Army service number op ID discs

Plaats hier alles met betrekking tot militariareproducties en re-enactment.

Moderator: Kugelblitz

Plaats reactie
Mister P
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:06

Army service number op ID discs

Bericht door Mister P »

Hallo allemaal,

Voor re-enactment ben ik op zoek gegaan naar ID discs van het Britse en Canadese leger. Ik heb gezien dat Soldier of Fortune ze verkoopt inclusief bedrukking. De gegevens waarmee de discs bedrukt worden heb ik aan de hand van enkele boeken die ik bezit en het internet kunnen achterhalen. Het enige waar ik nog niet helemaal uit ben is het army service number.

De Britten hadden een systeem waarbij de nummers werden opgedeeld per regiment, korps, etc.: http://ww2talk.com/index.php?threads/ar ... ions.4837/
De Canadezen hadden een vergelijkbaar systeem: http://www.hinsie.nl/iddiscs.htm

Wat ik mij nu afvraag is hoe het army service number in het geval van de Canadezen werd bepaald. Ik neem aan dat dit ook per regiment, corps, etc. ging? Als iemand daar meer info over heeft, een website weet, etc. dan hoor ik dat graag.

Daarnaast vraag ik mij af hoe een ID disc van een Nederlander in bv. de Prinses Irene Brigade of No.2 Dutch Troop, NO.10 (Inter-Allied) Commando eruit ziet. In het boek Allies in Battledress geschreven door Jean Bouchery staat het volgende:

'Examples of identity discs markings:

Holland (Royal Netherlands Brigade):
- Christian name or initials, surname
- Date of birth
- RDA (Royal Dutch Army), religion (Such as 'RK' for 'Rooms Katholiek')
- Service number'

Dit is de enige bron die ik heb kunnen vinden met betrekking tot Nederlandse ID discs. Over het service number van Nederlanders in Britse dienst heb ik helemaal niks kunnen vinden. Als iemand hier meer info over heeft in welke vorm dan ook dan hoor ik dat graag. Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Mister P op 30 mei 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister P
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:06

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Mister P »

Bij deze nog wat foto's om het duidelijker te maken:
Canadian ID tags 1.jpg
Canadian ID tags 2.jpg
Canadian ID tags 3.jpg
Dutch ID tags 1.jpg
Dutch ID tags 2.jpg
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Erik »

De uitgegeven P.I.B.-legernummers (Army No. in het Paybook) zijn:

De nrs. 1 t/m 5999 voor Nederlandse troepen in Engeland. Noot: cijferreeks was niet exclusief voor de Irene Brigade. Voor zover ik heb kunnen nagaan behield het marinepersoneel (vloot en mariniers) de eigen stamboeknummers (in de regel vijf-cijferig)

De nrs. 6000 t/m 6999 voor de Prinses Irene Brigade (ws. de vrijwilligers die opgekomen waren bij het Depot Aanvullingstroepen vanaf september / oktober 1944 en later).

De nrs: 7000 t/m 7999 voor de Prinses Irene Brigade. Cijferreeks ingesteld per 01-05-1945

De nrs. 8000 t/m 8150 voor de Nederlandse commando's van No.2.Troop, No.10 (Inter Allied) Commando. Noot: commando's afkomstig uit de Irene Brigade behielden ws hun reeds verstrekte nummer!)

- Het legernummer wordt in het Paybook AB 64 geschreven als: Army No.
- Op (Engelse) documenten wordt voor de Prinses Irene Brigade vaak de omschrijving Royal Netherlands Bde. gebruikt i.p.v. het ook gebruikte Royal Dutch Army.

Op de herkenningsplaatjes (ID discs) werd vermeld:
- kledingnummer voorafgegaan door de letter R.D.A. (= Royal Dutch Army) langs de bovenrand.
- rang/stand (SOLD., KORP., SERGT., SM)
- godsdienst aangegeven met de toen gebruikelijke afkortingen. RK, P (protestant), J (Joods) en Z (zonder geloof)
- naam en voorletters meegaand langs de onderrand.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Erik »

CDN:
Ook de Canadezen hadden block allocation, net als de Engelsen. Je vind ze op
http://laughton.ca/military/second-worl ... e-numbers/
De 'prefixes' had je al gevonden zag ik.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Mister P
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:06

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Mister P »

Hallo Erik,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en de link! Ik heb gelijk wat vragen:

Waar heb je de informatie m.b.t. P.I.B. legernummers gevonden? Is daar een boek of andere bron van beschikbaar?
Is het kledingnummer op de herkenningsplaatjes hetzelfde als het legernummer of is dat een afkorting van de achternaam en het legernummer net als het laundry number bij de Amerikanen?
Werd de rang/stand van een militair aangepast op de herkenningsplaatjes als hij werd bevorderd of bleef de eerste rang/stand verkregen op de plaatjes staan?

Overigens ben ik op zoek naar boeken m.b.t. No. 2 Dutch troop en de P.I.B. Als iemand nog goede boeken weet dan hoor ik dat graag! 10 Commando van Ian Dear en Commandos in Exile van Nicholas van der Bijl heb ik al in de kast staan. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Erik »

Mister P schreef:Waar heb je de informatie m.b.t. P.I.B. legernummers gevonden? Is daar een boek of andere bron van beschikbaar?
Dit is gebleken uit onderzoek dat in de jaren negentig door leden van een reenactmentgroep "PIB" werd gedaan. Zelf beeld ik ook een PIB-man uit. Door in de archieven te duiken, aanwezige AB64's in het museum met elkaar te vergelijken etc. Daarnaast zijn er de voorschriften uit de jaren '42-'44.
Mister P schreef:Is het kledingnummer op de herkenningsplaatjes hetzelfde als het legernummer of is dat een afkorting van de achternaam en het legernummer net als het laundry number bij de Amerikanen?
Met het Kleedingnummer werd volgens ons gewoon het vier-cijferig legernummer bedoeld en is er dus sprake van twee uitdrukkingen voor hetzelfde nummer. Het vooroorl. Ned. leger kende geen 'legernummers'. Vóór de oorlog was een soldaat herkenbaar aan een combinatie van jaar van opkomst (voluit), opkomstploeg (Romeinse cijfer I of II), officiële afkorting van zijn regiment of Korps en vervolgens zijn volgnummer (in de regel drie-cijferig)
Mister P schreef:Werd de rang/stand van een militair aangepast op de herkenningsplaatjes als hij werd bevorderd of bleef de eerste rang/stand verkregen op de plaatjes staan?
Niets van teruggevonden. Logica echter leert ons dat het vervangen van het plaatje in niet-gevechtsomstandigheden vrij eenvoudig was en dat een complete vervanging voor de hand lag. Tijdens de tour door Europa zal dat lastiger zijn geweest. Mijn gevoel zegt me dat er dan niet veranderd werd, hoogstens een aantekening in het AB64.

P.I.B. in actie zien?
Vanaf 14 september tot en met 22 september trekt PIB 112 Fighting Unit en 118 Logistic Detachment als eerste eenheid van het E-convoy mee in de tour van Liberation Task Force!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Mister P
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:06

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Mister P »

Hallo Erik,

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide reactie! Oké duidelijk. Bedankt dat je de info wilt delen! Ik ga op zoek naar de voorschriften van '42-'44.
Oké, dan houd ik het 4-cijferige legernummer aan. Wat betreft het aanpassen van de rang/stand op herkenningsplaatjes kan ik mij wel vinden in je uitleg. Het lijkt mij ook het meest logische.
Ik weet voorlopig genoeg en ga kijken of ik een paar mooie ID discs kan laten maken. In september kom ik je vast tegen want ik neem ook deel aan de Liberation Task Force tour (Als Britse tanker).
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Erik »

Mister P schreef:Ik weet voorlopig genoeg en ga kijken of ik een paar mooie ID discs kan laten maken. In september kom ik je vast tegen want ik neem ook deel aan de Liberation Task Force tour (Als Britse tanker).
Huh? Niet als Irene-man? :shock:
Let goed op dat je een tweede rode plaatje er bij krijgt. Die hoort aan je tas light respirator.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Mister P
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:06

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Mister P »

Nee sorry, mijn vaste impressie is Britse tanker, 23rd Hussars, 11th Armoured Division. De 11th Armoured (Specifiek 23rd Hussars, 2nd Fife & Forfar Yeomanry en 8th Rifle Brigade) hebben mijn woonplaats bevrijd dus daar lag mijn interesse in eerste instantie. Ik kan ook enkele andere tankeenheden uitbeelden aangezien ik daar de emblemen en badges van heb liggen.
Naast mijn vaste impressie wil ik graag wat breder worden qua uitbeeldingen dus ben aan het oriënteren wat mij interesseert en aanspreekt. O.a. dus No. 2 Dutch Commando en de PIB evenals enkele andere eenheden. Ben nu dus veel boeken aan het kopen en kennis op aan het doen om zo een weloverwogen keuze te kunnen maken.
Ik zal eerst met SoF mailen of er een tweede rode plaatje bij zit. Had die info ondertussen in mijn boeken gevonden.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Erik »

Mister P schreef:Ik zal eerst met SoF mailen of er een tweede rode plaatje bij zit. Had die info ondertussen in mijn boeken gevonden.
SoF is niet mijn eerste keus. Hoewel met ID/discs er natuurlijk niet veel mis kan gaan.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Mister P
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:06

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Mister P »

Op zich niet maar zijn er nog andere bedrijven die de ID discs maken? Ik ben benieuwd welke opties er zijn.
Mister P
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:06

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Mister P »

Ondertussen heb ik reactie gehad van SoF. De sets bestaan uit een groen en een rood plaatje, dus geen twee rode plaatjes. Ze zijn niet van plan om die optie beschikbaar te maken. Volgens SoF moet ik maar 2 sets kopen om een extra rood plaatje aan mijn gasmasker tas te bevestigen... :bonk:
Dus zijn er andere bedrijven die Britse en Canadese ID plaatjes maken voor een schappelijke prijs en met de mogelijkheid ze te laten bedrukken? Ik hoor het graag, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Erik »

Volgens mij had ik de mijne hier vandaan:
http://www.timstags.com/shop/index.php? ... hkms8poko4
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Mister P
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2014, 17:06

Re: Army service number op ID discs

Bericht door Mister P »

Wederom bedankt voor je reactie Erik! Ik zal eens contact met ze opnemen voor Britse tags en om te vragen of ze ook ID discs Canadese stijl maken.
Plaats reactie