27-01

Moderator: Proos

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

27-01

Bericht door Proos »

Op zevenentwintig januari (27-01):
  • 1935:
    Missie onder leiding van Goring naar Warschau (onderhandelingen over een mogelijke Duits-Poolse coalitie tegen het streven naar expansie van de Sovjet-Unie)
  • 1939:
    - Eerste vlucht Lockheed Martin XP-38 Lightning
  • 1940:
    - Begin van uitwerking van militaire plannen bij het OKW voor de bezetting van Noorse en Deense steunpunten: operatie Weserubung.
  • 1941:
    - Eerste vlucht Polikarpov I-152/DM-2
  • 1943:
    - Louis Fonsmy redacteur van de collaborerende krant Le Soir wordt door het verzet neergeschoten.
    - Verordening over de gedwongen tewerkstelling (Arbeitseinsatz) ten behoeven van de totale oorlogsvoering (Sauckel). Alle mannen tussen 16 en 65 jaar en alle vrouwen tussen 17 en 45 jaar moeten zich melden. Vele bedrijven, die niet van belang zijn voor de oorlogsvoering, worden gesloten. In totaal melden zich - volgens een brief van Sauckel aan Hitler van 14 april 1943 - 553.415 mannen en 2.696.328 vrouwen. Door het sluiten van een aantal bedrijven kwamen nog eens 76.644 personen beschikbaar voor de oorlogsindustrie.
    - De eerste aanval bij dag van de 8ste Amerikaanse luchtvloot op Duitsland 55 B-17 (vliegende forten) op Wilhelmshafen (zonder bescherming van jachtvliegtuigen)
  • 1944:
    - Leningrad is bevrijdt. Het beleg van 900 dagen is voorbij, 600.000 Russen kwamen hierbij om.
  • 1945:
    - Het Rode Leger bevrijd het beruchte concentratiekamp Auschwitz in het zuiden van Polen.
edit: bijdrage Charly1975
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 27-01

Bericht door Charly1975 »

1939
- 1e vlucht Lockheed Martin XP-38 Lightning

1941
- 1e vlucht Polikarpov I-152/DM-2
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: 27-01

Bericht door Proos »

Klaarblijkelijk was ik deze vergeten... over het hoofd gezien denk ik. Onder het motto "beter laat dan nooit" heb ik deze informatie nu ook verwerkt. Bedankt voor de bijdrage, Charly1975!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
fredvogels

Re: 27-01

Bericht door fredvogels »

Ik hoop dat ik deze info hier mag plaatsen.
Op Back to Normandy heb ik een database gebouwd die van dag tot dag (periode 6 Juni '44 - 8 Mei'45) de gebeurtenissen beschrijft. Inmiddels meer dan 10.000 events zijn geregistreerd die je per dag of meerdere dagen tegelijk kunt selecteren.
De link: http://www.backtonormandy.org/1944-45-day-by-day.htm

Mensen die willen helpen op deze Engelstalige versie zijn van harte welkom

Fred, webmaster
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: 27-01

Bericht door Proos »

Oke, maar ik vind één bericht wel voldoende, de andere berichtjes met exact dezelfde inhoud heb ik dan ook weggehaald. Mocht je van plan zijn om 365 identieke berichtjes op dit forum te gaan plaatsen, bij elke uitgewerkte dag op dit forum, dan ben ik daar niet zo gelukkig mee en dat zal ik ook niet accepteren.

Lees anders ook eens de forumregels door: want direct in je eerste berichtje op dit forum reclame maken zonder toestemming had je ook een ban kunnen opleveren. Het is dat ik het toejuich dat mensen zich bezig houden met de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog dat ik dit laat staan en dat het bij deze publieke reactie blijft.

Leuker was het geweest als je ook iets had bijgedragen aan dit forum, je bent toch hopelijk niet alleen maar lid geworden om je eigen site te promoten? Het idee van een forum is dat je met anderen in gesprek gaat of informatie deelt. Vandaar dat je ook niet meerdere keren dezelfde tekst in een berichtje mag plaatsen.

Succes met de website.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Plaats reactie