14-01

Moderator: Proos

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

14-01

Bericht door Proos »

Op veertien januari (14-01):
  • 1941:
    - Er wordt voor het eerst de openingsnoten gebruikt van de 5de symfonie van Ludwig van Beethoven. In morse de V voor Victory-Victoire-Victorie.
    - Het Roemeense staatshoofd Antonescu op bezoek bij Hitler. Hij biedt aan om aan de zijde van Duitsland te vechten en voor het geval dat Rusland mocht aanvallen, met al zijn krachten aan die militaire actie (d.w.z. veldtocht naar het oosten) deel te nemen.
  • 1943:
    - De Russen gaan over tot een offensief over de Don in de richting van de Donetz. Het vliegveld Pitomik (in stalingrad) valt in Russische handen.
    - Er worden in Brussel weer 20 gijzelaar gefusilleerd.
    - Conferentie van Casablanca: besprekingen van Churchill en Roosevelt. Plan tot invasie op Sicilië voor het voorjaar 1943, de invasie in West-Europa wordt naar 1944 verschoven, voor het eerst wordt door Roosevelt op een persconferentie het begrip onvoorwaardelijke overgave gebezigd. Ontmoeting van de Franse generaals Giraud en de Gaule met Churchill en Roosevelt met betrekking tot de behandeling van het vraagstuk over het bestuur van de Franse koloniën.[einde 24-01-1943]
  • 1944:
    - Omdat de Duitsers een landing vrezen van de geallieerden, worden de kustbewoners geëvacueerd.
    - Walthere Dewe, hoofd van de verzetsgroep Clarence wordt in Ixelles (Brussel) door de Gestapo neergeschoten.
    - Het overwinningsoffensief in Rusland is ingeluid. Begin van het grote Russische offensief bij Oranienbaum en Wolchow.
    - Generaal Eisenhower arriveert in Londen in verband met zijn nieuwe functie van Supreme Commander van de Allied Expeditionary Forces (voor operatie Overlord). Hij wijzigt Morgans COSSAC-hoofdkwartier in SHAEF: Supreme Headquarters, Allied Expeditionary Forces.
  • 1945:
    - Het Rode Leger rukt op in Oost-Pruisen.
    - In een radiorede voor Radio Herrijzend Nederland levert mr. J. A. W. Burger, minister van Binnenlandse zaken, bedekte kritiek op het Militair Gezag en zuiveringen in het zuiden
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 14-01

Bericht door Charly1975 »

1892
- Geboren: Martin Niemöller, Duitse predikant en verzetsman. Hij was persoonlijk gevangene van Adolf Hitler en heeft 7 jaar gevangen gezeten (vanaf 1937) in die tijd schreef hij het hieronder vermelde gedicht. († 06-03-1984)

Toen de nazi's de communisten arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.
Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.
Toen ze de syndicalisten kwamen halen heb ik gezwegen;
ik was immers geen syndicalist.
Toen ze de Joden opsloten heb ik gezwegen;
ik was immers geen Jood.
Toen ze de katholieken arresteerden heb ik gezwegen;
ik was immers geen katholiek.
Toen ze mij kwamen halen
...was er niemand meer die nog kon protesteren.


1897
- Geboren: Hasso von Manteuffel, Duits generaal. († 24-09-1978)

1952
- Koffie is het laatste artikel dat weer zonder distributiebonnen verkrijgbaar is.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Plaats reactie