M43 Veldpet

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

FriedHelm
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 jan 2015, 21:08
Locatie: katwijk aan zee

M43 Veldpet

Bericht door FriedHelm »

voorkant pet met kokrade (zie je niet door de rand) is een geheel
voorkant pet met kokrade (zie je niet door de rand) is een geheel
binnenkant (zal ik het was etiket verwijderen?)
binnenkant (zal ik het was etiket verwijderen?)
Achterkant
Achterkant
zijkant
zijkant

Ik heb een replica veldpet gekocht maar ik wil graag weten of hij er echt uit ziet en waar je aan kan herken dat het een repro is.
alvast bedankt voor de reacties

Mvg

Simon
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M43 Veldpet

Bericht door Erik »

De beste manier is te zorgen dat je ook een origineel hebt. Veel geschiedenisuitbeelders doen dat om zo te zien of hun replica wel goed is of misschien nog moet worden aangepast.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: M43 Veldpet

Bericht door Kugelblitz »

Het etiket zou ik zeker verwijderen, die zaten er namelijk niet in. Veel exemplaren waren voorzien van een inkt-stempel aan de binnenkant met maat en eventueel fabrikant.
Laten we het vooral gezellig houden! :)
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M43 Veldpet

Bericht door Erik »

Kokarden verwijderen en muts in de machine op lage temperatuur wassen. Daarna muts dragen, hetgeen in dit weer makkelijk kan! Na een paar weken, als-ie wat viezig is geworden aan de binnenkant, de Kokarden met katoendraad (origineel is te koop op eBay, op klos) weer vastzetten. Knopen wisselen voor originelen.
Ik denk dat je met bovenstaande de meeste verzamelaars wel tegen je in het harnas hebt gejaagd! Als je er dan ook nog, voordat je 'm gaat dragen, de stempels e.d. zoals Kugel zei erin zet, is het helemaal prijs!

Maar even serieus: controleer het stiksel gewoon even op correctheid aan de hand van een origineel exemplaar. Witte etiketje verwijderen. Dan heb je meer dan voldoende gedaan. Al te echt maken dient eigenlijk geen doel. Als je 'm gebruikt in de uitbeelding krijgt-ie vanzelf z'n 'wear'.
Ik zou er geen stempeltjes of fabrieksnamen inzetten. Heeft geen nut bij een replica.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: M43 Veldpet

Bericht door hajos »

Ehmm..

Je gaat toch werkelijk geen SS kokarde dragen?
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: M43 Veldpet

Bericht door Erik »

Is dat een SS-kokarden? Ik heb geen verstand van die misdadigersbende, maar ik dacht dat dit de algemene Kokarden was. Had de SS niet een wat meer uitgebreid adelaartje met daaronder een los doodskopje genaaid?
Wel heeft deze replica een errug laag front. Er zijn betere.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
_Arthur

Re: M43 Veldpet

Bericht door _Arthur »

hajos schreef:Ehmm..

Je gaat toch werkelijk geen SS kokarde dragen?
Dit is een Heer vogel; de SS-vogels zaten sowieso aan de linker-zijkant gemonteerd op de M43 veldpet en van een ander model.

Afbeelding
FriedHelm
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 jan 2015, 21:08
Locatie: katwijk aan zee

Re: M43 Veldpet

Bericht door FriedHelm »

iedereen bedankt voor de reacties.
ik ben inderdaad van plan een originele te kopen maar tot die tijd moet ik toch iets op mijn hoofd hebben :lol:
Is inderdaad een Heer kokarde geen SS
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: M43 Veldpet

Bericht door hajos »

Had toch te maken hoe de kop van de adelaar staat?
Wehrmacht was dacht ik links en rechts ss.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
_Arthur

Re: M43 Veldpet

Bericht door _Arthur »

hajos schreef:Had toch te maken hoe de kop van de adelaar staat?
Wehrmacht was dacht ik links en rechts ss.
Nog nooit van gehoord; en elke insignia van de vogel die ik bekijk, wijzen de snavels dezelfde kant uit.

De vleugel-partij van een SS-vogel of een Heer vogel verschillen; dat is het grootste verschil dat je in 1 oog opslag ziet.
Gebruikersavatar
hajos
Lid
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 mei 2013, 15:59

Re: M43 Veldpet

Bericht door hajos »

Net terug van een drukker vergaderdag, idd. My bad. Je hebt gelijk. Verschil zit in de papieren versie.
Op documenten is links wehrmacht en ss rechts.
"Door een voltreffer sneuvelde 1 man, werd een tweede zwaargewond terwijl de stukscommandant licht werd gewond. Overigens geen bijzonderheden."
Commandant 2-III-8 R.A. de Kapitein, (w.g.) J. van Konijnenburg over 12 en 13 mei 1940
FriedHelm
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 jan 2015, 21:08
Locatie: katwijk aan zee

Re: M43 Veldpet

Bericht door FriedHelm »

voor de mensen die het nog niet wisten ik ben pas begonnen met verzamelen van origineel en replica vandaar de vraag.
zal ongetwijfeld niet de laatste zijn
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: M43 Veldpet

Bericht door uniformverzamelaar »

Klein vraagje

Waarom replica's ?
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
FriedHelm
Lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 jan 2015, 21:08
Locatie: katwijk aan zee

Re: M43 Veldpet

Bericht door FriedHelm »

niet zo zeer veel replica's maar als ik ze goedkoop kan krijgen en ze dan met het origineel te vergelijken en daardoor meer te leren over de verschillen
Gebruikersavatar
uniformverzamelaar
Lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: 04 jul 2013, 07:58
Locatie: België

Re: M43 Veldpet

Bericht door uniformverzamelaar »

Ben je dan niet beter dat je dat geld uitspaart en dadelijk goede zaken koopt.

Denk wel dat er tegenwoordig genoeg leden op e fora zitten die van wanten weten en dus gemakkelijk kunnen helpen bij vragen.

Natuurlijk hangt het ervan af of je een verzameling van kwantiteit of kwaliteit wil.
Groeten
GuY

We moeten beseffen dat meer personen meer weten dan één, maar we moeten ons ook realiseren dat we samen maar een fractie weten van wat er te weten valt
Plaats reactie