dat weet het publiek toch niet.

Het ergste vond ik nog dat de rest van zijn vrienden daar, het ook nog niet wisten.

Dat laat maar zien hoe relatief alles is.
Dat is ook erg. Schande voor de uitbeelders! Carnaval! Verkleedpartij! Authentiek kielhalen, zoals het hoort! Maar je hebt gelijk; er is veel kaft onder het koren.
Hetgeen echter niets zegt over waarom verzamelaars een stempeltje/merkteken in artikelen willen hebben staan waar ze niets mee te maken hebben. Ik heb de echte reden nog niet gehoord.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Mr Mojo Risin »

Merktekentje op originele goederen??? Die staan er toch al op... :P En dat teken maken ze na op repro en we zijn gelijk bij af.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

Mr Mojo Risin schreef:Merktekentje op originele goederen??? Die staan er toch al op... :P
Niet op alle uitrustingsstukken staan die even duidelijk. Of staan ze überhaupt.
Mr Mojo Risin schreef:En dat teken maken ze na op repro en we zijn gelijk bij af.
Nee hoor, dan nog heb je een nagemaakt stuk wat door een kenner vrij snel te onderscheiden is. Daarbij mag jij me reproducties tonen waarin het merkteken van maker/afname gelijk is aan de originelen, ik ken ze niet namelijk (maar ben dan ook niet in elke periode of nationaliteit actief) Afname- of makerstempels die ik tegenkom in reproducties (afgezien dat de lettertypes en groottes vaak anders zijn) dragen in de regel namen of afkortingen van niet-bestaande makers uit die tijd.
Als je een perfect stempeltje CM tegenkomt die het jaartal 1941 draagt weet je ook genoeg. Dat stempel is namelijk in gebruik. Eronder staat de naam "Nederland Paraat".

Wie is 'ze' in deze? Ik heb wel eens nagemaakte afnamestempels gezien die er door de verkoper (of de verkoper daarvoor) waren opgezet. Met balpen.
Stempels die ik namaak om die op rantsoenzakken e.d. te zetten dragen mijn (Duitse of Engelse) naam of mijn woonplaats in Engels of Duits. Ik zet alleen stempels als die in werkelijkheid, tijdens gebruik, ook te zien waren zoals de opvallend zwarte stempels met regimentsnummer en jaar op de Zwiebackbeutel WO1.

En als je dan gloednieuwe Duitse munitietassen tegenkomt met achterop het Prägestempel "Paul Herder - Berlin - 1915", je ziet dat de nagels van aluminium zijn, de scheidingsstrippen in de tassen van plastic en het stiksel van wit (awrgghhh) polyethyleen garen, train jezelf even in het belletje: "Trrrring! Repro!".
:lol: :wink:
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie