Repro Nederlandse veldflessen

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Edgar »

Vroeg me af: in hoeverre zijn de repro M.89 veldflessen gelijkend? Hebben ze ook de soldeerranden e.d.? Toch handig om te weten, om er niet in te stinken (vooral als de aangeboden flessen nieuwstaat zijn).
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door zjopske »

Ze zijn best mooi maar wel iets lichter dan de originele.
De soldeerrand is ook aanwezig maar niet zo netjes als de originele.
Vond deze foto`s op het net: http://5ri.homestead.com/Veldfles.html

Ze zijn nu nog makkelijk te onderscheiden, maar de soldeer is makkelijk mooi te krijgen. Vervolgens een ''behandeling'' en het verschil wordt kleiner.

Een maand of drie geleden lagen er een paar in Breda, misschien dat ze nog wel eens voorbij komen.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

Ze zijn van blik en voelen als blik, inderdaad wat lichter dan de authentieke. Goeie flessen! Niet lek of zo! Kurk sluit niet zo goed af als de authentieke, heeft te maken met broddelwerk langs de rand.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Edgar »

Ziet er inderdaad behoorlijk goed uit. Bah, jammer.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

Edgar schreef:Ziet er inderdaad behoorlijk goed uit. Bah, jammer.
Nee, juist goed! Voorkomt dat uitbeelders met het originele spul het veld in moeten! En toch in het kader van historisch correcte beleving (en educatie!) een goede veldfles bij zich dragen! Zelfs de roest in de fles is gelijk aan dat wat in de verhalen van de veteranen naar voren komt hetgeen het onderhoud van de reprofles ten goede komt: met fijn grind en water de roest loskloppen en uitgieten totdat er alleen nog schoon water uitkomt!
Er bestaan meer vormen van geschiedenisbeleving dan verzamelen! En gelukkig hoeven we geen etiketjes te hangen aan "dit is goed en dat is waardeloos". Ieder z'n meug!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Alex »

Gewoon de maker een stempel aan de onderkant laten slaan met het woord Reproductie. Net als in de bloktassen.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door hajos »

Lijkt me geen goed plan.
Mijn bloktassen hebben ook geen stempel repro etc er in.
Zat er het er wel in, dan schuur ik het er uit.
De uitbeelding moet zijn als je toen was. met nieuwe producten.
Wat niet gedaan word door de Livinghistory gemeenschap is CM stempels zetten. (behalve het stempeltje CM 1939/1940 Nederland Paraat)

Product is gewoon goed, dat moet je zo houden.Een kenner houd deze 2 uit elkaar.
D'r zitten fouten in de repro veldflessen die alleen een kenner zou herkennen.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Alex »

Niet mee eens. Zo maak het vervalsers wel erg gemakkelijk. En alsof je het ziet een klein stempeltje op de onderkant. Voorkom je in ieder geval wel mee dat mensen de boel gaan besodemieteren.
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

Alex schreef:Niet mee eens. Zo maak het vervalsers wel erg gemakkelijk. En alsof je het ziet een klein stempeltje op de onderkant. Voorkom je in ieder geval wel mee dat mensen de boel gaan besodemieteren.
Verzamelen is een kunst. Geen sociale plicht of zo. Serieuze verzamelaars leggen collecties aan van gereproduceerde voorwerpen om te weten wat zich op de markt bevindt. Je houdt het reproduceren toch niet tegen. Je zult je als verzamelaar moeten wapenen. En het eisen dat reproducties op een makkelijke manier kenbaar gemaakt zouden moeten worden is wel heul gemakkelijk.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Alex »

Dat vind ik wel erg kort door de bocht Erik. Als je weet hoe goed Duits nagemaakt wordt, zo goed zelfs dat soms de experts het niet meer weten... Dat moet je toch niet willen? En het argument van originaliteit willen stralen dus ik wil geen stempel dat het repro is vind ik echt onzin. Tuurlijk moet het er origineel uit zien maar een stempel valt heel goed te verbergen...
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door magicdutchmen »

Erik schreef:Verzamelen is een kunst. Geen sociale plicht of zo. Serieuze verzamelaars leggen collecties aan van gereproduceerde voorwerpen om te weten wat zich op de markt bevindt. Je houdt het reproduceren toch niet tegen. Je zult je als verzamelaar moeten wapenen. En het eisen dat reproducties op een makkelijke manier kenbaar gemaakt zouden moeten worden is wel heul gemakkelijk.
Re-enactment is toch ook geen sociale plicht? Wat voegt deze opmerking nou toe aan de discussie. Ik begrijp sowieso niet waarom jullie kant het verhaal altijd verkondigt moet worden als de enige waarheid. Welke gewone sterveling ziet nou of een stikseltje anders is als 70 jaar terug...dat vind ik nou dus pure quatsch.
En ik spaar ook geen repro, dus dan zal ik in jou ogen wel geen serieuze verzamelaar zijn...lig ik daar wakker van?...nee.
Ik ga er vanuit dat je je standpunt nog wel weer een paar keer zult herhalen, maar daar wordt je gelijk echt niet groter van.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door Erik »

Alex schreef:Dat vind ik wel erg kort door de bocht Erik. ...
Ik chargeer natuurlijk een beetje Alexander, dat weet jij ook, jij kent mij.
Maar nuchter beschouwd: het produceren van militaire uitrustingsstukken is niet verboden. Er is geen enkele wet die voorschrijft dat een herproductie of reproductie bepaalde kenmerken moet vertonen die wijzen op een nieuwe productie, een reproductie of een hervatte productie. Daar heeft ook niemand belang bij. Alleen de verzamelaar van de eerste (originele, zo je wilt) productie. Dan moet je daar als verzamelaar op bedacht zijn.
Wat wel verboden is, is het aanbieden van artikelen en dan liegen over de herkomst. Mijn repro-veldflessen (ik heb uit elke productielijn een exemplaar) zijn allen origineel want uit de eerste productielijn. Voor het nette vertel ik dan wel dat die productielijnen uit 2004 zijn (en de laatste productielijn uit 2010 als ik mij niet vergis, de flessen van van Deutekom) Hoe goed de reproductie ook is (en met de name de lijn uit 2004 is een goede!) ik verkoop zo'n fles niet als zijnde uit 1927. Want dat is-ie niet namelijk.
Ik heb een Mercator zakmes (uitrustingsstuk Duitse soldaat WO1) waarvan de productie begin jaren '10 van de 20e eeuw is begonnen en nooit gestopt. Er zijn geen uiterlijke kenmerken, geen codecijfers, jaartallen e.d. Mijn mes heb ik nieuw gekocht, wie vertelt mij of dat mes uit 1920, 1965 of (meest waarschijnlijk) 2006 stamt? Het is een originele Mercator, alleen niet waarschijnlijk uit de Eerste Wereldoorlog hoewel die exemplaren identiek waren.

Het is een vanzelfsprekende wens van verzamelaars om reproducties (of doorproducties) te onderscheiden van materiaal dat daadwerkelijk uit de gewenste periode komt. Maar behalve de verzamelaars zit niemand daar op te wachten en vraagt niemand daarom. Voor mij hoeft dat ook niet. In mijn tak van geschiedenisbeleving bekijk ik of het stuk te gebruiken is en of het conform het uitrustingsstuk is dat ik zoek. Zo ja, gebruik ik het. En als het dan een accurate her- of reproductie is ben ik alleen maar blij! Hoef ik mij niet bezwaard te voelen als het stuk of vermist raakt.
Magicdutchman schreef:Ik begrijp sowieso niet waarom jullie kant het verhaal altijd verkondigt moet worden als de enige waarheid. Welke gewone sterveling ziet nou of een stikseltje anders is als 70 jaar terug...dat vind ik nou dus pure quatsch.
En ik spaar ook geen repro, dus dan zal ik in jou ogen wel geen serieuze verzamelaar zijn...lig ik daar wakker van?...nee.
Ik ga er vanuit dat je je standpunt nog wel weer een paar keer zult herhalen, maar daar wordt je gelijk echt niet groter van.
Er is geen enige waarheid. Dat bedenk je zelf. Er zijn verschillende interessegebieden. Met eigen belangen.
Als toch geen mens ziet of een stikseltje anders is, dan kun je toch gewoon het stikseltje van 70 jaar geleden aanhouden? Ziet toch geen sterveling. En de uitbeelder vindt het wel interessant om met z'n spul zo dicht mogelijk bij de historische waarheid te zitten.
Als jij je materiaal zo goed kent dat je het niet hoeft te vergelijken met hedendaagse producties, dan vergelijk je het toch niet? Lig ik niet wakker van hoor. Net zo min of jij jezelf beschouwt als serieus of niet serieus. Moet je zelf weten. Ik heb daar geen oordeel over. Ik geef alleen aan dat er, in mijn ogen serieuze, verzamelaars zijn die dat wel doen.
En jouw laatste opmerking over standpunten herhalen, dat voegt dan wel toe aan deze gedachtenwisseling?
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door asjemenou »

Is er iemand die een duidelijke foto van zo'n repro M89 veldfles kan plaatsen? De foto's in de eerder geplaatste link zijn net niet groot genoeg vind ik.

Wat de discussie over het herkennen van (on)gemerkte repro militaria betreft, verdiep je in de materie welke je verzamelt. Militaria verzamelen betekent veel zelfstudie. Verdiep je in de materie. Hoe werd het gemaakt, welke materialen werden er gebruikt en welke technieken werden er toegepast.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door hajos »

"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4860
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Repro Nederlandse veldflessen

Bericht door asjemenou »

Leuk om deze repro artikelen te zien. Wat mij toch wel verbaasd is dat deze Internet verkoper diverse Nederlands voor 1940 reproducties te koop heeft. Het lijkt mij dat het Nederlandse voor 1940 spul niet zo'n grote afname heeft als bijvoorbeeld het WOII Duitse en Amerikaanse. Is het daarom wel rendabel voor een verkoper om deze NL uitrusting te laten reproduceren? Je moet er tenslotte toch mallen e.d. voor laten maken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Plaats reactie